ANPC vrea să elimine taxa de reziliere din contractele Vodafone şi Cosmote. Ce spun operatorii

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a intrat şi în contractele operatorilor de telefonie mobilă. Primii operatori vizaţi sunt Vodafone şi Cosmote. Problema? Taxa de reziliere a contractelor.

Protecţia Consumatorilor vizează eliminarea clauzelor din toate contractele de la Vodafone şi Cosmote care permit firmelor să ceară o taxă pentru încetarea înainte de termen a contractelor – aşa numita taxă de reziliere, scrie economica.net.

ANPC a primit reclamaţii de la clienţii celor două firme de telefonie mobilă şi a încheiat procese verbale de constatare. Potrivit legii 193/2000, de la 1 octombrie 2013, plângerile întemeiate care vizează contractele preformulate – aşa cum sunt şi cele de telefonie mobilă – sunt trimise în instanţă. În cazul în care instanţa constată că există prevederi contractuale cu caracter abuziv, aceasta dispune eliminarea acestora din toate contractele în executare încheiate între profesionistul în cauză şi consumatori.

Altfel spus, de la o reclamaţie a unui consumator se poate ajunge la modificarea tuturor contractelor.

Un client al Vodafone a reclamat faptul că la momentul în care făcut o cerere de reziliere a contractului operatorii companiei l-au înştiinţat că trebuie sa plătească taxa de reziliere calculată, pornind de la suma de 200 euro, împărţită la 24 de luni, înmulţită cu numărul de luni rămase până la încetarea de drept a contractului, potrivit termenilor şi condiţiilor generale de afaceri (TCG). Clientul în cauză ar fi trebuit să plătească 140 de euro pentru a-şi încheia relaţia cu Vodafone.

ANPC a analizat cererea şi a considerat-o întemeiată. A reţinut că 13 clauze din TCG sunt abuzive: acestea se referă la remuneraţiile pe care Vodafone trebuie să le plătească în cazul în care clientul cere rezilierea contractului înainte de expirarea termenului. Sumele de bază din TCG sunt situate, în general, între 150 şi 200 de euro.

Comisarii de la Protecţia Consumatorilor a constatat că este clar şi fără echivoc că aceste clauze nu au fost negociate cu consumatorul, fiind parte a unui contract preformulat. Apoi, ANPC apreciază că Vodafone a creat un dezechilibru între obligaţiile sale şi cele ale clientului, din moment ce solicită compensaţii financiare în cazul în care clientul solicită rezilierea anticipată a contractului, dar nu se obligă la rândul său să despăgubească clientul dacă reziliează contractul înainte de termen.

În cazul Cosmote, este vizată clauza potrivit căreia clientul trebuie să plătească 100 de lei dacă îşi întrerupe abonamentul cu trei luni înainte de scadenţă şi 800 de lei dacă o face cu mai mult de un an.

Printre clauzele contractuale se regăseşte şi una care spune că firma se obligă să despăgubească clientul în aceleaşi condiţii, dacă reziliează contractul înainte de termen.

Până la acest moment, deşi împotriva Cosmote s-a încheiat un proces verbal de contravenţie în decembrie 2013, nu există încă niciun dosar pe această speţă pe rolul instanţelor.

 

  • Ce spun companiile

” Taxa de reziliere a fost eliminata din contracte odata cu intrarea in vigoare a legislatiei specifice. In cazul la care faceti referire, formatul de contract respectiv continea, dintr-o eroare, aceasta taxa, care insa nu a fost perceputa niciodata clientului. In momentul de fata, ne-am asigurat ca niciun contract Vodafone nu contine taxa mentionata”, au declarat cei de la Vodafone.

Potrivit informaţiilor noastre, aplicarea unei taxe pentru rezilierea contractelor înainte de termen este o practică răspândită a Vodafone.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata