Prăbuşirea avionului A320, un act intenţionat al unuia dintre piloţi: câteva precedente

Copilotul avionului A320 al companiei Germanwings care s-a prăbușit marți în Alpii francezi este suspectat că ar fi prăbușit intenționat aparatul, relatează joi AFP, enumerând câteva catastrofe aeriene ce ar fi fost intenționat provocate de către unul dintre piloții aparatului.

—29 noiembrie 2013: Pilotul unui avion al companiei mozambicane LAM și-a îndreptat intenționat către sol aparatul, un Embraer 190, care s-a prăbușit în nord-estul Namibiei. Avionul decolase din Maputo, cu destinația capitala angoleză Luanda, având la bord 33 de persoane.

Potrivit rezultatelor anchetei, comandantul s-a închis în cockpit, împiedicându-l pe copilotul său să revină, și a ignorat semnalele de alarmă.

—31 octombrie 1999: Un Boeing 767 al companiei EgyptAir s-a prăbușit în Oceanul Atlantic, în largul Massachusetts (nord-estul SUA), la scurt timp după decolarea sa din New York, cu destinația Cairo, provocând moartea a 217 persoane.

Agenția americană pentru Securitatea Transporturilor (NTSB) a ajuns la concluzia că a fost vorba de sinuciderea copilotului. Analiza cutiilor negre a confirmat faptul că el era singur la comenzi în timpul pauzei comandantului de bord, în timp ce avionul atinsese viteza de croazieră. Conform dispozitivului de înregistrare a conversațiilor, el ar fi rostit o scurtă rugăciune: ”Mă încredințez Domnului”. Apoi imediat pilotul automat a fost decuplat și avionul a plonjat practic în picaj.

Autoritățile egiptene au respins întotdeauna această teorie, în timp ce, potrivit presei americane, copilotul avea probleme financiare și devenise ”închis în sine”.

—19 decembrie 1997: După o jumătate de oră de la decolarea sa din Jakarta cu destinația Singapore, un avion Boeing 737 al companiei singaporeze SilkAir a plonjat într-un râu și s-a prăbușit în apropiere de Palembang, pe insula Sumatra, provocând moartea a 104 persoane. Anchetatorii americani au ajuns la concluzia că pilotul s-a sinucis, în pofida cutiilor negre inutile — deoarece ele fuseseră debranșate înainte de impact—, în timp ce, potrivit biroului de anchetă indonezian, nimic nu susține această versiune.

Conform presei, care lansase teza suicidului, comandantul de bord tocmai primise o sancțiune disciplinară, fiind retrogradat, și era plin de datorii.

—21 august 1994: În timpul unei curse Agadir-Casablanca, pilotul unui ATR-42, al Royal Air Maroc, a prăbușit intenționat avionul în Munții Atlas, omorând 44 de persoane. Ancheta, bazată în special pe ultimele cuvinte ale copilotului, care se miră cum comandantul de bord efectuează manevre neconforme cu reglementările aeriene, permite să se ajungă la concluzia că a fost vorba de o sinucidere.

—9 februarie 1982: Pilotul unui DC-8 al companiei Japan Airlines își pune aparatul în picaj în momentul aterizării în apropiere de Tokyo și se prăbușește, provocând moartea a 24 de persoane. Ancheta a ajuns la concluzia unei crize de nebunie suicidară.

Printre altele, sinuciderea pilotului a fost una dintre ipotezele avansate după dispariția, în martie 2014, a cursei MH370 a companiei Malaysia Airlines, cu 239 de persoane la bord, după ce sistemele de comunicare au fost intenționat dezactivate și aparatul și-a schimbat direcția.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata