Chiar din momentul în care Spania intrase în semifinalele Campionatului Mondial de Fotbal, indicele-cheie al ţării a crescut vertiginos, iar cererea de consum din ţară a căpătat un impuls major.
De altfel, după cum afirmă experţii, această relansare economică, bazată pe victoriile fotbalistice, nu va dura prea mult, notează cotidianul rus Novâie Izvestia.
Începând din 3 iulie, când echipa Spaniei a intrat în semifinale, unii dintre analilştii locali au început să-şi exprime speranţa că victoria supremă va influenţa în bine economia ţării.
Într-adevăr, indicele-cheie de la Bursa Spaniei, IBEX-35, care de la începutul anului înregistrase cel mai prost rezultat după cel al Greciei, a cunoscut o creştere vertiginoasă după ce Naţionala Spaniei o învinsese pe cea a Paraguayului, iar după ce spaniolii i-au învins în semifinale pe germani, acest indice a atins nivelul de 10.000 de puncte. Unii specialişti spanioli remarcă: o lună de Campionat s-a transformat într-o lună de creştere a încrederii consumatorilor şi a majorării vânzărilor.
Chiar dacă acesta este doar jumătate din adevăr – pentru că, odată cu CM, Spania a intrat în cea mai activă fază a sezonului turistic – numeroase companii spaniole au avut într-adevăr de câştigat de pe urma fotbalului. De exemplu, doar în ziua finalei de la CM, vânzările de pizza ale importantei reţele madrilene Telepizza au crescut cu 40%, iar duminică au lucrat la foc continuu toţi cei 14.000 de angajaţi ai companiei.
Acţiunile postului spaniol de televiziune Gestevision Telecinco SA – care a beneficiat de dreptul de difuzare a meciurilor de fotbal – s-au scumpit cu 18% după ieşirea Naţionalei spaniole în semifinală, iar după ieşirea acesteia în finală – cu alte 5,4%.
Totuşi, după cum atenţionează economistul Fernando Herrero, secretarul general al Asociaţiei utilizatorilor de bănci, case de economii şi companii de asigurări (ADICAE), organizaţie care ‘apără drepturile spaniolilor simpli’, ‘pauza’ pe care a oferit-o fotbalul va fi de scurtă durată şi nici măcar ‘auruľ nu va reuşi să prelungească acest moment de respiro până la sfârşitul lui iulie. Potrivit lui Herrero, numărul de persoane ce vor fi expulzate din case şi apartamente din cauza incapacităţii de plată va depăşi, în acest an, 200.000 de persoane, adică de 4 ori mai mult decât în 2008.
Această opinie este împărtăşită de Jorge Lage, analist al companiei madrilene CM capital Markets, care afirmă că victoriile pe terenurile de fotbal pot determina o creştere a cererii de cumpărare, însă una extrem de instabilă. Astfel, experţi de la Societe General, care au analizat modul în care victoriile în fotbal influenţează economiile ţărilor câştigătoare au ajuns la concluzia că majorarea cererii de consum creşte doar în primul trimestru după cucerirea titlului de campion mondial.
Nu există legătură nici între oscilaţiile de pe burse şi victoriile de la CM. De altfel, analizele arată că cele mai mari avantaje le au nu campionii, ci organizatorii competiţiilor. Totuşi, strălucitul joc al Naţionalei spaniole nu va trece fără urmă. De exemplu, el va avea un efect de lungă durată asupra brendului Spaniei de pe pieţele mondiale.
Pentru Spania, Cupa Mondială este principalul eveniment de marketing din ultimii 20 de ani, după Olimpiada de la Barcelona din 1992. ‘‘Spania a beneficiat de reclamă pe gratis. Despre ea vorbeşte acum întreaga planetă. Acest lucru este, desigur, pozitiv, însă depăşirea crizei este posibilă doar prin reforme economice‘, subliniază analistul Antonio Martin din cadrul Business School de la Madrid.