Companiile caută să își reducă facturile juridice în timp ce se luptă cu creșterea costurilor de producție și cu plata dobânzilor, au avertizat unele dintre cele mai mari firme de avocatură.
Șefii a trei firme globale au declarat pentru Financial Times că clienții corporativi au cerut reduceri la facturile lor juridice sau au solicitat amânarea plății până mai târziu în cursul anului.
Perioadele de blocare s-au prelungit puțin
„Am avut o serie de clienți care au spus: „Nu am de gând să vă plătesc toate acestea acum, o voi face într-un alt interval de timp””, a declarat Tamara Box, managing partner pentru Europa și Orientul Mijlociu al firmei internaționale de avocatură Reed Smith.
„A început cu adevărat în al treilea sau al patrulea trimestru al anului trecut, (clienții) – ca și noi – se uitau spre 2023 și se gândeau că multe lucruri se adună într-un mod care arată rău – un război, creșterea inflației și creșterea ratelor dobânzilor”, a spus ea.
Clienții se gândeau la cum vor arăta fluxurile lor de numerar și cereau reduceri ale facturilor și să retragă unele lucrări din cauza constrângerilor bugetare, a adăugat ea. Mulți se ocupau de mai multă muncă în interiorul companiei.
Tendința vine în contextul în care firmele de avocatură corporatistă de top s-au confruntat cu o scădere a activității tranzacționale din cauza încetinirii fuziunilor și achizițiilor.
Numărul mediu de ore lucrate pe avocat a scăzut la 119 ore facturabile pe lună în anul până la sfârșitul lunii noiembrie, potrivit unui raport al Institutului Thomson Reuters – cel mai scăzut nivel de când a început să urmărească datele în 2007, când avocații au înregistrat o medie de 134 de ore pe lună. În același timp, cheltuielile au crescut cu rate de două cifre.
Hogan Lovells, o firmă internațională de avocatură, a declarat săptămâna trecută că veniturile au scăzut cu 6,7% în dolari în anul care s-a încheiat la sfârșitul lunii decembrie, iar partenerii au luat acasă cu 8,2% mai puțin, în medie, din acțiunile de profit.
Directorul executiv Miguel Zaldivar a declarat că inflația, Covid-19 și războiul din Ucraina au cântărit asupra veniturilor firmei. Avocații au declarat pentru FT că aceleași presiuni au îngreunat capacitatea de plată a clienților.
Șeful unei mari firme de avocatură americane a declarat pentru FT că un client a cerut o reducere pentru „prima dată în ultimii ani” și că firma „nu a fost plătită de unii clienți”, în special în sectorul tehnologiei, care a pierdut locuri de muncă în ultimele luni.
Separat, Tim House, care gestionează practica americană a firmei Allen & Overy din cercul magic, a declarat că „perioadele de blocare s-au prelungit, astfel încât oamenii sunt mai lenți în a plăti”.
Dar el a adăugat că, în general, ratele au „rezistat destul de bine” și chiar au crescut, ajutând la amortizarea loviturii cererii reduse.
Avocații au spus că nu există norme în ceea ce privește nivelul de reducere solicitat. Astfel de negocieri tind, de asemenea, să fie mai frecvente în anumite tipuri de lucrări, în timp ce clienții care au nevoie de consultanță pentru fuziuni și achiziții cu miză mare, de exemplu, pot fi mai puțin sensibili la preț.
John Quinn, președintele firmei de procese Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan, a declarat că clienții „sub presiune” întrebau „ne puteți ajuta?”.
El a adăugat că unii clienți solicitau acorduri de onorarii fixe – de exemplu, în care plătesc o sumă fixă – în loc să plătească la oră.
Richard Burcher, fondator al firmei de consultanță în materie de prețuri pentru firme de avocatură Validatum, a declarat: „Este o concepție greșită că toți clienții doresc reduceri …(când mulți doresc) o mai mare transparență a prețurilor și o mai mare certitudine bugetară”.
El a spus că firmele de avocatură se îndreaptă adesea către alte modele decât ora facturabilă și a remarcat, de asemenea, că reducerile și negocierile privind onorariile vin după un an în care firmele de avocatură și-au majorat tarifele orare pentru a ține pasul cu inflația.
Sursa – www.ft.com