Peste 800 de persoane care au venit la Teatrul Național Vasile Alecsandri din Iași pentru a urmări premiera de luni seara a operei „Lucia di Lammermoor”, de Gaetano Donizetti, au aplaudat frenetic zeci de minute transpunerea regizorului Andrei Șerban, care a reușit să stârnească mari controverse pe scenele din Paris.
De departe cel mai emoționat spectator a fost Andrei Șerban, profesorul de teatru de la Columbia University, care a ales Iașiul pentru o nouă reprezentație a „Luciei” lui Donizetti, oferind de data aceasta posibilitatea iubitorilor de artă de a vedea inedita sa viziune artistică care a stârnit vii controverse pe marile scene ale lumii.
Pentru ca spectacolul să fie mai deosebit, managerul Operei Naționale Române Iași, Beatrice Rancea, l-a invitat special pe dirijorul Vlad Iftinca, care este singurul român angajat la Metropolitan Opera din New York.
După Chicago, „Lucia di Lammermoor”, de Gaetano Donizetti, a mai fost transpusă de maestrul Andrei Șerban pe scenele Operelor din Paris, unde după câțiva ani de controverse în prezent se joacă cu casa închisă. În prezent, transpunerea lui Andrei Șerban de la Opera Bastille este un reper al regiei de operă.
„După 20 de ani, Lucia, când încă se reia, se joacă cu casa închisă și asta demonstrează că felul în care am interpretat povestea, pe cât de șocant și radical părea la premieră, avea sens, nu era doar un fel de a epata de dragul originalității”, a spus regizorul Andrei Șerban.
Atât în versiunea de la Opera Națională din Paris, la Opera Bastille din Paris sau la Opera Națională Română din Iași, Andrei Șerban a renunțat la convenționalismul libretului lui Donizetti și arată publicului spectator o Lucie adusă în pragul nebuniei clinice da urmare a presiunilor datorate intereselor din jur. Versiunea reinterpretată a Luciei ieșene continuă ideea celei de la Opera Bastille din Paris, însă există diferențe clare, atât în costume, întrucât epoca s-a schimbat din secolul XVIII în timpul Primului Război Mondial, cât și în decor, acțiunea fiind plasată într-o unitate militară ce oferă iluzia unui sanatoriu. Apelând și la alți interpreți și dirijori, spectacolul de la Iași devine altul de la o repetiție la alta, de la un spectacol la altul, ultimele indicații regizorale fiind date de maestrul Andrei Șerban chiar în timpul primei premiere de la Iași.
După „Indiile galante”, „Troienele”, noua „”Lucia di Lammermoor”, producție a maestrului Andrei Șerban prezentată în premieră la Iași marți seara, a reușit încă o dată să spargă tiparele și conservatorismul publicului ieșean, spectacolul fiind ovaționat și aplaudat îndelungat timp de zeci de minute.
În cele patru spectacole, care se vor ține în 23, 25, 28 și 30 septembrie, primele două fiind premiere, evoluează atât artiștii ieșeni cât și artiști din țară și străinătate, precum Adrian Mărcan (Opera Brașov), Călin Brătescu (Germania), Sorin Drăniceanu (Opera Română Craiova). Invitatul special al spectacolului este singurul român angajat la Metropolitan Opera din New York, Vlad Iftinca. Născut în Iași, Vlad Iftinca a studiat pianul sub îndrumarea pianistei Adriana Bera, continuându-și apoi studiile la Școala de Muzică ‘Reina Sofia’ din Madrid și în New York la ‘Juilliard School’. (AGERPRES)