Inventatorul Thomas Newcomen, pionier al descoperirii maşinii cu aburi

Inginerul Thomas Newcomen, rămas în istorie ca pionier al descoperirii motorului cu aburi, în secolul al XVII-lea, a avut o contribuție semnificativă la Revoluția Industrială, prin invenția pe care o numea ”mașina cu aburi atmosferică”. La 5 august 2014, se împlinesc 285 de ani de la moartea sa.

Thomas Newcomen s-a născut în februarie 1664, în Dartmouth, Devon, Marea Britanie. În apropierea orașului natal se afla o zonă renumită pentru minele de cositor, unde inundațiile reprezentau o problemă majoră, limitând adâncimea de la care putea fi extras minereul.

În comunitate, Thomas Newcomen era renumit pentru negoțul cu fierărie. Printre cei mai importanți clienți ai săi, se numărau proprietarii de mine din Cornwall, care se confruntau cu dificultățile provocate de inundații. Metodele standard de scoatere a apei, prin pompare manuală sau cu ajutorul cailor care trăgeau cu frânghiile gălețile de apă, erau costisitoare și necesitau timp, astfel că se dorea găsirea unei alternative.

Invenția lui Thomas Newcomen a fost dezvoltată în jurul anilor 1710—1712. În proiectarea motorului, Thomas Newcomen a îmbinat ideile inginerului Thomas Savery și ale fizicianului Denis Papin.

A înlocuit vasul de receptare, unde se condensa aburul, cu un cilindru care conținea un piston bazat pe proiectul lui Papin. Potrivit explicațiilor din articolul ”Motoare cu aburi”, din revista Știință și Tehnologie, aburii împingeau un piston în sus printr-un cilindru, apoi cilindrul era răcit pentru a condensa aburii, iar mecanismul acționa pistonul în jos. Condesarea aburilor reducea presiunea din cilindru, astfel încât presiunea atmosferică era suficientă pentru a împinge pistonul în jos. Mașina cu aburi atmosferică a fost folosită pentru a pune în funcțiune pompe de mină.

Thomas Newcomen și partenerul său, John Calley, au construit unul din primele mecanisme la Conygree Coalworks, lângă Dudley, în West Midlands. Astfel, prima mașină funcțională a fost instalată la mina de cărbune din Dudley Castle, Staffordshire, în 1712. Avea un cilindru cu diametrul de 21 inci, lungimea de aproape 2,4 metri și executa 12 lovituri pe minut, trăgând 10 galoane de apă de la o adâncime de aproape 48 m, cu aproximativ 5,5 cai putere. Motoarele erau rezistente și fiabile, funcționând zi și noapte, dar nu erau foarte eficiente.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata