– Specialiştii CITR apreciază că modificările la Legea insolvenţei ar putea aduce îmbunătăţiri în desfăşurarea procedurilor, cu efecte pozitive asupra mediului de afaceri
– Acceptarea reducerii prin plan a creanţei deţinute de stat nu constituie ajutor de stat
– Creditorii şi administratorul judiciar pot formula obiecţiuni împotriva rapoartelor de evaluare
Conform unei analize a specialiştilor în insolvenţă ai CITR, modificările Legii privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, care va intra în vigoare începând de sâmbătă, de la ora 00:00, vor fluidiza procesul judiciar şi vor avea efecte pozitive asupra mediului de afaceri.
”Suntem în plin proces de reformare a dreptului insolvenţei; ceea ce a început cu Ordonanţa de urgenţă 91/2013, care a provocat la momentul respectiv valuri de nemulţumire şi contestaţii, se finalizează în cele din urmă într-o formă mai compactă prin noua lege a insolvenţei. Din punctul nostru de vedere, această formă a legii este de bun augur şi va aduce îmbunătăţiri în desfăşurarea procedurilor de insolvenţă”, a declarat Vasile Godîncă-Herlea, asociat coordonator al CITR.
- Statul poate accepta reducerea prin plan a creanţelor pe care le deţine
În forma finală a legii au fost introduse noi standarde benefice pentru procedură, precum cel al inventarierii averii debitorului în termen de 60 de zile de la deschiderea procedurii, stabilirea unui termen redus pentru perioada observaţiei etc. Sunt practici pe care CITR le susţine de multă vreme, întrucât ele asigură fluenţa procedurii.
Legea răspunde şi unor dileme ale legislaţiei anterioare, cum sunt, de exemplu, acţiunile creditorului bugetar în procedură. Un astfel de concept este testul creditorului privat, extrem de util, în special aplicat problematicii ajutorului de stat raportat la reducerea creanţelor bugetare. Testul analizează dacă Statul, în calitatea sa de creditor privat, urmăreşte maximizarea şanselor de a recupera întreaga datorie.
Dacă un creditor privat, pus în aceleaşi condiţii cu creditorul bugetar, ar accepta o reducere a creanţei sale prin plan, o eventuală acceptare de către creditorul bugetar a unui plan care propune reducerea creanţei sale nu constituie ajutor de stat.
- Dacă planul de reorganizare eşuează, se revine la tabelul definitiv al tuturor creanţelor
O altă noutate importantă este posibilitatea acordată creditorilor şi administratorului judiciar de a formula obiecţiuni împotriva rapoartelor de evaluare. Ele sunt apoi soluţionate de către judecătorul sindic, iar în cazul admiterii contestaţiei, evaluatorul este obligat să răspundă obiecţiunilor. În situaţia în care raspunsul nu e satisfăcător, judecătorul poate dispune efectuarea unei noi expertize. Posibilitatea de a chestiona aceste rapoarte de evaluare, însoţită de controlul judiciar al judecătorului sindic, va asigura corectitudinea lor şi un cadru mai securizant pentru participanţii la procedură.
O prevedere de asemenea importantă, în cazul intrării în faliment prin eşuarea reorganizării, este revenirea la tabelul definitiv a tuturor creanţelor împotriva debitorului şi renaşterea creanţelor reduse prin plan. Astfel este descurajată propunerea unor planuri neviabile, doar pentru a beneficia de asa-numitul hair-cut al creanţelor.
Nu în ultimul rând, un pas înainte este şi introducerea în Lege a unor mecanisme clare şi eficiente pentru protejarea creanţei finanţatorilor din perioadele de observaţie şi reorganizare, mecanism cunoscut sub denumirea de new money priviledge. Această prevedere este un foarte mare progres legislativ, cu efecte pozitive asupra mediului de afaceri.
Codul insolvenţei – partea I
Codul insolvenţei – partea a II-a
Codul insolvenţei – partea a III-a
Codul insolvenţei – partea a IV-a
Codul insolvenţei – partea a V-a
Codul insolvenţei – partea a VI-a
Codul insolvenţei – partea a VII-a