Nestlé a recunoscut că valoarea nutritivă a mai puțin de jumătate din portofoliul său de alimente și băuturi de larg consum poate fi considerată „sănătoasă”, folosind o definiție general acceptată, în ciuda presiunii exercitate asupra producătorilor de alimente ambalate pentru a-și face produsele mai nutritive.
Raportul anual al celei mai mari companii alimentare din lume a arătat că 54% din alimentele și băuturile sale în funcție de venituri – excluzând produse precum hrana pentru animale de companie, hrana pentru copii, vitaminele și nutriția medicală specializată – au fost evaluate mai puțin de 3,5 în cadrul sistemului de evaluare a stelelor de sănătate (HSR), utilizat pe scară largă.
Alimentele cu un punctaj mai mic nu sunt considerate „în general sănătoase”, potrivit organizației non-profit Access to Nutrition Initiative. HSR ia în considerare nivelul de grăsimi saturate, zahăr și sare din produsele individuale, precum și „nutrienții pozitivi”, cum ar fi fibrele, fructele și legumele.
Nestlé, ale cărei produse includ ciocolată Smarties, milkshake Nesquik și cafea Nescafé, a publicat cifrele ca urmare a presiunii exercitate de unii acționari și militanți pentru ca industria să fie mai transparentă în ceea ce privește valoarea nutritivă a produselor sale.
Grupul cu sediul în Elveția a declarat că „stabilește un standard de transparență” și că este primul din acest sector „care raportează valoarea nutritivă a întregului său portofoliu global”.
Holly Gabriel, un militant al organizației caritabile de investiții responsabile ShareAction, a salutat dezvăluirea, dar a declarat că „arată în mod îngrijorător că societatea este încă mult prea dependentă de vânzarea de produse alimentare și băuturi mai puțin sănătoase”.
Grupurile de produse alimentare ambalate sunt sub control în ceea ce privește măsura în care sunt responsabile pentru o problemă globală de obezitate. În încercarea de a îmbunătăți dietele, unele guverne au introdus taxe pe produsele cu conținut ridicat de zahăr și au pus în aplicare restricții privind publicitatea și promoțiile de vânzări.
Directorul executiv al Nestlé, Mark Schneider, a declarat luna trecută analiștilor, în cadrul unei teleconferințe privind câștigurile, că grupul a făcut „deja multe progrese” în reducerea sodiului, zahărului și grăsimilor saturate.
Producătorul de alimente a declarat că a redus recent sodiul în produse, inclusiv în supa cremoasă de fructe de mare Mahler, a introdus mai multe variante de Coffee Mate fără zahăr și a lansat mai multe alimente pe bază de plante, inclusiv Garden Gourmet Schnitzel.
Dar directorii din industrie au susținut că există limite în ceea ce privește cât de mult pot promova produse mai sănătoase, mai ales că inflația a comprimat cheltuielile consumatorilor și a crescut costurile industriei.
„Este clar că, în timp ce munca continuă, există limite”, a spus Schneider. „Categoriile legate de plăcere (cum ar fi produsele de cofetărie) nu vor fi transformate în categorii legate de sănătate.”
În raportul său anual, Nestlé și-a împărțit vânzările nete în patru categorii: 17 la sută provin din produse cu un scor HSR mai mic de 1,5, 18 la sută din cele cu un scor între 1,5 și 3,5 și 30 la sută cu un scor de cel puțin 3,5. Restul de 35% provin din produse de îngrijire a animalelor de companie și alte produse pentru care HSR nu se aplică.
Datele au fost compilate de către companie și auditate de partea terță Bureau Veritas. Nestlé a dezvăluit marți cifrele pentru prima dată, deși Financial Times a relatat în urmă cu aproximativ doi ani despre o prezentare internă a companiei care arăta, de asemenea, că o proporție mare din portofoliul său a obținut un scor mai mic de 3,5 pe această scară.
Mark Wijne, director de cercetare la Access to Nutrition Initiative, a declarat, de asemenea, că dezvăluirea a fost „foarte binevenită”, dar a arătat că companii precum Nestlé ar putea și ar trebui să facă mai mult pentru a inova și a promova alternative mai sănătoase.
Nestlé a adăugat că „a parcurs un drum lung și acum dorește să meargă mai departe. Ne-am angajat să stabilim un obiectiv global pentru partea mai sănătoasă a portofoliului nostru în cursul acestui an”.
HSR a fost inițial dezvoltat de autoritățile din Australia și este acum utilizat și de investitori și factori de decizie politică la nivel mondial.
Sursa – www.ft.com