În timp ce grupul muzical BMG, cu sediul la Berlin, negocia termenii vânzării casei sale de discuri către Sony, în urmă cu 15 ani, directorii gigantului de divertisment cu sediul la New York nu înțelegeau de ce omologii lor germani doreau să se agațe de nume precum Rick Astley.
La fel ca un șir de „artiști moșteniți” pe care BMG era dornic să îi păstreze în cărțile sale, icoana britanică a anilor 1980 părea o relicvă a trecutului. „Ei deveneau nervoși și spuneau: „De ce vreți asta?””, și-a amintit Hartwig Masuch, legendarul director executiv al BMG, care se retrage luna viitoare după 15 ani în această funcție. „Ce se întâmplă? Ce nu înțelegem?”.
Ceea ce Sony se pare că nu înțelesese încă era modul în care valoarea cataloagelor vechi va fi transformată de digitalizare, făcând ca vechile clasice din decenii trecute să fie disponibile la cerere. Anul trecut, la 35 de ani de la lansarea sa originală, piesa „Never Gonna Give You Up” a lui Astley a fost difuzată de peste 850 de milioane de ori, devenind astfel piesa cu cele mai bune performanțe a BMG.
Datorită în mare parte faptului că a înțeles devreme valoarea cataloagelor de artiști – și că le-a achiziționat în cadrul unei achiziții uriașe finanțate parțial de firma americană de private equity KKR – BMG este acum a patra cea mai mare companie muzicală din lume.
Deși este încă eclipsată de giganții industriei, Universal Music Group și divizia muzicală a Sony, care au obținut anul trecut venituri de 10 miliarde de dolari fiecare, și Warner Music Group, care a adus 6 miliarde de dolari, este pe cale să obțină venituri anuale record de 1 miliard de euro până în 2024. Această cifră se compară cu mai puțin de 300 de milioane de euro în 2014.
„Avem ani în care depășim orice companie (rivală) în ceea ce privește creșterea veniturilor fără a avea un singur hit în topurile Hot 100 Billboard”, a declarat Masuch într-un interviu din biroul său cu vedere spre Gendarmenmarkt din Berlin și o chitară electrică Fender purpurie în colț.
„Acest lucru nu se datorează faptului că suntem genii”, a spus bărbatul de 68 de ani, el însuși fost lider într-o trupă germană new wave/punk. „Sunt mai mulți oameni mai în vârstă de 25 de ani care ascultă Spotify decât cei mai tineri de 25 de ani. Și știm că oamenii care încep, să zicem, cu (vârsta de) 20 de ani rămân într-o măsură foarte mare la ceea ce au experimentat când erau mai tineri.” În prezent, aproximativ 60% din veniturile BMG provin din publicarea de muzică existentă.
Deși urăște anumite elemente ale afacerii muzicale, este optimist în ceea ce privește viitorul muzicienilor – și este evanghelic în ceea ce privește beneficiile serviciilor de streaming online care, spune el, au creat un model de venituri mult mai fiabil și mai transparent. „Este un mare schimbător de joc pentru libertatea artiștilor”.
Masuch, care îmbină blugi și un tricou cu mânecă lungă cu un ceas Swatch, a evitat un stil de viață rock’n’roll, evitând ceremoniile de premiere care implică „prea multă postură”.
În schimb, cel care se autointitulează „fan nebun al muzicii” – care îi citează pe The Rolling Stones, The Beatles și Pink Floyd ca fiind favoriții dintotdeauna – preferă să petreacă timp individual cu artiștii.
El râde de unele dintre întâlnirile pe care le-a avut de-a lungul deceniilor cu eroii săi muzicali, cum ar fi momentul în care Mick Jagger a venit să i se alăture la o cină în Londra. „Nu aveam nicio idee despre ce să vorbesc. Mi-a luat o jumătate de oră ca să pot vorbi.”
În momentul în care Masuch a devenit director executiv în 2008, în cadrul companiei lucrau doar trei persoane: el, un specialist în finanțe și un asistent. Era la doi ani de la înființarea Spotify. Vânzările de CD-uri scădeau rapid, iar industria muzicală era în criză.
Compania mamă a BMG, gigantul media german Bertelsmann, luase decizia neconvențională de a desființa afacerea – vânzând-o către Universal și Sony – și de a o lua de la zero, punând accentul pe comercializarea drepturilor muzicale, mai degrabă decât pe accentul tradițional pe înregistrarea și lansarea de noi discuri.
Sub conducerea lui Hartwig Masuch, BMG s-a prezentat ca o casă alternativă pentru artiștii sătui de cele trei mari case de discuri americane © Gordon Welters/FT
Masuch a construit o nouă companie care s-a prezentat ca o casă alternativă pentru artiștii sătui de cele trei „majors” americane, ai căror directori îi disprețuiește cu dispreț abia disimulat.
Directorul executiv, care a declarat în trecut că câștigă aproximativ o zecime din salariile colegilor din industrie, ale căror salarii au depășit uneori 100 de milioane de dolari, a promis artiștilor un nou tip de structură care să le „reprezinte” cataloagele în loc să le dețină. Printre cei atrași de acest model se numără doi membri ai trupei The Rolling Stones, doi membri ai trupei Beatles și Roger Waters de la Pink Floyd. Kylie Minogue, Nick Cave și Rita Ora se numără printre cei care înregistrează și lansează discuri cu această casă de discuri.
Alice Enders, analist în industria muzicală la Enders Analysis, cu sediul la Londra, a declarat că, sub supravegherea lui Masuch, BMG a „crescut constant”, deoarece fostul student la economie a prioritizat o bună gestionare financiară și a profitat de avantajele de a fi deținut de Bertelsmann, companie bogată în bani.
„O mare parte din această creștere nu este organică – este prin investiții”, a spus ea. Dar ea a adăugat că Bertelsmann a „pus o mulțime de bani” în spatele lui Masuch datorită marjei „foarte atractive” a BMG înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare de peste 22% anul trecut.
Masuch, care a crescut într-un oraș mic de lângă Dortmund, spune că a fi o companie germană într-o industrie dominată de jucători din SUA a avut avantaje și dezavantaje. Uneori s-a dovedit a fi o provocare să le explici artiștilor de ce ar trebui să lucreze cu o companie cu sediul în Berlin mai degrabă decât în Los Angeles sau New York, a recunoscut el. Dar el susține că faptul de a fi din afară a ajutat, de asemenea, la cultivarea unei „culturi distincte, mai frugale, (cu) mai puțin egoism”. „Artiștilor nu le place să fie dominați de orgolii mari”, a spus el. „Ei preferă să fie cel mai mare ego din cameră”.”
Au existat, de asemenea, avantaje și dezavantaje ale faptului de a fi deținut de Bertelsmann, un imperiu de familie care deține, de asemenea, Penguin Random House și grupul de radiodifuziune RTL.
Kylie Minogue și Nick Cave se numără printre artiștii BMG © Ian Gavan/Getty Images
„Sunt foarte puțini oameni care iau deciziile și pot fi foarte subiectivi”, a spus el. „Dar, pe de altă parte, ei pot lua decizii foarte rapide odată ce au încredere în strategie”.
Succesorul său este un urmaș al familiei, Thomas Coesfeld, în vârstă de 33 de ani, care a lucrat din 2021 ca director financiar al BMG și este unul dintre cei doi frați care sunt pregătiți pentru funcții de conducere la Bertelsmann.
El va trebui să se confrunte cu vânturi frontale în industrie – și cu primul mare test pentru muzică ca o clasă de active – într-o perioadă de rate ridicate ale dobânzii. În ultimii ani, investitorii au investit miliarde de dolari în achiziționarea de drepturi asupra melodiilor, dar condițiile economice mai stricte reprezintă o provocare pentru aceste fluxuri de numerar.
Masuch este timid cu privire la planurile sale de viitor, dincolo de o „dezintoxicare” de trei luni, când nu va mai răspunde la telefon. El spune că nu se va retrage și speră să „se implice mai mult în industria financiară”.
Întrebat dacă îi socotește pe artiștii BMG drept prieteni sau doar clienți, el chicotește: „Vom afla în patru săptămâni”.
Dar el este profund mândru de ceea ce a construit. „Să am o relație de afaceri – și, într-o oarecare măsură, o relație foarte personală – cu trupe care au contat în totalitate pentru mine atunci când mi-am dezvoltat dragostea pentru muzică, pentru mine, este, evident, cea mai mare realizare.”
Sursa – www.ft.com