SUA apelează la marile case de tranzacționare pentru a ajuta la mutarea petrolului rusesc, cu prețuri limitate
SUA i-au îndemnat în mod privat pe unii dintre cei mai mari comercianți de mărfuri din lume să renunțe la îngrijorările legate de transportul petrolului rusesc, cu prețuri plafonate, în încercarea de a menține aprovizionarea stabilă și de a recâștiga o anumită supraveghere a exporturilor Moscovei.
Oficialii Departamentului de Trezorerie al SUA s-au întâlnit printre alții cu directori și comercianți de la Trafigura și Gunvor, potrivit cinci persoane familiarizate cu discuțiile, și au oferit asigurări cu privire la extinderea rolului lor în comerțul rusesc cu țiței și combustibili fără a încălca restricțiile occidentale.
În timp ce Washingtonul nu s-a opus niciodată tranzacționării petrolului rusesc în limitele de prețuri convenite de G7, cei mai mari comercianți independenți de petrol s-au ferit de piață. „Am fost încurajați activ de americani. . . să se angajeze din nou în mișcarea petrolului”, a spus un comerciant care a vorbit cu Trezoreria.
Asigurările SUA, oferite în cadrul întâlnirilor cu principalii comercianți independenți de petrol din ultimele săptămâni, vin în momentul în care Rusia a amenințat că va reduce livrările de petrol în această lună, după ce puterile occidentale au sporit sprijinul pentru Ucraina.
Administrația Biden a condus eforturile G7 pentru un plafon de preț pentru a stoarce veniturile din energie ale lui Vladimir Putin. Dar a încercat, de asemenea, să mențină fluxul de petrol rusesc către piețele internaționale, temându-se de consecințele unui colaps al livrărilor de la unul dintre cei mai mari exportatori de energie din lume.
„Depinde de companiile individuale să ia propriile decizii. Scopul nostru este să comunicăm ceea ce este permis în cadrul arhitecturii plafonului de preț”, a spus un oficial al administrației Biden, adăugând că discuțiile s-au concentrat pe structura pieței.
Comercianții globali, inclusiv Trafigura, Vitol și Gunvor, și-au încetat majoritatea sau toate afacerile rusești de la invazia Ucrainei. Grupurile se temeau de o reacție publică sau de pierderea sprijinului din partea băncilor pe care se bazează pentru a finanța milioanele de barili pe care le livrează la nivel global în fiecare zi.
Dar asta a făcut Rusia să se bazeze tot mai mult pe casele comerciale mai mici pentru a-și muta petrolul pe noi piețe din Asia. Există îngrijorări crescânde cu privire la siguranța tancurilor mai vechi care sunt folosite, fără asigurări occidentale sau servicii de transport maritim, într-un comerț din ce în ce mai opac.
Discuțiile administrației Biden cu comercianții occidentali despre transportul mai multor petrol rusesc ilustrează frânghia delicată pentru Casa Albă și G7 în timp ce încearcă să reducă veniturile petroliere ale Kremlinului fără a perturba piața.
„Unul dintre obiectivele plafonului de preț este acela de a asigura că petrolul rămâne pe piață, deși la un preț mai mic pentru a priva Kremlinul de venituri”, a spus un al doilea oficial al administrației americane. „Suntem încurajați că piețele petroliere au rămas într-adevăr stabile în ultimele luni, în ciuda veniturilor rusești în scădere cu 60% de la invazie”.
Unele dintre conversațiile dintre oficialii Trezoreriei și comercianți au avut loc în timpul conferinței energetice CERAWeek din Houston săptămâna aceasta. Elizabeth Rosenberg, secretar adjunct pentru finanțarea terorismului și infracțiuni financiare, a fost printre echipa de funcționari ai Trezoreriei din Houston.
În decembrie, G7 a introdus un plafon de preț al petrolului rusesc de 60 de dolari pe baril, care se aplica comercianților care folosesc servicii occidentale, cum ar fi asigurările maritime, atunci când expediază barilii Moscovei.
Majoritatea țărilor G7 și UE au interzis, de asemenea, importul de mărfuri maritime de petrol rusesc. Dar vânzările în alte țări rămân permise. India, China și Turcia au crescut toate importurile de petrol rusesc în ultimele luni.
În timp ce comercianții de petrol rusesc sub regimul G7 sunt obligați să furnizeze atestări care să ateste că barilii au fost cumpărați la prețul plafon sau mai mic, comercianții au spus că aplicarea de către SUA a fost relativ laxă.
„Americanii chiar vor să se miște”, a spus un comerciant, referindu-se la petrolul Rusiei.
Dar comercianții occidentali de mărfuri și băncile de creditare, care oferă miliarde de dolari în linii de credit și alte finanțări, ezită din cauza riscurilor reputaționale de a ajuta la finanțarea mașinii de război a lui Putin.
„Băncile sunt un punct de conflict major”, a spus un consilier al unei case de tranzacționare. „Comercianții știu că regulile le permit să tranzacționeze petrol rusesc în circumstanțele potrivite, dar este chiar atât de atractiv cu toate riscurile potențiale?”
Casele comerciale precum Vitol, Glencore și Trafigura s-au întrecut odată pentru dreptul de a exporta butoaiele Rusiei, curtându-l agresiv pe aliatul lui Putin, Igor Sechin, șeful campionului de stat al petrolului al Rusiei, Rosneft, și chiar pe însuși președintele rus.
Mulți dintre marii comercianți de mărfuri s-au trezit în punctul de mirare al departamentului de justiție al SUA în trecutul recent, confruntându-se cu amenzi și investigații pentru presupusă luare de mită și alte practici corupte în țările în curs de dezvoltare.
În 2014, Departamentul de Stat al SUA a susținut că Putin ar putea avea „acces la fondurile Gunvor”, deoarece l-a sancționat pe cofondatorul Gennady Timchenko, un apropiat al președintelui rus. Gunvor a negat cu înverșunare acuzația și a petrecut o mare parte din ultimul deceniu de când Timchenko a părăsit compania, diversificându-și afacerile departe de petrolul rusesc.
Sursa – www.ft.com