Verzii germani au crezut cândva că sunt în scaunul de conducere al coaliției lui Olaf Scholz. Unii se simt acum ca niște pasageri de pe bancheta din spate pe un drum politic spre nicăieri.
„Există multă frustrare”, a spus Rasmus Andresen, un membru al Parlamentului European al Verzilor. „Această coaliție a promis progres și un nou început, dar, să fiu sincer, nu văd prea multe dovezi în acest sens acum.”
Sursa furiei lor este seria de concesii dureroase impuse lor la sfârșitul lunii trecute de către partenerii lor de coaliție, social-democrații lui Scholz și liberalul FDP, care i-au consternat pe liderii de rang înalt al Verzilor și au înfuriat rândurile partidului.
Scholz este pentru mulți Verzi cauza situației lor. Odată l-au văzut ca pe un aliat natural – până la urmă, el făcuse campanie la ultimele alegeri pentru a deveni „cancelarul climei” al Germaniei. Dar în aceste zile ei îl văd din ce în ce mai mult ca pe un obstacol, gata să vândă interesele Verzilor de dragul păcii politice.
„Scholz s-a alăturat FDP”, a spus Reinhard Bütikofer, un alt europarlamentar al Verzilor. „FDP și SPD au decis, evident, că pot obține puncte politice exploatând reținerile sociale cu privire la politica climatică. Dar asta e populism.”
Social-democrații insistă că rămân dedicați obiectivelor guvernamentale în materie de climă și planurilor sale de a ecologiza economia germană. „Dar nu o poți face cu o rangă”, a spus Verena Hubertz, un deputat senior al SPD. „Politicile climatice trebuie să fie responsabile din punct de vedere social.”
De la venirea la putere în 2021, Verzii Germaniei au fost nevoiți să renunțe la multe dintre cele mai prețuite principii. După ce anul trecut a izbucnit războiul din Ucraina și rezervele de gaze rusești s-au diminuat, aceștia au susținut planurile guvernamentale de a construi un șir de terminale de gaz natural lichefiat pe coasta de nord a Germaniei, de a reactiva centralele pe cărbune și de a prelungi durata de viață a reactoarelor sale atomice.
A fost o pastilă amară pentru un partid care s-a născut din mișcarea antinuclear, dar ei au înghițit aceste concesii fără un murmur.
Dar apoi a urmat reuniunea de 30 de ore de luna trecută a comitetului de coaliție, un organism menit să rezolve neînțelegerile dintre cei trei parteneri de coaliție. Rezultatul a fost o serie de decizii care au rupt un blocaj politic, dar i-au lăsat pe Verzi să simtă că au cedat prea mult.
Părțile au convenit, de exemplu, că o nouă lege care să accelereze procesul de aprobare pentru marile proiecte de infrastructură, cum ar fi noile parcuri eoliene, ar trebui să se aplice și pentru 144 de scheme de drumuri din Germania – o cerere FDP.
Verzii au blocat de mult timp încercările liberale de a accelera proiectele de autostrăzi, pe care le consideră incompatibile cu obiectivul Germaniei de a atinge neutralitatea carbonului până în 2045. Dar au trebuit să cedeze.
„Trebuie să accelerăm eforturile pentru a proteja clima”, a spus Timon Dzienus, șeful aripii de tineret a Verzilor. „Acum se dovedește că vom accelera extinderea autostrăzilor?”
Timon Dzienus, șeful aripii de tineret a Verzilor, a declarat: „Trebuie să accelerăm eforturile pentru a proteja clima. Acum se dovedește că vom accelera extinderea autostrăzilor? © Kay Nietfeld/dpa
Partenerii au convenit, de asemenea, să reformeze legea de referință a Germaniei privind protecția climei, un shibboleth pentru Verzi. Până acum, legea a stabilit obiective de reducere a CO₂ pentru fiecare sector al economiei — transport, agricultură, clădiri și așa mai departe. În viitor, guvernul în ansamblu va fi responsabil pentru îndeplinirea unui obiectiv general de CO₂.
Politicienii verzi se tem că acest lucru va reduce presiunea asupra ministerului transporturilor condus de FDP, care până acum a făcut puțin pentru a reduce emisiile de gaze cu efect de seră din sectorul său. „Decizia de a reduce țintele sectoriale va avea un impact serios”, a spus un membru al cabinetului Green. „Transporturile își ratează deja obiectivele.”
Dar partenerii Verzilor au spus că eco-partidul este el însuși de vină, acuzându-l că a pierdut contactul cu realitatea. Un exemplu adesea citat este planul inițiat de Robert Habeck, ministrul economiei verzi, de a elimina treptat petrolul și gazele din încălzirea locuințelor.
O nouă lege prevede că, de anul viitor, fiecare sistem de încălzire nou instalat trebuie să fie alimentat în proporție de 65% din surse regenerabile. Însă proiectul de lege a declanșat panică atunci când unele detalii au fost dezvăluite luna trecută, proprietarii de case temându-se că vor fi forțați să-și rupă cazanele și să le înlocuiască cu pompe de căldură scumpe.
Dezbaterea a lovit popularitatea Verzilor. Partidul a votat până la 25 la sută toamna trecută: acum este în jur de 16 la sută. „Evident că atunci când ajungi la fond, când trebuie să iei măsuri care fac cereri de la oameni, suferi la sondaje”, a spus ministrul Verzilor.
Oamenii apropiați de Scholz au spus că Verzii au subestimat puterea de simțire a germanilor cu privire la acest subiect. „Problema cu Verzii este că sunt un partid al oamenilor bogați”, a spus un oficial. „Alegătorii lor își pot permite să-și schimbe sistemele de încălzire. Dar alții nu pot.”
Propunerile legislative ale ministerelor controlate de Verzi au fost, a spus el, adesea „prea ambițioase” și riscau să declanșeze nemulțumirea socială. „Dacă ignori riscul acestui lucru, este periculos”, a adăugat el.
La urma urmei, SPD s-a considerat întotdeauna protectorul muncitorilor din Germania, iar liderii de partid spun că, dacă va fi necesar, îi va proteja și de politicile ecologice care impun costuri excesive oamenilor de rând.
„Nu le poți spune oamenilor că de acum înainte trebuie să meargă cu bicicleta sau să ia trenuri ca în centrul Berlinului”, a spus Hubertz de la SPD. „Mulți oameni din Germania locuiesc în zonele rurale și fac naveta la muncă – aceasta este realitatea acestei țări.”
În timp ce Verzii de rând și-au exprimat frustrarea față de direcția politicii, voci mai pragmatice din partid cer un nou realism.
Principalul dintre ei este Habeck. Vorbind luna aceasta la postul public ARD despre rezultatele comitetului de coaliție, el a recunoscut că „vă puteți plânge că . . . lumea programelor de partide pictate abstract nu a fost onorata”.
Dar Verzii au realizat încă multe în ultimele săptămâni: UE acceptase în sfârșit să interzică mașinile pe benzină și diesel, iar sistemele de încălzire cu combustibili fosili urmau să fie eliminate treptat. „Dacă te uiți în oală, . . . nu este nimic”, a spus el.
Pentru Rasmus Andresen, asta e o mică consolare. „Nu mai există încredere în această coaliție”, a spus el.
Sursa – www.ft.com