Deși construit în Anglia, motorul pe benzină al unui Mini este o hartă a Europei: proiectat în Germania, care conține un alternator din Franța, o bobină de aprindere din Italia și o pompă de lichid de răcire din Austria.
Fiecare pas din acest proces implică o persoană, dacă nu mai multe.
Cu toate acestea, niciunul dintre ele nu va fi necesar în mai puțin de șapte ani, când marca devine complet electrică.
Același lucru este valabil și pentru cei care furnizează motoare pentru Volvo Cars, Mercedes-Benz, Jaguar, Ford sau oricare dintre mărcile care au stabilit date limită pentru vânzările de mașini cu motor în Europa.
Faptul că vehiculele electrice necesită mai puțini oameni pentru a le fabrica și proiecta este bine documentat.
Ceea ce a rămas abstract este efectul asupra forței de muncă din regiune atunci când securea începe să se balanseze.
Ford a anunțat luna aceasta planuri de a reduce cu 40% din întreaga sa echipă europeană de ingineri.
Trecerea la electrică alungă marca (și multe altele) de la modelele mai mici, în timp ce modelele rămase sunt alimentate cu baterie și, prin urmare, sunt mai rapide de proiectat și mai ușor de asamblat.
Realitatea rece este că anunțul Ford este doar prima tăiere, cuprinzând o mică parte dintr-o mașină întreagă care va fi derulată într-un deceniu și ceva.
Astăzi, industria auto din Europa are 3,5 milioane de angajați direct în producție.
Directorul executiv al Ford, Jim Farley, estimează că vehiculele electrice necesită cu 40% mai puțini oameni pentru a face – echivalentul a 1,4 milioane de locuri de muncă dacă sunt aplicate în întreaga industrie.
Acestea sunt poziții de înaltă calificare, de înaltă productivitate și bine plătite, care se află adesea în zone geografice care, altfel, ar fi izolații economice. Uită-te doar la fabrica Nissan din Sunderland sau din Slovacia, care are patru fabrici care produc o mașină pentru fiecare cinci oameni care trăiesc în țară anual.
Da, poate exista crearea de locuri de muncă, noi roluri în noile frontiere ale bateriilor sau dezvoltarea de software – un studiu din 2021 de la Boston Consulting Group a estimat crearea a 581.000 de roluri în Europa. Dar a pretinde că vor fi umpluți prin recalificarea inginerilor diesel abandonați este fantezist.
Unele companii oferă recalificare, altele nu vor înlocui personalul care se pensionează. Dar acest lucru va atenua, nu va elimina, durerea.
Cel mai dureros lucru, poate, pentru muncitorii care își pierd locul de muncă este că marșul către schela EV a fost început de politicieni și autorități de reglementare.
Autoritățile de reglementare din Europa au decis că noile mașini din regiune trebuie să aibă emisii zero până în 2035.
Aceasta este, fără îndoială, alegerea potrivită pentru planetă. Dar această necesitate va crea daune colaterale uriașe.
Europa de astăzi este lider mondial în motoare, fiind casa Ferrari, Mercedes-Benz și Volkswagen (Japonia și Detroit merită și aici locuri pe podium.)
Cu toate acestea, China, care a anticipat revoluția bateriilor în urmă cu mai bine de un deceniu și s-a poziționat drept lider global, este cea mai bine plasată pentru a domina peisajul auto de mâine.
Hidrogenul, cu densitatea sa scăzută de energie, este o soluție imperfectă pentru mașini, cu excepția cazului în care este utilizat ca un depozit mai larg de energie regenerabilă, dar cel puțin folosește multe dintre aceleași roluri ale lanțului de aprovizionare care există astăzi.
O decizie strategică, coordonată în urmă cu 15 ani a autorităților europene de a urmări această tehnologie, ar fi protejat, dacă a avut succes, locurile de muncă care se află astăzi pe cale de dispariție.
Chiar și Mate Rimac, inventatorul croat de hipermașini electrice a cărui afacere a fost achiziționată parțial de Porsche, spune că regiunea „se trage în picior” cu politicile sale.
Viitoarele reduceri de locuri de muncă sunt victima inevitabilă a alegerilor politice deliberate făcute de autoritățile de reglementare care nu vor fi în funcție atunci când cozile de dole din regiune sunt umflate de deciziile lor.
Chiar dacă sunteți de acord că politica a fost necesară, este totuși adevărat că Europa a pus o bombă sub angajarea auto din regiune. Acum nu se poate plânge când totul merge în sus.
Sursa – www.ft.com