Ziua europeană fără maşini

În fiecare an la 22 septembrie este marcată Ziua europeană fără mașini pentru promovarea de alternative la automobilul personal sau de serviciu.
Ziua europeană fără mașini, inițiativă a Comisiei Europene și promovată de Uniunea Europeană, a început să fie marcată în mai multe orașe de pe continentul european din 1999. Ideea a câștigat teren și în alte părți ale lumii, în orașe, precum Seul, Tokyo, Montreal.

În tot mai multe orașe se desfășoară numeroase acțiuni de-a lungul unei săptămâni, în 2000, acțiunea fiind denumită de către Comisia Europeană — „Săptămâna Europeană a Mobilității”. Săptămâna se încheie, astfel, la 22 septembrie, cu Ziua europeană fără mașini cunoscută, în prezent, și ca Ziua mondială fără mașini sau Ziua fără mașini, datorită extinderii la nivel mondial.

Această zi este celebrată, în România, în tot mai multe orașe, prin organizarea de concursuri cu role, cu biciclete, alergări, desene cu tematică. În acest an, pentru prima dată, în orașul Constanța sunt organizate diverse activități sportive, precum și o expoziție foto și de pictură, potrivit unei informări a ECOM — Asociația de Protejare a Omului și Mediului pentru o Dezvoltare Durabilă în Lume, organizatorul evenimentului. Primul oraș din România, care a marcat evenimentul a fost Reșița.

În prezent, se sărbătorește în peste 2.000 de orașe din 40 de țări de pe tot mapamondul. Orașele își închid centrele circulației auto, promovând ca alternative mersul pe jos, bicicleta, transportul public și alte forme de deplasare ecologice.

Statisticile efectuate arată că gazele de eșapament sunt principala sursă de poluare a marilor orașe, care afectează dramatic sănătatea oamenilor și contribuie semnificativ la efectul încălzirii globale. În lume, peste un miliard de oameni inspiră aer foarte poluat, în special cu monoxid de carbon și dioxid de sulf, gaze rezultate din procesele industriale. Creșterea spectaculoasă a numărului de autovehicule a dus la creșterea efectelor negative asupra planetei și implicit asupra oamenilor. (AGERPRES)

Citește și
1 Comentariu
  1. Tomica cel vechi spune

    Si iaca asa, am sarbatorit-o ca orice alta sarbatoare si ne intoarcem satisfacuti ca am bifat-o si pe asta la SUV-urile noastre de zi cu zi. Cum a fost asa ramane! Picatura in ocean, ca daca era intr-un pahar plin, poate se revarsa si se mai schimba cate ceva. Motorul termic nu are inlocuitor inca si a cam ajuns la capatul evolutiei. Masinile electrice nu constituie inca o solutie sustenabila din cauza acumulatorului. Cine va putea fabrica milioane de acumulatori, care nici ele nu prea sunt ecologice, ba din contra. Si din ce materii prime? Ce se va face cu milioanele de acumulatori iesite din uz? Si pentru incarcarea lor cu energie electrica ce surse se vor folosi? Tot cele fosile! Solutia este o schimbare structurala a intregului sistem si nu adaptarea celui existent la alte solutii motrice.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata