Angela Vasiliu-Dimitriu: Numai 35% din vânzările de pe piaţa românească de încălţăminte provin din producţia internă

AGERPRES: Cum a evoluat piaţa de încălţăminte în ultimii ani, atât pentru export, cât şi cea destinată clienţilor din piaţa internă?

Angela Vasiliu-Dimitriu: În 2011 s-a atins un maxim istoric pentru acea perioadă, cu un export de încălţăminte şi articole de marochinărie de 1,75 miliarde de euro, pentru ca apoi, în 2012, să urmeze un declin de 15%. În 2013 s-a reluat trendul ascendent, cu o creştere de 30% faţă de anul anterior. A fost depăşit, astfel, pragul de 2 miliarde de euro la export. Acum două săptămâni, la Bucureşti, Asociaţia Sfera Factor a semnalat presei performanţa sectorului, cu ocazia deschiderii ediţiei de primăvară a Târgului Internaţional Next Season. Participarea numeroasă a contractorilor la cea de-a zecea ediţie a acestui eveniment referinţă a pieţei ne arată că producătorii sunt pe drumul cel bun.

Remarcabilul record la export reprezintă 6% din valoarea totală al exporturilor României. Meritoriu pentru sectorul de portofoliu este faptul că exportăm tot mai bine sub marcă proprie, în detrimentul lohnului. Astăzi lohnul reprezintă mai puţin de 60% din exporturi, în condiţiile în care, nu demult, România nu exista pe pieţele externe prin branduri proprii.
Pentru anul 2014, anticipăm continuarea tendinţei de expansiune a producţiei de profil, în special pe seama creşterii exporturilor sub sigla ‘Made în România’.

 

AGERPRES: Care sunt principalele probleme cu care se confruntă, în România, companiile producătoare de încălţăminte?

Angela Vasiliu-Dimitriu: Cea mai mare problemă cu care se confruntă companiile producătoare de încălţăminte sunt restanţele la plata facturilor de livrare. Comercianţii au ajuns la întârzieri de un an sau chiar mai mult. Sunt, însă, frecvente situaţiile în care producătorii nu mai văd niciun ban.
Soluţia la această realitate tristă a fost exportul, dar prezenţa pe pieţele externe nu vine de la sine. Brandurile româneşti au o problemă la capitolul promovare din două motive: lipsa de experienţă în derularea operaţiunilor comerciale specifice şi lipsa fondurilor pentru plata serviciilor legate de prezenţa la târgurile externe.

Alte probleme sunt determinate de gradul de uzură avansată a maşinilor şi, în general a echipamentelor. Dar nu asta este problema cea mai mare într-un sector în care calitatea produsului finit depinde, mai ales, de calificarea forţei de muncă. Altele sunt costurile majore care se răsfrâng negativ asupra activităţii: utilităţile şi costul forţei de muncă generat de povara fiscală.

Înţelegând nevoia de programe de finanţare dedicate reducerii cheltuielilor cu utilităţile, Asociaţia Sfera Factor a iniţiat un parteneriat pentru implementarea proiectului IND ECO, care are trei obiective principale. Primul se referă la identificarea, cu ajutorul auditului energetic, a principalelor zone unde eficienţa energetică poate fi aplicată în tăbăcării şi în lanţul valoric al pielii. Al doilea obiectiv constă în identificarea celor mai bune soluţii tehnice şi tehnologice disponibile în context intern şi european pentru ridicarea nivelelor de eficienţă energetică. Al treilea obiectiv vizează realizarea de înţelegeri cu instituţiile financiare pentru facilitarea accesării de către companii a programelor de finanţare din bani europeni dedicaţi investiţiilor în eficienţa energetică.

 

AGERPRES: Fostul ministru delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri şi Turism anunţa că intenţionează să lanseze o campanie — ‘Cumpără un produs românesc de calitate’ — Ce efect credeţi că ar avea în industria în care activaţi?

Angela Vasiliu-Dimitriu: Industria pielăriei şi încălţămintei figurează în strategia de export a României drept o direcţie prioritară. Proiectul ministrului Maria Grapini este interesant pentru producătorii de încălţăminte. Aceştia au înţeles că doar prin crearea unor branduri inovative şi de calitate, prezentate sub forma unor colecţii proprii, pot avea succes la export. Propunerea ministrului Grapini vine să suplinească nevoia de informare şi instruire în acest sens. Dar ministrul Maria Grapini a menţionat şi problema concurenţială generată de poziţia dominantă a marilor lanţuri de retail. Asocierea mai multor producători pentru realizarea de lanţuri de distribuţie proprii poate fi soluţia. Considerăm că aceasta ar fi o iniţiativă binevenită pentru sectorul nostru.

 

AGERPRES: Care sunt măsurile pe care le aşteptaţi de la autorităţi pentru impulsionarea activităţii în industria de încălţăminte?

Angela Vasiliu-Dimitriu: Măsurile ar fi legate de stimularea exporturilor prin politici fiscale adecvate, proiecte de finanţare dedicate, legislaţie care să protejeze antreprenorii şi cursuri de calificare pentru acest sector. Acest ultim capitol este deosebit de important deoarece, în câţiva ani, nu foarte mulţi, ne vom confrunta cu o mare problemă pe piaţa muncii. Muncitorii înalt calificaţi din industrie sunt înaintaţi în vârstă, iar odată cu ieşirea lor la pensie, se va pierde un asset preţios, ce nu poate fi înlocuit cu soluţii temporare.

Totuşi, este îmbucurător să constaţi că se fac şi paşi concreţi în sprijinirea întreprinzătorilor. De aceea, nu pot încheia discuţia noastră fără a menţiona cel mai recent ajutor concret, venit pe 24 februarie 2014. Este ziua în care Direcţia Implementare Programe pe IMM-uri a publicat procedurile/ghidurile finale pe 2014 pentru 6 programe dedicate IMM-urilor. Bugetul alocat Programului pentru anul bugetar 2014 este de peste 18 milioane de lei, pentru acordarea de alocaţii financiare nerambursabile. Pentru anul 2014, prin implementarea Programului, se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de minimum 225 de beneficiari. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata