Grija pentru sănătate fizică şi mentală a devenit la fel de mare ca cea pentru locul de muncă, iar preferinţa pentru cumpărăturile online se află în creştere, în timp ce intenţiile privind cheltuielile sunt profund afectate de reducerea veniturilor personale, potrivit sondajului global PwC referitor la comportamentul consumatorilor.
„Schimbările de comportament ale consumatorilor în 2020, după izbucnirea pandemiei COVID-19, evidenţiază trei tendinţe majore: adaptarea digitală, preocuparea pentru sănătate, respectiv pentru sustenabilitate”, arată sondajul ‘Global Consumer Insights Survey’ 2020.
Actual, la nivel global, 45% dintre consumatori spun că asistenţa medicală este unul dintre primele trei motive pentru a trăi într-un oraş, 69% sunt mai preocupaţi de sănătatea mintală şi bunăstarea persoanei, iar 43% se aşteaptă ca întreprinderile să aibă responsabilitate pentru impactul lor asupra mediului.
Deşi cumpărăturile alimentare în magazinul fizic reprezintă în continuare principala alegere, peste o treime dintre consumatori (35%) folosesc instrumentele online în acest scop, iar 86% dintre aceştia intenţionează să îşi menţină acest obicei şi după ce măsurile de distanţare socială sunt eliminate, se arată în sondaj.
„Pandemia a evidenţiat avantajele cumpărăturilor online şi a modelat într-un timp scurt comportamentele şi obiceiurile de consum. Este de aşteptat ca această tendinţă să accelereze şi, implicit, să stimuleze companiile şi comercianţii să îşi reinventeze modul în care îşi desfăşoară activitatea. Cel mai probabil ne îndreptăm către o experienţă de tip omnichannel care va integra tot mai mult cumpărăturile offline cu cele online mai curând decât se anticipa”, a afirmat Mihai Aniţa, Partener, Retail & Consumer Leader, PwC România.
Înainte de pandemie, în ceea ce priveşte produsele nealimentare, 47% dintre consumatori spuneau că fac cumpărături zilnic sau săptămânal din magazinele fizice, în timp ce telefoanele mobile erau utilizate în acest scop de 30% şi calculatoarele de 28%.
Post pandemie, cumpărăturile online pentru produse nealimentare au înregistrat o creştere substanţială, astfel: telefon mobil 45%; calculatorul 41%.
In contextul dat, mai mult de jumătate (51%) dintre consumatorii urbani spun că sunt mai preocupaţi de îngrijirea sănătăţii fizice şi a bunăstării mintale şi a dietei ca urmare a COVID-19. Aproape jumătate dintre locuitorii urbani chestionaţi după izbucnirea pandemiei spun că siguranţa (49%) şi asistenţa medicală (45%) sunt la fel de importante pentru calitatea vieţii lor ca locul de muncă.
„Interesul consumatorilor pentru sănătate, bunăstare, dietă se află într-o tendinţă crescătoare şi va influenţa atât industriile care oferă produse şi servicii din aceste categorii, precum şi obiceiurile de consum generale pentru că oamenii se vor aştepta ca toţi producătorii şi furnizorii să fie mult mai atenţi la igienă, siguranţă, sustenabilitate”, explică Ruxandra Târlescu, Partener Retail & Consumer Tax Leader, PwC România.
Înainte de pandemie, încrederea consumatorilor urcase la un nivel înalt, aproape jumătate (46%) spunând că intenţionau să cheltuiască mai mult în următoarele 12 luni. După izbucnirea pandemiei, 40% au raportat o scădere a veniturilor ca urmare a pierderii locului de muncă sau a reducerii veniturilor. În plus, procentul celor care au spus că vor cheltui mai puţin în următoarele luni aproape s-a dublat, iar numărul celor care au spus că vor cheltui mai mult a scăzut cu mai mult de 10 puncte procentuale.
Astfel, 41% au spus că le-au crescut facturile pentru casă (de exemplu, alimente, încălzire, energie electrică), 40% au suportat o scădere a venitului gospodăriei din cauza concedierii / pierderii locului de muncă /reducerii orelor de lucru, iar 18% au înregistrat o scădere a veniturilor şi o creştere a facturilor gospodăriilor
În prezent, consumatorii cheltuiesc mai puţin pentru majoritatea categoriilor de produse nealimentare, cele mai mari scăderi fiind pentru îmbrăcăminte şi încălţăminte (51%) şi echipament sportiv (46%).
45% dintre respondenţii la nivel mondial spuneau că evită utilizarea plasticului ori de câte ori este posibil, 43% se aşteptau ca întreprinderile să fie responsabile pentru impactul asupra mediului, iar 41% ca retailerii să elimine pungile de plastic şi ambalaje pentru articole perisabile. Atunci când au fost întrebaţi cine erau cei mai responsabili de încurajarea comportamentelor durabile în oraşul lor, 20% au ales „eu consumatorul”, în timp ce 15% au ales „producătorul”. conform sondajelor efectuate înainte de pandemie.
Global Consumers Insights Survey este cel de-al 11-lea sondaj consecutiv PwC în rândul consumatorilor globali şi cuprinde rezultatele a două sondaje online diferite efectuate înainte şi după apariţia COVID-19. Primul sondaj a colectat răspunsuri de la 19.098 consumatori din 27 de ţări sau teritorii şi 74 de oraşe între august şi septembrie 2019. Al doilea sondaj a colectat răspunsuri de la 4.447 de consumatori din 9 ţări sau teritorii şi 35 de oraşe între aprilie şi mai 2020.
PwC este o reţea de firme prezentă în 158 de ţări, cu mai mult de 276.000 de profesionişti ce oferă servicii de calitate în domeniul auditului, consultanţei fiscale şi consultanţei pentru afaceri.