Piața obligațiunilor de sustenabilitate se poticnește pe măsură ce investitorii devin pretențioși
Piața pentru o clasă de obligațiuni care a fost cândva prezentată ca fiind viitorul investițiilor ecologice este în scădere, deoarece investitorii se tem că datoria nu impune sancțiuni suficient de stricte companiilor care nu își ating obiectivele climatice.
Anul trecut, 60 miliarde de dolari din așa-numitele obligațiuni legate de sustenabilitate (SLB) au fost emise în întreaga lume, o scădere de 37% față de totalul din 2021. Vânzările în scădere au venit ca o dezamăgire pentru analiștii care se așteptau la o creștere rapidă care ar eclipsa piața mai veche a obligațiunilor verzi. Barclays se aștepta ca în 2022 să se emită peste 200 de miliarde de dolari.
Datoria legată de sustenabilitate urmărește să lege companiile de promisiunile lor climatice, pedepsindu-le cu rate mai mari ale dobânzii dacă nu îndeplinesc obiectivele de mediu. Investitorii le-au considerat în mod frecvent ca fiind preferabile obligațiunilor verzi, care permit emitenților să strângă numerar pentru proiecte ecologice specifice, dar nu impun nicio obligație companiei în ansamblu de a îndeplini obiective precum reducerea emisiilor sau a utilizării apei sau revizuirea lanțurilor lor de aprovizionare.
Cu toate acestea, în practică, “majorarea” plăților de cupoane inclusă în termenii obligațiunilor a fost prea mică pentru a oferi un stimulent semnificativ pentru ca emitenții să își curețe acțiunile, spun analiștii. Între timp, unii investitori cu preocupări ecologice pur și simplu nu doresc să dețină datorii emise de companii care riscă să își renege promisiunile ecologice.
“Atât eu, cât și piața suntem destul de îngrijorați de calitatea acestor instrumente (SLB)”, a declarat Charlotte Edwards, șefa departamentului de cercetare a veniturilor fixe ESG la Barclays. Investitorii vor fi probabil un pic mai “pretențioși” cu privire la ceea ce cumpără în 2023, a adăugat ea.
Un simptom al disfuncționalității pieței pentru unii este faptul că SLB-urile nu au beneficiat până acum de evazivul “greenium”, un cost de împrumut mai mic pe care companiile speră să îl obțină atunci când emit obligațiuni cu o etichetă de sustenabilitate.
În timp ce analiza efectuată de Barclays asupra a sute de obligațiuni verzi și a echivalentelor lor de tip “vanilie” sugerează că randamentele obligațiunilor verzi sunt cu 0,05 puncte procentuale mai mici, reprezentând un cost de împrumut mai ieftin pentru emitenți, nu a observat nicio diferență comparabilă pentru SLB-uri.
Acest lucru s-ar putea datora faptului că recompensa promisă investitorilor pentru eșecul climatic al unui emitent nu este deosebit de mare: în general, 0,25 puncte procentuale, mai mică decât penalizarea tipică de 1,25 puncte procentuale încorporată în unele obligațiuni pentru a proteja investitorii în cazul unei scăderi a ratingului de credit al emitentului.
Rafinăria poloneză de petrol PKN Orlen’s a devenit primul emitent SLB care a plătit anul trecut o majorare a cuponului, plățile de dobândă pentru cele două obligațiuni ale sale în valoare de 2 miliarde de zloți (368 milioane de lire sterline) crescând cu o douăzecime și, respectiv, o zecime de punct procentual, după ce ratingul său de sustenabilitate a fost redus de furnizorul de date MSCI.
Unii factori de decizie politică se tem că obligațiunile oferă companiilor un drum liber pentru a-și îmbunătăți acreditările ecologice. Paul Tang, un deputat care conduce eforturile Parlamentului European de a introduce instrumentele de datorie durabilă în reglementare, a declarat că SLB în forma lor actuală sunt o “mașină de spălare ecologică”.
Esma, autoritatea de reglementare a sectorului financiar pentru UE, a avertizat la începutul acestei luni că SLB-urile ar putea fi considerate un “prânz gratuit” pentru emitenți, de exemplu, din cauza utilizării pe scară largă a opțiunilor de cumpărare, ceea ce înseamnă că emitenții ar putea retrage o obligațiune înainte de a avea loc un step-up, precum și a ratelor scăzute de step-up.
“Nu suntem împotriva instrumentului în sine, dar trebuie să lucrăm la el”, a spus Tang, subliniind propunerile UE de a obliga companiile să lege obiectivele step-up de planurile formale de tranziție.
Deoarece în prezent companiile își stabilesc propriile obiective, responsabilitatea pentru progresul lent este redusă. Majoritatea emitenților care leagă SLB de obiectivele privind emisiile, cum ar fi supermarketul Tesco, exclud mari părți din amprenta lor de carbon din domeniul de aplicare. Luna trecută, compania braziliană de ambalaje de carne JBS a făcut obiectul unei plângeri la SEC din partea unui ONG pentru că a emis SLB-uri în valoare de 3,2 miliarde de dolari legate de o mică parte din emisiile sale. JBS a respins premisa reclamației și a declarat că faptul că obligațiunile se concentrează pe emisiile directe reflectă disponibilitatea redusă a datelor. Alții, cum ar fi Sembcorp, furnizorul de energie electrică din Singapore, au scos pur și simplu din bilanț, după emisiune, activele cu emisii ridicate.
Julien Lefournier, profesor de finanțe ecologice la universitățile din Paris și fost bancher al Crédit Agricole, a comparat practica emitenților de SLB care își aleg propriile obiective cu concursul de canto televizat francez École des fans, în care copiii își dau note unii altora și fiecare concurent primește primul loc. “Au numit acest lucru democratizarea finanțelor verzi, trebuia să fie deschis tuturor – dar a devenit o mare glumă”, a spus el.
Un test al maturității pieței ar putea veni mai târziu în acest an și anul viitor, când Edwards de la Barclays se așteaptă la o avalanșă de creșteri ale cuponului pentru SLB eligibile pentru indice.
Compania energetică de stat din Italia Enel, care a emis primul SLB în 2019 și alte 27 de atunci, ar putea fi responsabilă pentru multe dintre acestea. Un SLB este legat de un obiectiv de 60% din capacitatea de producție instalată de energie regenerabilă, pe care nu a reușit să o atingă în ultimele sale rezultate și pe care întoarcerea Italiei către cărbune de la începutul războiului din Ucraina ar putea să o fi împins în afara atingerii. Această țintă este pentru 2022, pe baza datelor care urmează să fie publicate în aprilie sau mai.
Enel a declarat că se află pe o traiectorie clară pentru a obține emisii nete zero până în 2040. Dacă nu va reuși să atingă obiectivul, acest lucru ar fi rezultatul crizei gazelor și al deciziei guvernului italian de a maximiza temporar producția de la centralele electrice pe bază de cărbune, a adăugat Enel.
Mai multe step-up-uri s-ar putea dovedi a fi un lucru bun dacă le oferă investitorilor încrederea că piața este capabilă să facă emitenții să plătească pentru eșecul climatic. Un raport al Morgan Stanley de luna trecută a recomandat emitenților să înceapă să stabilească obiective care sunt mai dificil de îndeplinit, “altfel impactul obligațiunilor este de minimis”.
O capcană de durată este faptul că, atunci când se produc creșteri treptate, acestea pot da o imagine proastă pentru investitorii care cumpără SLB în parte pentru a atinge obiectivele de finanțare ecologică. “Dacă sunteți un investitor sustenabil, nu doriți ca majorarea să fie declanșată”, a declarat Eric Pedersen, șeful departamentului de investiții responsabile de la Nordea Asset Management, care administrează 239 de miliarde de euro. “Ar fi un dolar în plus trist dacă cuponul ar fi majorat din acest motiv.”
Sursa – www.ft.com