Ucraina consideră că brațul Chilia al Dunării este o “cale navigabilă interioară”
Ucraina intenționează să dragheze nu doar canalul Bystroye, ci și o porțiune importantă a canalului Chilia, arată un studiu realizat de o companie care dorește să construiască un nou terminal pentru transportul cerealelor în apropierea portului Ismail, situat pe brațul Dunării care separă România de Ucraina. Studiul, citat de Digi24, arată că Ucraina intenționează să dubleze adâncimea brațului, la peste 8 metri. De altfel, Kievul consideră brațul Chilia ca fiind o “cale navigabilă interioară a Ucrainei”, printr-o decizie a guvernului ucrainean luată în urmă cu un an.
Nibulon, una dintre cele mai mari companii agricole din Ucraina, dorește să construiască un terminal pentru transportul de cereale pe Dunăre, în apropierea portului Ismail, situat pe brațul Chilia. Compania a pregătit un studiu de peste 500 de pagini privind impactul de mediu al investiției, care a fost finalizat anul trecut.
Lucrările pe care Nibulon intenționează să le facă includ construirea de silozuri, stabilirea unei flote, precum și “lucrări de dragare și construirea de structuri hidraulice”, potrivit studiului publicat, care poate fi consultat aici. Pentru a realiza investiția, compania solicită concesionarea a aproape 20 de hectare de teren în apropierea portului ucrainean Ismail, argumentând că transportul cerealelor va fi mai rapid și mai eficient, reducând costurile.
Planul companiei ucrainene include lucrări de dragare pe Dunăre pentru construcția terminalului, pe o suprafață de 10,4 hectare, care se află de-a lungul canalului de navigație “Vâlcov – Ismail Ceatal”, în zona portului Ismail. Canalul de navigație “Vâlcov – Ismail Ceatal” care apare în studiul companiei Nibulon este, de fapt, brațul Chilia al Dunării, care constituie granița dintre România și Ucraina.
Spre deosebire de “Vâlcov – Ismail Ceatal”, canalul Bystroye se află în întregime pe teritoriul Ucrainei, pornind de la brațul Chilia și terminând, după 12 kilometri, în Marea Neagră.
Cu toate acestea, partea ucraineană consideră acest sector al Dunării, Vâlcov – Ismail Ceatal, cu o lungime de peste 90 de kilometri, ca fiind o “cale navigabilă interioară a Ucrainei”, printr-o decizie a guvernului de la Kiev, luată anul trecut, cu puțin timp înainte de invazia rusă.
“Canalul de navigație Vâlcov – Ismail Ceatal, în conformitate cu Rezoluția Cabinetului de Miniștri al Ucrainei nr. 136, din 9 februarie 2022, este o cale navigabilă interioară a Ucrainei, având următoarele dimensiuni aprobate: lungime 95,445 km; lățime 120 m; adâncime 8,23 m (de la nivelul mării); în legătură cu adâncimea proiectată de 8,23 m, se specifică “adâncimea nerealizată din cauza nefinalizării lucrărilor”, potrivit studiului Nibulon.
Lucrările de dragare în zona portului Ismail, pentru construcția noului terminal, se vor face în etape, până la atingerea adâncimii de 8,23 m, conform proiectului. În document se precizează că ultima etapă va fi realizată dacă “statul ucrainean va începe lucrările de dragare a canalului de navigație Vâlcov – Ismail Ceatal și a secțiunilor din aval”.
Adâncimea medie a brațului Chilia este de aproximativ 4 metri în prezent. Adâncirea brațului ar crește și mai mult volumul de apă transportat de acest braț al Dunării, care oricum are aproximativ 60% din debitul Dunării, ceea ce ar duce la o scădere a nivelului apei în celelalte zone ale Deltei Dunării, cu consecințe majore pentru biodiversitate, avertizează experții de mediu.
Sursa – www.romaniajournal.ro