Mutarea planificată a Ferrovial în Țările de Jos stârnește revoltă în Spania
Ferrovial, grupul spaniol de infrastructură și proprietar parțial al aeroportului Heathrow, a declanșat o furtună politică prin propunerea de a-și muta sediul central în Olanda, după ce fondatorul său a ridicat întrebări cu privire la mediul de afaceri din Spania.
“Nu cred că este acceptabil”, a declarat Nadia Calviño, viceprim-ministru al Spaniei, în timp ce mai mulți membri ai guvernului au condamnat mutarea Ferrovial și au sugerat că acesta trădează o țară căreia îi este îndatorat.
Calviño a declarat că “mi-a exprimat respingerea acestei decizii greșite” în cadrul unei convorbiri telefonice de miercuri cu Rafael del Pino, președintele miliardar al Ferrovial și fiul fondatorului acesteia.
Guvernul de coaliție condus de socialiști a făcut din atragerea capitalului străin o prioritate și a asigurat mai multe investiții de profil înalt, dar rămâne nepopular printre mulți lideri corporatiști spanioli care nu-i plac politicile fiscale, reformele juridice și criticile aduse marilor afaceri.
Del Pino, care deține 20 la sută din compania de 19 miliarde de euro, a declarat în ianuarie: “Cred că trebuie să transformăm Spania din nou într-o destinație atractivă pentru investiții și un magnet pentru cele mai bune talente, iar pentru aceasta avem nevoie de un cadru de muncă competitiv și de certitudine juridică în toate domeniile”.
Calviño a spus: “Aceasta este o companie care datorează totul Spaniei, care a crescut datorită investițiilor publice finanțate de cetățenii spanioli. Este o emblemă a țării noastre”.
Decizia Ferrovial “pare să fie împotriva intereselor și a imaginii” Spaniei, a adăugat ea.
Explicându-și mișcarea marți seara târziu, Ferrovial a declarat într-o prezentare pentru investitori că Olanda are un “cadru juridic stabil” și un rating de credit triplu A și este deja “țara aleasă” de companiile cu o prezență semnificativă atât în Europa, cât și în SUA.
Aceasta a declarat că mutarea ar alinia structura sa corporativă cu profilul său internațional în creștere, menționând că anul trecut a obținut 82% din veniturile sale în afara Spaniei. Compania a adăugat că aceasta ar facilita planurile sale de a solicita listarea la bursă în SUA.
Ferrovial a declarat că va trebui să obțină aprobarea acționarilor și că ar urma să finalizeze mutarea în al doilea sau al treilea trimestru al anului 2023.
Aceasta a subliniat că reorganizarea “a fost concepută pentru a păstra intacte locurile de muncă, activitatea și investițiile în Spania”. De asemenea, a declarat că nu va avea “niciun impact fiscal semnificativ pentru grup”, anticipând criticile potrivit cărora ar încerca să își reducă factura fiscală.
Dar comentariile nu au evitat reacțiile politice. “Trebuie să lucrăm pentru o Europă în care dumpingul fiscal nu există”, a declarat Yolanda Díaz, viceprim-ministru și membră a partenerului de coaliție de stânga Podemos.
“Le cer acționarilor să reconsidere această decizie și sper că Ministerul Economiei va lua măsurile necesare pentru a împiedica acest lucru să se întâmple. Acest lucru nu este a fi spaniol. A fi spaniol înseamnă să-ți aperi locul în țara ta”, a declarat ea.
Un oficial al Ministerului Economiei a declarat: “Nu am fost niciodată în Spania: “Așteptăm detaliile pentru a analiza îndeaproape posibilele implicații ale acestei decizii eronate.” Oficialul a descris decizia Ferrovial ca fiind “paradoxală”, având în vedere fondurile publice pe care Spania le investea în infrastructură și investițiile străine pe care le atrăgea.
Guvernul a supărat întreprinderile spaniole cu măsuri care includ decizia sa de a impune impozite excepționale pe “profiturile extraordinare” ale celor mai mari bănci și companii energetice în 2023 și 2024.
Juan Bravo, cel mai important oficial economic al partidului de opoziție Partidul Popular, a declarat că decizia Ferrovial a fost o acuzație la adresa guvernului. “Riscul pe care îl avem este că va exista un efect de contagiune”, a spus el. “Trebuie să încercăm să atragem investiții străine în Spania. Dar primul lucru pe care trebuie să îl facem este să ne asigurăm că giganții pe care îi avem în Spania, liderii spanioli, nu ne părăsesc”.
Ferrovial și-ar muta sediul central prin fuziunea companiei-mamă cu filiala sa integral deținută Ferrovial International, care are sediul în Olanda din 2018. După fuziune, societatea-mamă ar urma să aibă domiciliul în Olanda și să fie listată la Amsterdam și Madrid, iar ulterior ar urma să solicite să fie listată în SUA.
Pe lângă participația sa de 25% în aeroportul Heathrow din Londra, Ferrovial operează aeroporturile din Glasgow, Aberdeen și Southampton și gestionează un terminal al aeroportului JFK din New York. Divizia sa de drumuri cu taxă include proiecte în SUA, Canada, Marea Britanie, Irlanda, Slovacia și Australia.
Sursa – www.ft.com