Misterul zborului 370: Cum poate un Boeing 777 să dispară pur şi simplu de pe radar?

Misterul care înconjoară dispariţia din plin zbor a unui avion Boeing 777 încărcat cu pasageri ridică o întrebare fundamentală, conform unui material publicat de LiveScience: Cum este posibil ca un avion cu reacţie de dimensiuni atât de mari să dispară pur şi simplu, fără urmă, în această epocă a comunicaţiilor şi a tehnologiilor de poziţionare prin satelit?

Zborul 370 al companiei Malaysia Airlines a decolat de la Kuala Lumpur vineri după-amiază, îndreptându-se spre Beijing. Turnul de control a pierdut contactul cu avionul la mai puţin de o oră după decolare, pe când aeronava se afla deasupra Golfului Thailandei. Avionul a dispărut pur şi simplu de pe radar. Ce s-a întâmplat cu acest avion Boeing 777 ce transporta 227 de pasageri şi 12 membri ai echipajului rămâne, deocamdată, un mister.

„Este un eveniment extrem de neobişnuit”, de declarat pentru LiveScience Sid McGuirk, profesor de management al traficului aerian la Universitatea Aeronautică Embry-Riddle din Florida. „Este foarte neobişnuit pentru un avion care se deplasează la altitudine înaltă — aşa cum era acest avion, cel puţin conform informaţiilor publicate de presă — să dispară de pe radar”, a continuat el.

Controlorii de trafic aerian folosesc două tipuri de radar pentru a monitoriza avioanele care fac curse de transport de pasageri. Un radar „principal” determină poziţia avionului prin analiza semnalelor radar reflectate de aeronavă, iar radarul „secundar” monitorizează avionul comunicând cu instrumentul denumit transponder — un dispozitiv care emite un semnal de identificare ca răspuns la un semnal de interogare recepţionat.

Instalaţiile radar sunt poziţionate la sol şi fiecare dintre ele acţionează pe o rază de aproximativ 320 de kilometri, conform lui McGuirk. Astfel, zborurile de pasageri transoceanice dispar de pe radar pentru anumite perioade de timp, dar acest lucru nu înseamnă că ele nu mai sunt monitorizate.

„Echipajele de zbor folosesc combinaţii de comunicaţii prin unde radio de înaltă frecvenţă (HF), comunicaţii prin voce, prin satelit şi accesează reţele de date tip text prin care le raportează controlorilor de trafic timpul exact, poziţia şi plafonul de zbor în timpul traversării oceanului”, conform lui Emily McGee din cadrul organizaţiei non-profit americane Flight Safety Foundation.

„Apoi ei îi ţin la curent pe controlorii de zbor prin intermediul sistemelor de comunicaţii vocale sau prin text cu privire la modul în care decurge zborul şi diferitele poziţii geografice pe care avionul le atinge, la diferite intervaluri de timp”, a mai precizat McGee pentru Live Science. „„Companiile aeriene depun planuri de zbor, iar avioanele urmează să ajungă în anumite poziţii geografice de pe traseu, la anumite intervale de timp. Când un echipaj al unui avion nu transmite mesajul că a atins un anumit punct de control, se dă o alarmă. Acest caz este unul extrem de rar, în special dacă ne gândim la nivelul de dezvoltare tehnologică al avioanelor care zboară în prezent”, a adăugat ea.

Avioanele care realizează zvoruri comerciale pot ieşi de pe radar pentru scurt timp, atunci când zboară la altitudini mici pentru că aparatele radar se bazează pe contact direct. Munţii sau alte forme de relief pot bloca semnalul radar, la fel cum se poate întâmpla şi din cauza curburii Pământului.

În aceste condiţii, avioanele care zboară la altitudini mici pot fi dificil de urmărit continuu, în special în cazurile în care transponderul este oprit — un lucru de care au profitat şi teroriştii care au deturnat avioanele de la 11 septembrie.

„Primul lucru pe care l-au făcut teroriştii care au preluat comanda avioanelor la 11 septembrie a fost să oprească transponderele”, a precizat McGuirk. „Odată ce au oprit transponderele, ei au schimbat cursul aeronavelor spre ţintele pe care le-au fixat”.

Cineva care ar fi dorit să deturneze avionul companiei Malaysia Airlines ar fi putut să oprească, teoretic, transponderul şi să coboare avionul până la altitudinea de aproximativ 1.520 de metri, a mai adăugat expertul american, precizând însă că acest scenariu este improbabil.

„Desigur că este cam greu să ascunzi un (Boeing) 777” a subliniat McGuirk. „Oriunde ar ateriza un astfel de avion, nu ar avea cum să nu atragă atenţia şi cineva ar raporta că aparatul de zbor nu s-a prăbuşit ci a fost deturnat”, a concluzionat el.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata