Omega 3: proprietăţi şi beneficii

Grăsimile sunt o serie de compuşi care au în comun faptul că sunt insolubili în apă şi solubili în anumiţi dizolvanţi organici. Acizii graşi formează parte din compoziţia grăsimilor şi exercită anumite funcţii fundamentale în organism: constituie o importantă sursă de energie, sunt o componentă esenţială a membranelor celulelor şi intervin în controlul şi reglarea unei mari varietăţi de procese vitale precum coagularea sanguină, reacţia inflamatorie a organismului, reglarea temperaturii corpului, funcţionarea normală a creierului sau a sănătăţii pielii, a unghiilor şi a părului, printre multe alte funcţii.

Există diverse tipuri de acizi graşi, care se grupează în trei familii: omega-3, omega-6 şi omega-9.

Acizii graşi esenţiali

Unii din acizii graşi primesc numele de acizi graşi esenţiali, deoarece organismul nu îi poate sintetiza, ci este necesar să fie obţinuţi prin intermediul alimentaţiei. Aceştia sunt acidul alfa linolenic (din familia omega-3) şi acidul linoleic (din familia omega-6).

 Acidul alfa linolenic se găseşte în peşte, seminţele de in, legumele cu frunze verzi, uleiul de canola, sau nuci.

 Acidul linoleic se găseşte în uleiul de floarea soarelui, măsline, susan, porumb, nucă de cocos sau macadamia.

 

  • Beneficiile şi proprietăţile Omega-3

Principalele investigaţii asupra efectelor acizilor graşi s-au centrat asupra acidului gras omega-3, demonstrându-se în mod clar că reduce riscul de boli cardiace. American Heart Association recomandă peştele cel puţin de două ori pe săptămână, în special peştele gras precum macrou, păstrăv, hering, sardine, somon şi ton alb.

Consumul de acid gras omega-3 reduce inflamaţiile şi poate ajuta la reducerea riscului de boli cronice precum cancerul, artrita sau bolile cardiace. Aceşti acizi graşi se găsesc în cantităţi crescute în creier şi au o funcţie foarte importantă în cadrul funcţiilor cerebrale cognitive. De fapt, copiii care nu au primit o cantitate suficientă de acizi graşi omega-3 în timpul perioadei de sarcină, prezintă un risc mai mare de a avea probleme vizuale şi ale sistemului nervos.

 

  • Importanţa echilibrului între acizii graşi

Pentru ca acizii graşi să-şi poată exercita în mod corect funcţia, este foarte important atât ca aceştia să existe în cantităţi suficiente în organism, cât şi să existe un echilibru adecvat între cantităţile de omega-3 şi de omega-6. Primii ajută la reducerea inflamaţiei din corp, în timp ce acizii graşi omega-6 stimulează reacţia inflamatorie.

O alimentaţie sănătoasă, precum dieta mediteraneană ajută la menţinerea acestui echilibru deoarece conţine alimente bogate în omega-3, cum ar fi cerealele integrale, fructe şi legume proaspete, uleiul de măsline, peştele, usturoiul. Totuşi, în multe ţări occidentale alimentaţia are un conţinut mai ridicat de omega-6 decât de omega-3.

Acest dezechilibru se datorează unor factori diverşi, precum:

– Reducerea consumului de alimente bogate în omega-3.

– Consumul de cereale rafinate în loc de cereale integrale.

– Creşterea consumului de zahăr (care interferează cu metabolismul de acizilor graşi).

– Creşterea consumului de grăsimi hidrogenate.

– Deficienţe nutriţionale (vitamina B6, de exemplu, este necesară pentru metabolismul acizilor graşi).

– Creşterea consumului de medicamente.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata