Richard Strauss – un magician al sunetelor

Compozitorul și dirijorul Richard Strauss s-a născut la 11 iunie 1864. A fost fiul reputatului cornist Franz Joseph Strauss, ce a făcut parte din orchestra Teatrului curții din Munchen.

Richard Strauss și-a însușit primele noțiuni de muzică de la diferiți membri ai familiei sale. La 4 ani, a început să ia lecții de pian cu A.Tobo, iar la 8 ani a început să ia lecții de vioară cu R. Walter.

Primele lui lucrări, „Polca croitorilor” și „Cântec de Crăciun”, scrise în perioada când era foarte tânăr, se aflau sub influența lui Mendelssohn și Shumann. Între 1875-1880, a studiat compoziția și orchestrația cu F. W. Meyer și a luat lecții de pian cu A. Niest la Munchen.

A urmat studii de filosofie, estetică și istoria artelor la Universitatea din Munchen.

La vârsta de 20 ani, l-a întâlnit pe Hans von Bulolw, care l-a ajutat să-l descopere pe Wagner. Bulow a fost cel care a dirijat primele lucrări marcante ale lui Richard Strauss, printre care primul concert pentru corn (1885), cu tatăl lui ca solist. În același an, Bulow l-a recomandat la Meiningen, unde a fost numit dirijor.

În orchestra de la Meiningen, l-a cunoscut pe Alexander Ritter, compozitor și violonist, care l-a apropiat de muzica lui Berlioz, Liszt și Wagner. Ritter a fost cel care l-a convins pe Strauss să renunțe la stilul conservator din tinerețe și să compună poeme simfonice.

Tot el l-a introdus pe Strauss în lumea eseurilor muzicale ale lui Wagner și a scrierilor lui Schopenhauer.

În 1886, a plecat în Italia, de unde s-a întors cu primul lui poem simfonic, „Aus Italien”, lucrare originală și plină de culoare, în care personalitatea lui s-a afirmat pe deplin. Revenit în Germania, a acceptat postul de al treilea dirijor la Munchen.

A rămas aici trei ani, timp în care a compus două noi piese simfonice, „Macbeth” și „Don Juan”, cel din urmă fiind considerat capodopera lui în domeniul muzicii orchestrale.

În 1889, a plecat de la Munchen pentru a se muta la Weimar, unde i se oferise postul de dirijor al Capelei marelui duce la Teatrul curții. O boală gravă l-a obligat să-și întrerupă activitatea pentru câteva luni.

În timpul convalescenței, a călătorit în Grecia și în Italia, unde a schițat prima lui operă, „Guntram”. Foarte influențată de Wagner, această lucrare a înregistrat un adevărat fiasco la premiera ei din 1894, la Weimar. Richard Strauss s-a interesat din nou de ea spre sfârșitul vieții, când a refăcut-o.

În 1894, a dirijat „Tannhauser” la festivalul de la Bayreuth, apoi a revenit la Munchen ca prim-dirijor. În același an, s-a căsătorit cu Pauluine de Ahna, cu care a avut mai târziu un fiu. A rămas aici până în 1898.

Din această perioadă, datează poemele simfonice „Till Eulenspiegel”, „Don Quijote” și „Așa grăita Zarathustra”, a cărui utilizare în filmul „2001: A Space Odyssey” (1968) îl transformă în compozitorul de muzică cel mai ușor de recunoscut. În 1896, a efectuat un turneu de concerte la Moscova, Dusseldorf, Bruxelles, Liege și în alte orașe. În anul următor, a concertat la Amsterdam, Barcelona, Bruxelles, Londra și, pentru prima oară, la Paris.

În 1898, a fost numit dirijor al Orchestrei Regale a Prusiei, la Berlin. A terminat „O viață de erou”, autobiografie simfonică, în care măiestria coloritului orchestral, care îl caracteriza, a atins o adevărată culme.

A doua lui operă, „Feursnot”, a marcat o nouă întoarcere la Wagner, iar succesul a avut loc la Dresda în 1901, când a susținut și primul concert la Viena. În acest timp, reputația internațională a compozitorului a început să capete amploare. În 1903, a avut un turneu de concerte în Anglia și Polonia. În anul următor, a întreprins primul turneu în America de Nord.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata