Cum să eviți epuizarea în perioadele în care muncești prea mult

Cu toții avem perioade în care ne simțim copleșiți de muncă. Sarcinile se adună, una după alta, nu poți refuza nimic, ai senzația că mai poți face și altceva în plus pe lângă sarcinile uzuale, mai ales dacă respectiva muncă este o obligație sau îți aduce ceva bani în plus, astfel încât ajungi să muncești atât de multe ore în decursul unei zile încât nu mai ai timp de sport, de odihnă, de socializare, de recreere. Dacă asemenea perioade sunt scurte, este suportabil, îți poți reveni destul de repede la ritmul normal. Problema apare atunci când astfel de perioade se prelungesc în timp. Vorbim în acest articol despre sindromul burnout, ce este, cum îl recunoști și mai ales cum îl previi.

 

Burnout vs. stres

Cele două situații, stres și burnout, nu sunt sinonime. Sindromul de burnout poate deriva dintr-o stare stresantă, medical vorbind însă este o cu totul altă afecțiune. Dacă stresul este o stare de oboseală, burnout-ul este nivelul următor, oboseala cronicizată.

Diferența dintre stres și burnout o face atitudinea pacientului. O persoană stresată este obosită, are deficit de energie, deficit de atenție și de concentrare, are sentimente negative față de ea însăși (nu este destul de bună profesional, nu face față stresului, este depășită de ceilalți colegi). Chiar și așa, o persoană care este stresată caută soluții să iasă din această stare: fie își schimbă jobul, fie apelează la serviciile unui psiholog, fie își prioritizează responsabilitățile. 

Pe de altă parte, persoana care a ajuns deja la etapa de burnout este cea care nu mai caută soluții, abandonează, este complet lipsită de motivație și este foarte deprimată. Nimic din ceea ce făcea anterior nu-i mai place, nu mai vrea să se implice în nimic, este prea puțin sociabilă. Stresul și sindromul de burnout sunt afecțiuni periculoase și pot duce la deces. 

O altă diferență importantă între ele este aceea că stresul se manifestă vizibil (este destul de ușor să identifici o persoană stresată). În schimb, burnout-ul este mai greu de identificat, simptomele oboselii cronice sunt mai subtile, iar atunci când boala este diagnosticată tratarea este mai dificilă, pentru că s-a pierdut deja foarte mult timp. 

 

Cum se manifesta sindromul de burnout

Sindromul de burnout se manifestă prin:

  • lipsa implicării;
  • pierderea motivației pentru orice
  • dezinteres chiar și față de lucruri care altădată entuziasmau;
  • senzația de copleșire;
  • pierderea speranței;
  • rău fizic general;
  • sentiment de eșec profesional și personal;
  • abordare negativistă a vieții;
  • senzația că viața nu are sens, nu merită trăită.

 

Ce poți face ca să eviți sindromul de burnout

Este destul de dificil de găsit o rețetă care se aplică în toate situațiile împotriva burnout-ului, în condițiile în care viața noastră este atât de alertă și de complicată. Cu toate acestea, există câteva măsuri de care poți ține seama, pentru a nu ajunge la o stare de epuizare nervoasă cronică, adică în situația în care afecțiunea este mai greu de diagnosticat și de tratat.

 

Iată ce poți face:

  • dacă mediul profesional te solicită mai mult decât ar fi normal, inclusiv la nivel emoțional, schimbă jobul.
  • dacă primești mai multe responsabilități decât cele de pe fișa postului sau pentru care ești plătit, solicită o reconsiderare a responsabilităților.
  • dacă ai lucrat o perioadă îndelungată fără vacanță, ia o pauză de o săptămână sau două, timp în care să-ți încarci bateriile cu alte activități decât cele din timpul jobului. Plimbă-te, cunoaște oameni noi, ocupă-te de pasiunile tale.
  • uită de email și de telefonul de serviciu după ce pleci de la birou. În mod normal, email-ul și telefonul de serviciu trebuie utilizate doar pe perioada orelor de program.
  • fa intotdeauna distincția intre orele de muncă și timpul liber. Rezervă în fiecare zi un interval de timp numai pentru tine, o perioadă în care să nu fii solicitat cu nevoile sau cerințele altora. 
  • semnalează întotdeauna problemele atunci când apar, dacă apar, nu lăsa ca problemele să se complice și să evolueze dramatic.
  • dacă ai nevoie de ajutor pentru a îndeplini sarcinile zilnic nu te sfii să-l ceri.
  • stabilește întotdeauna limite, și când vine vorba de jobul tău, și când este vorba de viața privată.
  • nu renunța la lucrurile care-ți fac plăcere: sport, filme, lectură, călătorii, fotografie, orice îți poate reîncărca bateriile. 
  • adoptă o dietă sănătoasă și echilibrată, nu mânca pe tastatură, în fugă, nu sări peste mese, nu fă abuz de cafea, acordă atenție alimentelor pe care le consumi.
  • nu renunța la orele de somn, asigură-te că dormi măcar 7 ore pe noapte, mai ales dacă ai o perioadă stresantă în plan profesional. Lucrezi mult mai bine și cu mai multă eficiență atunci când ești odihnit. 
  • alege o zi pe săptămână în care să te rupi complet de tot ce înseamnă tehnologie (telefon, computer, tabletă, televizor). Lasă timp creierului să se odihnească. 

 

Este esențial să-ți cunoști limitele și vulnerabilitățile. Oboseala este firească, dorința ta de control asupra vieții tale este de asemenea de înțeles. Învață să-ți acorzi timp și încredere.

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata