Creșterea accizelor pe carburanți în România: Șoferii vor plăti mai mult din 2022
modificări semnificative ale accizelor pentru benzină, motorină și GPL
Începând cu 1 ianuarie 2022, șoferii români se confruntă cu o majorare a costurilor de alimentare a vehiculelor. Această schimbare este rezultatul ajustării accizelor aplicate carburanților, ceea ce va duce la creșteri semnificative ale prețurilor.
Conform noilor reglementări, prețul unui litru de benzină va crește cu 6,5 lei/litru (fără TVA), iar cel al motorinei va fi mai mare cu 6 lei/litru. De asemenea, pentru vehiculele care utilizează GPL, acciza va fi ajustată la 14,08 lei/GJ față de valoarea actuală de 13,59 lei/GJ.
Contextul modificării accizelor
actualizarea nivelului accizelor se face anual și este corelată cu evoluția prețurilor de consum din ultimele douăsprezece luni. Aceste modificări sunt stipulate în Codul Fiscal și reflectă tendințele economice generale.
În prezent, prețurile medii pentru benzină și motorină în România sunt aproximativ 6 lei pe litru. Comparativ cu anul trecut când acestea erau în jur de 4,7 lei pe litru și având în vedere că recent au atins aproape 7 lei/litru în octombrie, impactul acestor majorări devine evident.
Perspective asupra viitorului vehiculelor tradiționale
Uniunea Europeană își propune să accelereze tranziția către un viitor sustenabil prin reducerea dependenței de combustibilii fosili.Obiectivul principal este atingerea neutralității climatice până în anul 2050. Cu toate acestea, implementarea acestor planuri întâmpină dificultăți considerabile; numărul vehiculelor electrice rămâne sub așteptările inițiale.
Deși utilizarea combustibililor fosili continuă să fie predominantă pe drumurile europene și românești – benzina și motorina fiind cele mai comune opțiuni – alternativele precum biodieselul sau bateriile electrice câștigă treptat popularitate.
Funcționalitatea motoarelor tradiționale vs. alternativele emergente
Majoritatea automobilelor din circulație utilizează motoare cu ardere internă care funcționează pe bază de petrol derivat (benzină sau motorină). Diferența principal între cele două tipuri constă în modul lor de aprindere: motoarele pe benzină folosesc bujii pentru a genera scântei necesare aprinderii amestecului aer-combustibil; spre deosebire de acestea, motoarele diesel se bazează exclusiv pe compresia amestecului pentru autoaprindere.
Pe măsurile ce tehnologiile avansează și cerințele ecologice devin tot mai stricte, sursele option precum hidrogenul sau bateriile litiu-ion ar putea deveni soluții viabile pentru reducerea emisiilor poluante generate prin transport rutier.