Ce preţ plătim pentru mâncarea nesănătoasă vs. mâncarea sănătoasă

Sănătatea este cea pe care o câştigăm, dacă mâncăm sănătos, şi o pierdem dacă mâncăm nesănătos, iar sănătatea nu are preţ, de cele mai multe ori când ne pierdem sănătatea e prea târziu şi ajungem să cheltuim mult prea mulţi bani la medici şi căutându-ne care este boala noastră, spune nutriţionistul Maria Varga. Vezi câteva comparaţii de preţuri între mâncarea nesănătoasă şi mâncarea sănătoasă, făcute de nutriţionistul Maria Varga.

„Referitor la cât ne costă să mâncăm sănătos, dacă facem un calcul, ne ajunge aproximativ egal cu mâncarea nesănătoasă, în unele zile mai puţin, în altele poate mai mult, dar, pe total, în ansamblu, mâncarea nesănătoasă costă egal cu mâncarea sănătoasă. Am pregătit aici câteva idei de alimente des folosite în alimentaţia noastră a românilor.”

„Aş începe cu alimentul de bază – bineînţeles, pâinea. Toată lumea mănâncă pâine, dimineaţa, la prânz, seara, şapte zile pe săptămână, cu unele excepţii, sunt unii care poate nu mănâncă la o masă pâine sau la două mese, dar este alimentul cel mai des folosit. Şi fiind cel mai des folosit, trebuie să fie de cea mai bună calitate.

Avem alternativa unei pâini sănătoase – de exemplu, aceasta e făcută din făină de secară, integrală, este făcută cu maia şi costă undeva la 3,5 lei. Acelaşi gramaj de pâine, dar o pâine albă, costă sub 2 lei. Dintr-o pâine integrală mâncăm două-trei felii şi ne săturăm, dintr-o pâine albă mâncăm de două-trei ori mai mult. Normal că tragem linie, în final ajungem la mult mai mulţi bani cheltuiţi pe pâinea albă decât am cheltui pe o pâine sănătoasă şi efectele secundare ale consumului de pâine albă, care se numeşte calorii goale, se vor vedea în timp, îmbolnăvindu-ne.”

„O altă alternativă la pâine ar fi lipia, care şi ea poate să fie făcută tot din făină graham, făină integrală, de aceea are şi culoarea aceasta, şi este şi săţioasă, pentru că tot ce are este integral, are fibre, şi de aceea ne satură mult mai repede. Pe lângă aceasta, tot ce este integral, tot ce vine din făină integrală, vine şi cu vitamine, minerale, ceea ce făina albă nu are.”

„Un alt aliment de bază este, bineînţeles, uleiul. Marea majoritate a gospodinelor prăjesc şi folosesc foarte mult ulei de floarea-soarelui. Alternativa sănătoasă ar fi un ulei de măsline. Preţul este de 5-6 lei un ulei de floarea-soarelui, iar acesta, pe puţin, 35 de lei. Dar uleiul nu se foloseşte la prăjit, în general, la gătit nu se foloseşte şi atunci ajungem să folosim mult mai rar ulei.

Un ulei de măsline ar trebui să ne ajungă vreo două luni de zile, poate trei luni, pe când un ulei de floarea-soarelui îl terminăm, poate, şi într-o săptămână. Normal că dacă stăm să calculăm, în final, ajungem la acelaşi preţ, dar sănătatea pe care ne-o dă un ulei presat la rece, care conţine acizii graşi esenţiali corpului, pe care uleiul de floarea-soarelui nu-i conţine, pentru că este superrafinat, este incomparabil.”

„Să luăm alt aliment, de exemplu, cacaua. Marea majoritate a copiilor şi a adulţilor sunt înnebuniţi după cacao şi chiar dependenţi,  dar o alternativă foarte sănătoasă şi mult mai ieftină este pudra de roşcove, care arată ca şi cacaua şi are acelaşi gust şi costă 6 lei şi ceva, până în 7 lei, comparativ cu 15 lei, cel puţin, cât costă o cacao. Să nu mai punem la socoteală faptul că marea majoritate a pudrei de cacao din comerţ conţine şi zahăr, nu este doar cacao simplă.”

„Putem să vorbim despre ciocolată. O ciocolată obişnuită cu lapte, fără să dăm nume, costă în jur de 4 lei. Putem să mâncăm o tabletă întreagă fără să ne oprească nimic pentru că nu ne asigură saţietatea, dar în momentul în care mâncăm o ciocolată minimum 75% cacao, care are antioxidanţi mulţi, aceea costă 4 lei, maximum 5 lei, şi putem să mâncăm vreo două pătrăţele, trei, pe când o ciocolată întreagă câte calorii are?”

„O altă alternativă ar, de exemplu, la micul dejun, doi langoşi, putem să-i mâncăm cu nimic. Două sute de grame costă 2 lei, nici nu-i mult, dar nici nu ne satură prea tare, dar ştim că am mâncat şi zicem, OK, ne oprim la doi langoşi. Dar am putea să mâncăm, în schimb, nişte covrigi din făină integrală şi tărâţe, care costă vreo 3 lei şi ceva, o sută de grame, cât un langoş, şi de obicei nu poţi să mănânci toată punga o dată, mănânci jumătate, poate chiar o mănânci pe toată, clar, eşti plin, eşti sătul, decât un langoş care nu te satură.”

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata