Calitatea înaintea preţului! Acesta este argumentul cu care Angela Vasiliu-Dimitriu, preşedintele Sfera Factor, o asociaţie patronală din industria de încălţăminte, încearcă să convingă femeile din România să cumpere produse fabricate în ţară.
Ea a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, că, din păcate, piaţa din România nu are capacitate de absorbţie pentru produsele cu valoare adăugată, iar acest fapt este accentuat şi de concurenţa produselor asiatice.
Angela Vasiliu-Dimitriu este absolventă a Facultăţii de Textile şi Pielărie, Universitatea Gheorghe Asachi din Iaşi.
În noiembrie 1990, ea a înfiinţat firma Angela Internaţional care, după zece ani, avea 50 de angajaţi. Astăzi, compania exportă 97% din producţie, principalele pieţe de desfacere fiind Italia, Austria, China, Japonia, Noua Zeelandă şi Australia.
Angela Vasiliu-Dimitriu a făcut parte din grupul de iniţiativă care a înfiinţat, în 2009, Asociaţia Patronală Sfera Factor, care azi cumulează 90% din exportul de încălţăminte.
AGERPRES: Producţia firmelor membre Sfera Factor merge preponderent la export. De ce nu se orientează firmele mai degrabă către piaţa internă?
Angela Vasiliu-Dimitriu : Acest lucru rezultă din faptul că producătorii caută să obţină un preţ şi condiţii de plată cât mai bune pentru marfa livrată. Doar astfel se poate asigura dezvoltarea firmelor producătoare şi se pot asigura condiţiile menţinerii pe piaţa locală.
De altfel, unul dintre obiectivele principale ale asociaţiei patronale Sfera Factor este de a încuraja şi sprijini firmele autohtone să se orienteze către export. Din păcate, piaţa din România nu are capacitate de absorbţie pentru produsele cu valoare adăugată pentru ca producţia să fie orientată preponderent spre intern. Acest lucru este accentuat şi de concurenţa produselor asiatice. Mult mai ieftine şi de calitate scăzută, acestea sunt introduse în ţară, în mare parte, ilegal.
AGERPRES: În ce proporţie vânzările de pe piaţa internă de încălţăminte provin din producţie internă şi cât din import?
Angela Vasiliu-Dimitriu: Estimăm că 35% din vânzările din piaţă provin din producţia internă, iar restul, de 65%, din import.
AGERPRES: Unde consideraţi că sunt mai apreciate produsele româneşti: în ţară sau pe pieţele de export?
Angela Vasiliu-Dimitriu: La acest moment observăm că produsele româneşti sunt din ce în ce mai apreciate la export. Pe lângă piaţa tradiţională, europeană, membrii noştri au intrat recent şi pe pieţele din China, Japonia, Australia şi Noua Zeelandă. Paradoxal, cumpărătorul asiatic este complet diferit de imaginea adidasului contrafăcut. El este dispus să plătească unui producător european de tradiţie un preţ mai mare pentru un produs creativ, de un înalt nivel calitativ. Nu în ultimul rând, comerciantul din Asia apreciază seriozitatea cu care este tratat de către producătorul român. În acest fel, fiecare nou sezon a adus, în ultimii doi ani, o cerere sporită dinspre aceste pieţe pentru produsele noastre.
AGERPRES: Care sunt argumentele cu care aţi încerca să convingeţi o femeie care cumpără preponderent pantofi din import să renunţe şi să cumpere pantofi din producţia internă?
Angela Vasiliu-Dimitriu: Argumentul principal este calitatea! Aşa cum am precizat, nu putem concura cu preţurile produselor venite de pe piaţa asiatică, dar, privind pe termen lung, putem anticipa că nu va trece mult până când şi clientul neavizat azi va pune pe primul loc raportul calitate /preţ, net în favoarea produselor româneşti.