Cererile DUP amenință cu scufundarea acordului de protocol al lui Sunak
Jude Webber, corespondentul FT în Irlanda, îl înlocuiește pe Peter Foster.
Mă așteptam să scriu astăzi despre dezvăluirea triumfătoare a acordului de protocol. Cu excepția faptului că, în ciuda tuturor indicațiilor, în fiecare zi din această săptămână, că era iminent, nu numai că nu s-a întâmplat, dar Rishi Sunak pare să aibă o luptă pe mâini pentru a opri destrămarea.
Este ironic că un prim-ministru care a reușit de fapt să obțină concesii semnificative de la Bruxelles care i-au ocolit predecesorilor săi să se afle în această situație dificilă. În mod evident, Protocolul din Irlanda de Nord nu și-a pierdut capacitatea de a surprinde.
Deci, ce a recunoscut Bruxelles-ul? Ei bine, potențial câteva probleme semnificative: în special, a indicat că ar permite Regatului Unit să stabilească reguli fiscale și ajutoarelor de stat pentru Irlanda de Nord, deși cu anumite condiții încă nespecificate atașate. Diavolul poate fi, desigur, în detalii.
Sir Jeffrey Donaldson, liderul Partidului Democrat Unionist care blochează instituțiile politice din Irlanda de Nord la Stormont pentru a cere schimbări radicale de protocol, spune că cele șapte teste ale sale nu au fost încă îndeplinite.
Cu toate acestea, săptămâna trecută, el a folosit unul dintre limbajul său cel mai conciliant de până acum pentru a lăuda progresul – și asta după mai multe întâlniri dificile cu Sunak la Belfast – inclusiv una care a avut loc până la orele mici.
Totuși, până în această săptămână, el punea pe masă o cerere suplimentară – ca textul protocolului obligatoriu din punct de vedere juridic să fie rescris.
După cum a spus Katy Hayward, profesor de sociologie politică la Universitatea Queen’s din Belfast: „În mod evident, DUP consideră că în prezent există mai mult impact prin încercarea de a fi spoilers, mai degrabă decât decizia de a fi părți interesate ale oricărei înțelegeri”.
Donaldson spune că este necesară o rescriere a protocolului pentru a aborda așa-numitul „deficit democratic” – în care Irlanda de Nord este supusă unor reguli pe care nu are niciun cuvânt de spus în stabilire, plus supravegherea acestora de către instanța supremă a UE, în schimbul accesului la UE. piață unică.
Acest lucru ar putea – din punct de vedere tehnic – să fie posibil. Lisa Claire Whitten, cercetător la Queen’s, a spus că cererea lui Donaldson ar putea fi abordată printr-un „codicil sau un addendum interpretativ” la articolul 13 (8) (din protocol).
În mod ingenios, o astfel de mișcare nu ar avea nevoie de aprobarea deplină a Parlamentului și a UE, dar ar putea fi adoptată de comisia mixtă, care supraveghează funcționarea acordului comercial Brexit și la care se află secretarul de externe al Regatului Unit și comisarul UE pentru Brexit. Comitetul are „destul de multă putere de autoritate pentru a modifica protocolul, cu condiția să se încadreze în obiectivele și în cadrul protocolului existent”, a adăugat Whitten.
Solicitările lui Donaldson au venit în momentul în care s-a constatat că noi propuneri pentru a ocoli problema deficitului democratic au fost înaintate primului ministru, Christopher Howarth, un consilier al Grupului European de Cercetare, de către cei din Brexit, a declarat BBC Irlanda de Nord:
Acesta sugerează o soluție: o „înscriere” la o schemă de certificare pentru producătorii și comercianții care exportă în UE, cu respectarea standardelor UE pentru astfel de exportatori, scrise în legislația britanică.
Gândirea este că acest lucru i-ar liniști pe unioniștii care doresc ca regulile Regatului Unit să aibă prioritate. UE spune că standardele sale comerciale trebuie să se aplice unei regiuni care a rămas pe piața unică de bunuri a blocului după Brexit, pentru a evita repunerea unei granițe dure pe insula Irlanda.
După cum mi-a spus o sursă implicată în redactarea documentului, acesta ar respecta „poziția constituțională a Irlandei de Nord, asigurându-se că legea UE nu este impusă, ci se aplică în mod specific doar celor care optează, așa cum trebuie să facă exportatorii”.
Unioniștii au susținut până acum ideea unui regim de reglementare dublu, care să permită comercianților să urmeze fie regulile Regatului Unit, fie ale UE – o prevedere care a fost inclusă în proiectul de lege introdus de Liz Truss. Proiectul de lege, care ar acorda miniștrilor competențe de a abandona părți cheie ale protocolului, este în prezent întrerupt la Westminster.
Dar nu era clar cât de serios va lua Sunak orice propunere alternativă în această etapă târzie – sau, mai ales, dacă are stomacul să-i înfrunte pe rebelii conservatori.
Între timp, liderii de afaceri din Irlanda de Nord i-au spus lui Sunak, printr-un link video, săptămâna aceasta că ideea de regim dublu de reglementare inclusă în proiectul de lege de protocol al Regatului Unit nu este un început.
Stephen Kelly, șeful organismului industrial Manufacturing NI, a declarat că riscul de a nu fi – sau de a fi văzut a fi – în conformitate cu reglementările UE într-o regiune în care patru din cinci producători exportă în afara regiunii, face ca regimurile de reglementare să fie o „problemă existențială” pentru afacerilor.
„Acesta (un regim de reglementare dublu) ar însemna că clienții noștri se vor îndepărta de Irlanda de Nord”, a spus el.
„Unii au ideea că afacerile din Irlanda de Nord ar putea alege. . . un set de reguli sau altul — ei bine, piața nu funcționează așa. . . și multe dintre sectoarele reprezentate în apel au făcut acest lucru clar”, a adăugat Kelly.
Între timp, Bruxelles-ul a sugerat că, în cazul în care reglementările UE rămân în vigoare, acestea ar fi ușor de atins, angajându-se să nu introducă multe reguli noi și să aplice articolul 13 al protocolului, care se referă la măsurile de represalii ale UE pentru nerespectare, doar cu moderație.
Blocul a acuzat Londra că negociază cu o „pistolă încărcată” pe masă sub forma proiectului de lege a protocolului, care i-ar da competențe legale de a anula protocolul, chiar dacă miniștrii nu le-au folosit niciodată.
Dacă UE și-a păstrat puterea legală de a impune sancțiuni dure, dar a promis că nu le va folosi, asta miroase a standarde duble pentru DUP.
„Ce, UE va primi o armă încărcată în lege, dar asta ar fi groaznic pentru Regatul Unit?”, a spus un insider al DUP.
În cele din urmă, Sunak va trebui să facă câteva apeluri dificile cu privire la cine să mulțumească și nu există încă nicio garanție că cei 12 ofițeri de partid ai DUP și executivul mai larg vor sprijini orice înțelegere.
Acum, în Marea Britanie, Irlanda de Nord este prea ușor uitată – la urma urmei ne aflăm doar în această mizerie de protocol, pentru că oficialii nu au reușit să observe cât de complicat ar fi Brexitul pentru regiune. Este, probabil, cel mai mare exemplu a ceea ce istoricul irlandez Ronan Fanning a numit „dificultatea perenă de a atrage atenția britanică”.
Cu toate acestea, în această săptămână se arată că cel puțin în mențiunile parlamentare, Irlanda de Nord a fost rareori mai centrală, scrie reporterul senior Chris Cook.
Ciudățenia extremă a momentului din 2019, acordul de retragere la mijloc: Brexit-ul a însemnat că Irlanda de Nord a fost discutată mai mult decât în 1998, când a fost semnat Acordul de Vinerea Mare care a pus capăt a trei decenii de conflict și a instituit instituții politice de împărțire a puterii.
Anul acesta, Irlanda de Nord este menționată de patru ori mai des decât în 2008, datorită prăbușirii instituțiilor politice.
Între timp, partidele politice au făcut de două ori în săptămâna trecută ceva ce fac rar: să fie de acord.
Sursa – www.ft.com