China își exercită controlul asupra proiectelor de cabluri de internet în Marea Chinei de Sud
China a început să împiedice proiectele de instalare și întreținere a cablurilor submarine de internet prin Marea Chinei de Sud, în timp ce Beijingul încearcă să exercite mai mult control asupra infrastructurii care transmite datele lumii.
Întârzierile lungi de aprobare și cerințele chinezești mai stricte, inclusiv permisele pentru lucrările efectuate în afara apelor sale teritoriale recunoscute la nivel internațional, au împins companiile să proiecteze rute care să evite Marea Chinei de Sud, potrivit mai multor surse din interiorul industriei.
Un cablu în construcție numit SJC2, care va conecta Japonia la Singapore, precum și Taiwan și Hong Kong, a fost întârziat cu mai mult de un an din cauza obiecțiilor chinezești și a problemelor de lungă durată legate de permise, potrivit a doi directori din industrie.
China a reținut timp de mai multe luni aprobarea pentru prospectarea pe fundul mării pentru cablu – deținut de un consorțiu care include China Mobile, Chunghwa Telecom și Meta – în apele sale teritoriale din jurul Hong Kong. Autoritățile au invocat îngrijorarea că antreprenorul ar putea efectua spionaj sau instala echipamente străine, potrivit unei persoane direct implicate în proiect, care a solicitat anonimatul.
“China încearcă să exercite mai mult control asupra activităților submarine din regiunea sa, în parte pentru a împiedica instalarea sistemelor de supraveghere americane în cadrul desfășurării cablurilor submarine”, a declarat Bryan Clark, fost ofițer de submarin american și oficial de rang înalt al Marinei.
“De asemenea, guvernul chinez dorește să știe exact unde este instalată infrastructura submarină civilă pentru propriile sale scopuri de cartografiere”, a adăugat Clark, care se află acum la think-tank-ul Hudson Institute.
Tensiunile legate de cine deține, construiește și gestionează cablurile de fibră optică care trimit traficul de internet în întreaga lume au crescut brusc din 2020, când guvernul SUA a început să blocheze implicarea Chinei în proiectele consorțiilor internaționale. Washingtonul a refuzat, de asemenea, permisiunea pentru cablurile submarine care leagă SUA de China continentală și Hong Kong.
Mai multe surse din industrie au declarat că poliția chineză a apelor sale – inclusiv în zonele maritime marcate pe hărți de o “linie de nouă liniuțe” disputată – este un răspuns la faptul că Beijingul a fost exclus din proiectele internaționale și la temerile că firmele ar putea folosi cablurile ca un paravan pentru spionaj.
Conform legislației internaționale, statele sau companiile care instalează și întrețin cabluri de internet au nevoie de autorizații guvernamentale pentru a avea acces la fundul mării în limita a 12 mile marine de la teritoriul unei țări. Dar, de obicei, nu este necesară permisiunea în apele situate între 12 mile marine și 200 de mile marine de la uscat, cunoscute sub numele de “zona economică exclusivă” a unui stat.
Autoritățile chineze au făcut ca procesul de obținere a permiselor în zona de 12 mile să fie lung și oneros, potrivit a trei directori din industrie care cunosc direct situația.
China se numără, de asemenea, printre puținele țări din Asia care au început să solicite permise pentru instalarea de cabluri în apele teritoriale revendicate dincolo de cele 12 mile, în aparentă contradicție cu legislația maritimă internațională, potrivit directorilor de la două mari companii de cabluri submarine din Europa și a doi avocați care lucrează cu companii din regiune.
Muncitori din Japonia trag de pe o navă din Minamibōsō un cablu submarin folosit pentru traficul intercontinental de internet © Kyodo News Stills/Getty Images
Beijingul revendică Marea Chinei de Sud aproape în întregime și întrerupe frecvent utilizarea ei de către revendicatorii rivali pentru explorarea petrolului și pescuit.
“Edictul de la (Partidul Comunist Chinez), transmis de reprezentanții guvernului local, este că ai nevoie de un permis în ZEE a acestora”, a declarat un director de cablu submarin. “Ultimul lucru pe care ți-l dorești este să te apropii de apele chinezești și să iasă o barcă cu tunuri și să te oprească. Este foarte neclar acolo (și) costul de a nu face acest lucru înseamnă că oamenii se retrag și solicită (permise)”.
Solicitarea de permise pentru lucrările la cabluri oferă Chinei supraveghere și influență asupra entităților care controlează liniile de fibră optică învelite în metal care transportă date în toată Asia. De asemenea, oferă Beijingului o pârghie pentru a cere un loc la masa proiectelor de infrastructură, solicitând ca întreprinderile, navele sau personalul său să fie implicate.
Marea Chinei de Sud este o rută populară pentru cablurile submarine, oferind cea mai eficientă cale de conectare a Asiei de Est cu sudul și vestul continentului, precum și mai departe spre Africa.
Aproximativ 95 % din tot traficul intercontinental de internet – date, apeluri video, mesaje instant și e-mailuri – este transmis prin intermediul a peste 400 de cabluri submarine active care se întind pe o distanță de 1,4 milioane de km.
Clark a declarat că cerințele Chinei “nu sunt în concordanță” cu Convenția ONU privind dreptul mării, menționând că cerințele sale de autorizare se extind mult dincolo de ZEE, cuprinzând aproape toată Marea Chinei de Sud. “O mare parte din această zonă este de fapt ZEE a vecinilor Chinei”, a adăugat el.
Ministerul chinez al Resurselor Naturale și Ministerul Apărării nu au răspuns la o solicitare de comentarii.
Mai multe surse au declarat că, pentru a evita impasul privind autorizațiile, consorțiile de cabluri submarine încearcă acum să creeze noi rute care să ocolească apele revendicate de China.
Două cabluri în construcție, denumite Apricot și Echo, vor transporta date din Singapore către Japonia și, respectiv, SUA, evitând Marea Chinei de Sud prin ocolirea Indoneziei.
“Nimeni nu îndrăznește să facă operațiuni fără o autorizație explicită … care nu vine niciodată”, a declarat un director european de cablu submarin. Alte proiecte în curs de achiziție ar evita zona din cauza acestor probleme, a adăugat el.
Costul contractării de ambarcațiuni pentru instalarea și întreținerea cablurilor poate fi de aproximativ 100.000 de dolari pe zi, ceea ce face companiile reticente în a risca orice acțiune care ar putea fi blocată sau sabotată.
Evitarea apelor revendicate de China a fost o “pedeapsă dublă”, a declarat directorul executiv, deoarece este mai costisitor să se întindă cablul de-a lungul noii rute, deoarece apele mai puțin adânci din apropierea Borneo necesită straturi suplimentare de armură în jurul fibrei.
“Înseamnă că construcția este mai lungă și costă mai mult”, a declarat un executiv cu sediul în Singapore pentru o companie globală de tehnologie. “Este o decuplare a infrastructurii digitale”.
Sursa – www.ft.com