Despre magie cu Emil Drăgan, primul român care a participat la „olimpiada” trucurilor

Emil Drăgan are mai puțin de 30 de ani, are carte de muncă în care este încadrat ca „magician”, visează să creeze un număr care să includă proiecția unei persoane pe un ecran și a devenit, anul acesta, primul român care a participat la Campionatul Mondial de Magie.

„Pentru a practica meseria de magician, o persoană interesată are nevoie de multă răbdare, tenacitate în repetarea mișcărilor și pasiunea pentru această meserie”, a mărturisit Emil Drăgan.

Pasiunea pentru magie a descoperit-o în liceu, când a văzut la un coleg trucul cu o eșarfă care dispărea în pumn. „L-am bătut la cap trei zile să îmi arate. Până la urmă mi-a arătat. A încălcat prima regulă a magicienilor, dar el nu era magician profesionist”, își amintește Emil Drăgan.

El spune că primele trei reguli pe care trebuie să le respecte un magician sunt următoarele: să nu dezvăluie secretul trucului, să nu facă un truc de două ori aceleiași persoane și naturalețea mișcărilor — adică fiecare gest al magicianului trebuie să aibă un scop clar.

Pentru că secretele trucurilor de magie nu pot fi dezvăluite, această meserie este una care „se fură”, iar Emil Drăgan a furat-o de la Andrei Teașcă, fondatorul Asociației Magicienilor din România și al Teatrului de Magie.

Primele lecții de magie au fost, pentru Drăgan, în culise, de unde privea mișcările lui Andrei Teașcă.

Prima apariție pe scenă a fost în 2009, cu un număr în deschiderea unui spectacol al lui Teașcă.

De atunci, Emil Drăgan a evoluat ca artist și a învățat să își stăpânească emoțiile, dar și să respecte un program strict de pregătire pentru show-uri. Ramura preferată a artei magiei este, pentru Drăgan, cea interactivă, magia „stand-up”, cum îi spune el, cea care leagă trucurile de o poveste. De altfel, povestea de pe scenă face diferența dintre un magician și un iluzionist, spune el.

„M-am uitat în dicționar. Și dicționarul definește foarte bine termenii de ‘magician’ și ‘iluzionist’ pentru că aparent e o graniță foarte subțire între cele două. Magicianul este, conform dicționarului, artistul complet, care îmbină nu doar trucul, ci și povestea. Iluzionistul este doar acel prestidigitator care are o tehnică foarte bună. Magicianul este un artist mai complex”, spune Drăgan.

De altfel, Emil Drăgan are, de aproape doi ani, carte de muncă pentru meseria de „magician”, introdusă în nomenclatorul de meserii din România. Spune că este unul dintre puținii magicieni care trăiesc exclusiv din arta lor.

Și la Campionatul Mondial de Magie, Drăgan spune că a întâlnit mulți artiști care, pentru a se întreține, fac multe alte meserii, în afara artei lor.

„Acolo este întrebarea aceea — ‘what do you do for a living?’—, adică din ce câștigi banii pentru traiul de zi cu zi”, spune el, mărturisind că trei sferturi dintre cei prezenți la campionat se susțineau din cu totul alte meserii.

La Campionatul Mondial de Magie, care s-a desfășurat în prima jumătate a lunii iulie, la Rimini, în Italia, Emil Drăgan a avut un număr de „micro-magie”, creație proprie.

Întreaga construcție a show-ului a fost realizată în jurul ideii de cazino, spune el. Pentru acest spectacol, creat de la zero, a lucrat timp de trei — patru luni, aproximativ cinci ore pe zi, chiar și în timpul în care a fost prezent la Expo Milano. „Nimeni nu știe că mi-am luat lucruri și am repetat acolo”, povestește el.

Show-ul lui Emil Drăgan de la Rimini a inclus o masă special concepută de cazino cu jetoane care se mișcă, o ruletă care apare la final și o valiză cu jetoane. Pentru artist, Campionatul Mondial de Magie este o „olimpiadă”, locul în care cei mai importanți magicieni și inventatori vin o dată la trei ani.

De fapt, într-un fel, Campionatul Mondial de Magie este o excepție de la codul magicienilor, care, de obicei, nu merg să vadă alte show-uri de magie.

De obicei, publicul show-urilor de magie este format din adulți care vor să fie fermecați de povești la sfârșitul unei zile grele de muncă sau din copii care, uneori, strigă în gura mare când află secretul unui truc făcut de magician pe scenă.

Cerințele oamenilor de la un magician sunt, cum spune Drăgan, previzibile. „Fă-mi soția să dispară”, „Fă-mi soacra să dispară” sau „Poți să îmi schimbi bancnota asta de un milion în una de două milioane?” sunt cerințele curente.

Când este vorba de alegerea unui voluntar din public, în timpul numărului de magie, magicianul trebuie să se bazeze pe experiența sa în ceea ce privește „citirea” oamenilor.

„Magicianul are grijă să își aleagă persoana potrivită pentru a nu strica momentul”, spune acesta. Emil Drăgan apreciază că „există public dificil și public previzibil”. „De cele mai multe ori e previzibil”, spune el.

„Când îi spui cuiva să se gândească la un număr de la 1 la 10, se va gândi la 7 de cele mai multe ori”, adaugă magicianul.

Visul lui Emil Drăgan este să realizeze un număr de magie care să includă tehnologia, o tendință care capătă amploare în rândul magicienilor profesioniști.

„Îmi doresc să creez un moment de magie cu o persoană proiectată pe un ecran”, spune acesta.

Pentru cei care vor să fie spectatorii unui show de magie, din toamnă sunt pregătite surprize ale Teatrului de Magie atât la Sala Dalles cât și la Palatul Copiilor din Capitală.

Mai mult, copiii care doresc să afle tainele artei magiei sunt așteptați la Academia de Magie, unde, printre profesori se numără și Emil Drăgan. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata