Totul despre: Jeep – un automobil de legendă

Pentru prima oară, denumirea de Jeep a fost utilizată într-un articol din cotidianul Daily News, apărut în capitala Statelor Unite în februarie 1941.

Originea denumirii de Jeep nu este foarte clară, existând mai multe versiuni. Una dintre acestea ar fi utilizarea iniţialelor GP/General Purpose. O altă versiune indică faptul că un inginer de la Willys a făcut o paralelă între uimitorul vehicul şi un personaj de desene animate care avea puteri supranaturale, Eugene the Jeep.

Brandul a fost înregistrat de Willys în 1941, devenind peste ani unul dintre cele mai cunoscute din lume.

Cel de-al Doilea Război Mondial a izbucnit pe continentul european în septembrie 1939, prin atacul german asupra Poloniei. Treptat, aproape toate naţiunile bătrânului continent s-au antrenat în acest conflict. Statele Unite, deşi şi-a afirmat neutralitatea, a realizat că la nivelul dotării armatei există numeroase lacune, şi a demarat un vast program de înzestrare al forţelor armate.

Responsabilii militari au reclamat lipsa unui vehicul capabil să circule pe terenuri de diferite tipuri, capabil să transporte trupe, muniţii şi armament, să poată fi folosit la misiuni de recunoaştere şi ca maşină de comandament. Viitorul automobil trebuia să fie uşor, să nu depăşească 590 de kilograme, să aibă toate roţile motrice şi să reprezinte o ţintă cât mai dificilă pentru inamic.

Peste o sută de producători americani au primit caietul de sarcini în iunie 1940, solicitându-i-le să prezinte primul prototip în 49 de zile! Acest termen limită a fost considerat prea scurt şi unul dintre cei mai mari producători, Willys Overland, a solicitat o prelungire a acestuia.

Un inginer a acceptat totuşi această provocare. Karl Probst de la mica companie Bantam Car Company din statul Pennsylvania, elaborează proiectul vehiculului solicitat de armată în numai cinci zile! Bantam producea la acea oră sub licenţă britanică un automobil de mic litraj, cu un motor de patru cilindri în linie, care însă nu se bucurase de succes pe piaţa americană, obişnuit cu automobile mari şi confortabile.

O comandă masivă ar fi putut scoate compania din situaţia financiară dificilă în care se zbătea. Folosind diferite componente aflate în stoc şi cu o caroserie improvizată, construită din componentele altor maşini, Probst a reuşit să se încadreze în termenul scurt impus de autorităţi, predând prototipul la 21 septembrie 1940.

Vehiculul lui Probst a fost supus unor teste dure, parcurgând în câteva săptămâni peste 5.000 de kilometri pe tot felul de terenuri greu accesibile. Specialiştii militari au fost încântaţi de mica maşină, singura problemă reprezentând-o greutatea, care depăşea limita impusă. În final, după ce un înalt ofiţer american a reuşit să ridice singur de spate vehiculul de peste 700 de kilograme, nu s-a mai insistat pe problema greutăţii.

Imediat, Bantam a construit încă 69 de astfel de vehicule, denumindu-le Bantam Mark II.

Mica uzină Bantam nu putea asigura o producţie de masă a noului vehicul militar, aşa că responsabilii militari au invitat la testele prototipului Bantam reprezentanţii a două companii care se arătau interesate de acest proiect, Willys-Overland şi Ford, care în trecut colaboraseră cu armata americană. Reprezentanţilor celor două companii, în ciuda protestelor celor de la Bantam, li s-au înmânat chiar şi schiţele proiectului propus de această companie.

În scurt timp, cei doi mari producători au prezentat Comitetului Tehnic al Armatei SUA, două modele asemănătoare lui Bantam Mark II, denumite Ford Pigmy şi Willys Quad.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata