Într-un cadru imaginar se presupune că cine va răsfoi platforma preferată de socializare şi citeşte că partidul A, pentru care ați gândit să votați, dar de atunci ați dezvoltat rezerve puternice, promite să facă tot ce-i stă în putință pentru a se asigura că interesele de afaceri nu prevalează asupra necesității de a proteja mediul înconjurător.
În gândirea sa, „Minunat”, ar spune, „politicienii Partidului A își revin în sfârșit la realitate”. Întâmplător, vecinul dumneavoastră, un investitor pasionat de bursă, răsfoiește și el social media în acea dimineață. La fel ca și dumneavoastră, el vede în feed-ul său reclame de la Partidul A. Cu toate acestea, mesajele pe care le primește evidențiază intenția partidului de a acorda prioritate intereselor de afaceri în detrimentul problemelor de mediu. „În sfârșit, politicienii Partidului A își revin la minte”, oftează el mulțumit.
Iar ziua alegerilor, amândoi votează pentru Partidul A la alegerile europarlamentare.
Tot în contextul imaginar, oricât de distopic ar părea acest scenariu, nu este deloc exagerat. El este inspirat dintr-un caz real descoperit în urmă cu trei ani de emisiunea de comedie germană ZDF Royale, în colaborare cu organizația britanică de supraveghere Who Targets Me.
Practic, cercetările efectuate de ZDF Royale cu privire la practicile de targetare a publicității politice online de către partidele politice germane în timpul campaniei electorale federale au dezvăluit modul în care partidele, în relativă discreție, ne pot viza cu mesaje diferite, uneori contradictorii, pe baza a ceea ce Facebook știe despre noi. Cercetarea lor a arătat că micro-selecționarea politică poate amenința integritatea alegerilor noastre.
În acest sens, de atunci s-au întâmplat multe lucruri. Uniunea Europeană a adoptat un regulament privind direcționarea și transparența publicității politice.
Observatorii drepturilor civile speră că, dacă este aplicat în mod corespunzător, ar putea contribui la stoparea erodării democrațiilor europene. Cu toate acestea, acest regulament nu va oferi o ușurare imediată în lunile următoare, deoarece prevederile sale cheie nu vor fi încă în vigoare.
Într-o notă mai optimistă, Actul privind serviciile digitale (DSA), regulamentul UE conceput pentru a promova un spațiu digital mai sigur, a devenit pe deplin operațional la 17 februarie 2024. În conformitate cu DSA, așa-numitele „platforme online foarte mari” și motoarele de căutare sunt mandatate să efectueze evaluări ale riscurilor sistemice în domenii-cheie, inclusiv impactul acestora asupra proceselor electorale, și să pună în aplicare măsurile de atenuare aferente.
Se oferă puține indicații cu privire la modul de evaluare a riscurilor potențiale și la posibilele măsuri „rezonabile, proporționale și eficiente” de atenuare a riscurilor, astfel încât eficacitatea DSA în protejarea integrității alegerilor depinde de faptul dacă platformele online primesc orientări clare și adecvate și dacă sunt dispuse să adere la aceste standarde.
Concret, în pregătirea unuia dintre cei mai importanți ani electorali din istorie, în care cetățenii UE votează pentru a alege membri ai Parlamentului European, Comisia Europeană a publicat recent un proiect de orientări pentru platformele online foarte mari și motoarele de căutare privind atenuarea riscurilor sistemice pentru procesele electorale și a lansat o consultare publică pentru a solicita contribuții.
Proiectul de orientări identifică mai multe domenii în care ar putea fi aplicate măsuri de atenuare, unul dintre acestea fiind publicitatea politică. Liniile directoare recomandă măsuri foarte agreabile, cum ar fi etichetarea clară a conținutului politic plătit sau menținerea unui depozit de reclame politice disponibil publicului și care poate fi consultat.
Există, însă unele riscuri neglijate
Cu toate acestea, proiectul de orientări trece cu vederea riscurile pe care le prezintă practicile politice de micro- și nano-targetare. Acestea nu menționează modul în care direcționarea extrem de fină, posibilă prin intermediul platformelor care utilizează informații colectate prin observarea constantă a activităților noastre online, permite actorilor politici să vizeze alegătorii oscilanți și să transmită mesaje politice adaptate și, eventual, contradictorii, către diferite grupuri de alegători. Bineînțeles, nu a fost propusă nicio măsură de atenuare.
Aşadar, pentru a asigura caracterul democratic al viitoarelor alegeri, versiunea revizuită a orientărilor ar trebui să propună ca platformele online foarte mari și motoarele de căutare să înceteze să mai prelucreze toate datele observate și deduse pentru a direcționa sau livra publicitate politică și să limiteze în mod semnificativ opțiunile de direcționare disponibile pentru publicitatea politică. Nu există nicio necesitate legitimă ca partidele să direcționeze oamenii pe baza intereselor lor sau a presupuselor opțiuni valorice. Partidele ar trebui să ne prezinte tuturor aceleași mesaje, ca și până acum.
În cele din urmă, orientările oferă platformelor online foarte mari și motoarelor de căutare sugestii cu privire la modul de îndeplinire a obligațiilor legale, dar nu stabilesc obligații legale.
Aceasta înseamnă că, chiar dacă Comisia ar sugera măsurile menționate mai sus, platformele online foarte mari și motoarele de căutare ar putea, teoretic, să opteze pentru adoptarea unor măsuri diferite în domeniul publicității politice, argumentând că abordările alese de acestea sunt cu adevărat „rezonabile, proporționale și eficiente”.
Iar, în lipsa unor obligații legale/instrumente de aplicare, niciun document, indiferent cât de bine intenționat ar fi, nu va obliga platformele online foarte mari și motoarele de căutare să se conformeze dincolo de strictul necesar dacă acest lucru presupune sacrificarea profitului. Acesta este motivul pentru care, pe măsură ce Comisia revizuiește orientările, trebuie să sublinieze amenințarea credibilă că măsurile de atenuare inadecvate vor avea consecințe semnificative.
Imaginar, dumneavoastră și vecinul dumneavoastră meritați să cunoașteți adevărul despre ceea ce reprezintă Partidul A. Dacă amândurora vi s-ar prezenta informații oneste, cel mai probabil ați vota pentru partide diferite până în luna iunie. Iar într-o democrație sănătoasă, așa ar trebui să fie.
Sursa: euobserver.com