Aplicaţii pentru conducerea asistată, cu scopul prevenirii accidentelor, create de o echipă de cercetători clujeni

O echipă de cercetători clujeni lucrează la o serie de aplicații care vor putea fi folosite pe telefonul smartphone sau pe tabletă și care au ca scop conducerea asistată, cu scopul prevenirii accidentelor.

Aplicațiile sunt gândite să vină în ajutorul șoferilor în diferite condiții de vizibilitate redusă, cum ar fi noaptea, pe timp de ceață sau atunci când un pieton este greu de văzut din cauza faptului că se „ascunde” după o mașină, un stâlp sau un alt obiect.

Echipa de tineri cercetători a Universității Tehnice din Cluj-Napoca derulează aceste studii în cadrul proiectului COMOSEF, care are o finanțare europeană în valoare de 1,5 milioane de lei. Primele rezultate sunt așteptate să apară în cursul anului viitor.

„Proiectul COMOSEF este unul cu finanțare europeană de 1,5 milioane de lei și urmărește dezvoltarea unor aplicații de asistare a conducerii pe dispozitive mobile — telefoane sau tablete și de recunoaștere a pietonilor din imagini infraroșii. Pe dispozitivele mobile avem alte două componente, una care se referă la detecția pietonilor în scene de trafic, mai ales urban, a doua fiind de detecție a ceței din imagini, pentru a-l informa pe șofer care este distanța de vizibilitate până la mașina din față și a adapta viteza la condițiile de trafic și reconstrucția imaginii”, a explicat Mihai Negru, cercetător la UTCN.

Practic, fiecare situație în parte — noapte, ceață, detectarea pietonilor care sunt greu de văzut — necesită folosirea unei anumite soluții de „curățare” a imaginii.

În cazul ceței, aplicația încearcă să recupereze detaliile și să reconstruiască imaginea, astfel încât aceasta să apară conducătorului auto cât se poate de clară. Practic, detaliile reprezintă elemente foarte importante pentru șofer, respectiv eventuali pietoni, sau obstacole.

„Din algoritm noi putem să-i spunem șoferului care e distanța de vizibilitate și în funcție de ea putem să-i spunem cam care ar trebui să fie viteza adaptată la condițiile de trafic. Ideea este că foarte multe accidente se fac pentru că șoferii au impresia că văd bine și merg cu viteză prea mare”, a spus Mihai Negru. El a subliniat că mai ales în afara orașului sau pe autostradă o asemenea aplicație poate fi foarte utilă. Cercetătorul a precizat că algoritmul de detecție a ceței a fost deja portat pe tablete, dar aplicația este încă în curs de dezvoltare.

În cazul în care aplicația va fi lansată și către public, șoferii vor avea nevoie de un suport fixat pe parbriz, în care să monteze tableta cu aplicația, iar aceasta va furniza informațiile necesare asistării pe timp de ceață.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata