România în prima linie la creșterea economică în 2013; în 2014 ritmul va încetini, dar perspectivele sunt pozitive

Performanțele economice ale României dovedesc că aceasta a devenit unul dintre liderii redresării europene, evoluția sa depășind așteptările, cu un PIB în creștere cu 3,5% în 2013, și pentru 2014 perspectivele fiind pozitive, deși ritmul de creștere nu va mai fi ca cel de anul trecut, conform unui studiu dedicat riscului de țară, realizat de Coface.

‘Coface a dezvoltat un nou studiu dedicat riscului de țară, de data aceasta luând în considerare România.

Performanțele economice ale acesteia dovedesc că a devenit unul dintre liderii redresării europene, evoluția sa depășind așteptările, cu un PIB în creștere cu 3,5% în 2013. Contribuțiile semnificative au provenit din sectorul agricol, precum și din industrie, în special din producția de automobile care a furnizat în principal către clienții din străinătate. Deși în 2014, România nu va avea același ritm de creștere ca în anul precedent, perspectivele sunt pozitive’, se arată într-un comunicat al Coface.

Conform studiului, creșterea PIB-ului real al economiei românești a depășit așteptările — cu 3,5% mai mult în 2013, cea mai importantă creștere fiind de 5,1%, înregistrată în ultimul trimestru. Principalul factor care a contribuit la creșterea de anul trecut au fost exporturile (care au înregistrat o creștere puternică de 13,5%), în special cel de produse agricole și mașini.

‘România este țara cea mai dependentă de sectorul agricol din Uniunea Europeană, aproape 31% din populația aptă de muncă fiind ocupată în acest sector. Prin urmare, producția economică este strâns legată de condițiile meteorologice. România a înregistrat o recoltă foarte bună în vara anului 2013, ceea ce a condus la o creștere a ofertei. În 2013, producția agricolă românească s-a ridicat la 17 miliarde euro (+25%), reprezentând aproape 5% din producția agricolă a UE-28′, explică analiștii Coface.

Potrivit acestora, alături de exportul culturilor, producția de automobile a fost, de asemenea, un factor care a contribuit semnificativ la comerțul exterior românesc. Fiind o țară care oferă unul dintre cele mai mici costuri cu forța de muncă din UE, a fost aleasă de către producătorii de echipamente originale pentru a-și amplasa fabricile: în principal, Ford, dar și Renault care a oferit o „a doua șansă”, mărcii românești Dacia. Perspectivele mai bune pentru sectorul internațional auto, cumulate cu o capacitate de producție liberă în România au generat valoare adăugată pentru țară.

„România a înregistrat una dintre cele mai mari rate de creștere a PIB-ului din întreaga Europă în 2013. Creșterea de 3,5% a depășit semnificativ recesiunea din Zona Euro și media ECE de 1,2%. Contribuția principală la această performanță pozitivă au fost recolta agricolă și exporturile puternice. Totuși, niciunul nu poate fi considerat factor sustenabil.

Redresarea economiilor avansate va fi benefică pentru comerțul exterior al României, în special pentru sectorul auto, dar situația internă reprezintă încă o constrângere”, a explicat Grzegorz Sielewicz, economist, Coface Central Europe.

Sectorul transporturilor din România este un pilon important al economiei țării. Volumul transporturilor de marfă s-a ridicat la 108% din PIB în 2012, adică peste media UE de 95%, dar mai mic decât cel regional, Bulgaria și Polonia înregistrând cele mai mari cote 174%, respectiv 137%.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata