Oamenii de ştiinţă au identificat gena care le permite macilor să producă morfină

Oamenii de știință au identificat o genă cheie din genomul macilor care permite sintetizarea morfinei, deschizând calea pentru noi și performante metode de a produce această substanță atât de importantă pentru medicină, chiar fără a mai fi nevoie de cultivarea acestor flori, conform unui material publicat de Reuters.

Această descoperire vine după succesul înregistrat recent privind folosirea drojdiei de bere modificată genetic pentru a sintetiza anumite substanțe opiacee, cum ar fi morfina și codeina, dintr-un zahăr comun. Dacă procedeul de obținere a morfinei din drojdie de bere se va dovedi fiabil din punct de vedere comercial — fie pentru producătorii de medicamente fie pentru traficanții de droguri — nu este încă o certitudine, pentru că florile de mac sunt niște „fabrici naturale” extraordinar de eficiente.

„Macii nu vor fi înlocuiți peste noapte”, susține profesorul Ian Graham, de la Universitatea din York, care a participat la descoperirea genei răspunzătoare de sinteza morfinei în aceste plante. Chiar dacă extragerea opiaceelor din drojdie modificată genetic constituie în prezent o posibilitate reală, Ian Graham identifică mai multe avantaje din aplicarea acestor noi cunoștințe dobândite în obținerea unor plante de mac cu un randament sporit.

„Faptul că am identificat această genă ne permite să obținem varietăți speciale de maci care să sintetizeze diferiți compuși”, a declarat el pentru Reuters. Acest lucru poate duce la producția agricolă a unor substanțe precum noscapina, substanță care inhibă tusea dar care are efecte benefice și în anumite tipuri de cancer. De asemenea, devine posibilă obținerea de plante cu randament mai bun în sinteza morfinei.

Cercetătorii de la Universitatea din York au colaborat la acest proiect cu cercetători de la compania farmaceutică GlaxoSmithKline. Această companie este un furnizor major de medicamente pe bază de opiacee.

De secole, opiaceele constituie principalele substanțe folosite pentru calmarea durerilor și rămân și în prezent cea mai puternică armă din arsenalul medical împotriva durerii. Industria medicamentelor pe bază de opiacee înregistrează vânzări anuale, la nivel global, de aproximativ 12 miliarde de dolari.

Morfina și codeina sunt folosite direct pe post de calmante pentru durere, în timp ce un al treilea compus, tebaina (sau paramorfina) constituie ingredientul principal pentru opiaceele semisintetice, așa cum sunt oxicodona și hidrocodona.

Structura moleculară a acestor substanțe este atât de complexă încât chimiștii nu au putut niciodată să le obțină în mod artificial, folosind doar substanțe de laborator. Însă, prin descifrarea mecanismului genetic de sinteză naturală a acestor substanțe devine posibilă modificarea genetică a unui microorganism așa cum este drojdia pentru a face acest lucru.

Descoperirea așa-numitei gene STORR de către Ian Graham și colegii săi, anunțată joi de revista Science, oferă piesa lipsă din puzzle-ul biosintezei acestor substanțe. Această genă are un rol determinant în capacitatea de sinteză a morfinei a acestor plante, prin convertirea unui compus chimic denumit (S)-reticulină într-o variantă denumită (R)-reticulină. (Agenţia Naţională de Presă AGERPRES)