Compania BMW va plăti acționarilor o sumă uriașă de 5,5 miliarde de euro
BMW va plăti acționarilor o sumă uriașă de 5,5 miliarde de euro, după ce a obținut profituri mai mari din cauza creșterii participației în societatea sa comună din China, precum și a prețurilor mai mari pentru mașinile sale premium scumpe.
Constructorul auto german a propus joi un dividend de 8,50 euro pe acțiune, față de 5,80 euro în anul precedent, pentru a permite acționarilor să “participe la succesul” rezultatelor sale preliminare 2022.
De această măsură vor beneficia în principal frații Stefan Quandt și Susanne Klatten, moștenitorii BMW, care dețin aproximativ jumătate din companie și fac parte din consiliul de supraveghere al acesteia.
Anul trecut, BMW a dezvăluit că a obținut permisiunea de la Beijing de a crește participația în societatea sa comună cu partenerul chinez Brilliance Auto la 75% de la 50% pentru 3,7 miliarde de euro.
China, cu clasa sa de mijloc mare și în creștere rapidă, a devenit piața cheie pentru producătorii germani de automobile, lăsându-i din ce în ce mai expuși la tensiunile geopolitice în creștere între această țară și Occident.
“Pentru (constructorii auto germani), China reprezintă aproximativ 40% din venituri – deci, dacă reușești să obții controlul asupra acestei afaceri, acest lucru are o importanță strategică”, a declarat analistul Stifel Daniel Schwarz.
Moștenitorii BMW Stefan Quandt și sora Susanne Klatten dețin aproximativ jumătate din companie și fac parte din consiliul de supraveghere al acesteia © Hannes Magerstaedt/Getty Images
“Alte companii ar dori să facă același lucru”, a adăugat el, deoarece este necesară permisiunea Beijingului atunci când companiile occidentale își măresc participația sau preiau societăți mixte chineze.
“Singurul lucru acum este că au cea mai mare expunere la China, așa că, dacă un investitor are o viziune negativă asupra Chinei, atunci BMW ar putea părea mai riscant”.
Schwarz a adăugat că dividendul a fost “ridicat, dar nu a fost o surpriză”, deoarece a urmat indicațiile BMW privind un interval țintă de 30-40% din profitul net.
Creșterea participației, alături de prețurile mai mari pentru automobilele premium ale BMW, a stimulat un salt de 46,4% al profitului anul trecut, la 23,5 miliarde de euro. Vânzările au crescut cu 12 procente, ajungând la 279 miliarde de euro.
Lipsa cipurilor și a altor piese anul trecut a pus un obstacol în vânzările de mașini, lăsând sute de mii de mașini aproape de finalizare în fabrici.
Constructorii de automobile au răspuns prin prioritizarea modelelor mai scumpe, cu marje de profit mai mari, ceea ce a dus la un an de excepție pentru industrie.
Profitul înainte de dobânzi și impozite la rivalul Mercedes-Benz a sărit cu 28% la 20,5 miliarde de euro anul trecut, în timp ce Volkswagen a anunțat săptămâna trecută o creștere de aproape 10% a profitului înainte de impozitare la 22 miliarde de euro.
Schwarz a pus la socoteală o reacție călduță din partea investitorilor din cauza faptului că BMW a ratat ușor consensul privind marja de profit și a cifrelor puternice de la Mercedes și VW, ceea ce înseamnă că veștile bune au fost deja evaluate.
Prețul acțiunilor BMW, care a crescut cu aproape o treime în ultimul an, a scăzut joi cu 1% la 99,53 euro la închiderea pieței din Frankfurt.
Sursa – www.ft.com