Big Tech se grăbește să se adapteze la inteligența artificială
Pot giganții tehnologici de astăzi să se adapteze suficient de repede la era inteligenței artificiale?
Ca toate tehnologiile perturbatoare, inteligența artificială are potențialul de a bulversa procesele, produsele și modelele de afaceri pe care se bazează cele mai de succes companii de astăzi. Schimbările de platformă informatică de acest gen lasă de obicei cel puțin unii lideri din industrie pe dinafară: toți cei care sunt astăzi în funcție se întrec pentru a se asigura că acest lucru nu îi include și pe ei.
Două evenimente din această săptămână arată modurile diferite în care IA ajunge să domine agenda Big Tech.
În primul rând, Meta a anunțat o a doua rundă de reduceri de locuri de muncă, aruncând 10.000 de lucrători pe lângă cei 11.000 pe care a spus că îi va concedia la sfârșitul anului trecut. Împreună cu eliminarea a încă 5.000 de posturi vacante, acest lucru a contribuit în mare măsură la calmarea furiei Wall Street-ului față de refuzul anterior al companiei de a-și reduce cheltuielile mari în fața unei încetiniri a activității de publicitate.
Directorul executiv Mark Zuckerberg a precizat, totuși, că această ultimă revizuire a fost mult mai mult decât o simplă reducere a costurilor. În opinia sa, Meta trebuie să slăbească, să reducă straturile de management și să se miște mult mai repede pentru a profita de marile schimbări care traversează industria tehnologică – cea mai importantă fiind AI.
Au trecut mai puțin de 18 luni de când Zuckerberg și-a redenumit compania pentru a reflecta rolul central pe care lumile virtuale l-au jucat în viziunea sa asupra viitorului, dar prioritățile s-au schimbat în mod clar de atunci.
AI a reprezentat deja cea mai mare investiție tehnologică unică a Meta, a declarat Zuckerberg săptămâna aceasta. De asemenea, el a evidențiat-o în mod special înaintea metaversului atunci când a discutat despre tehnologiile cu cea mai mare importanță pentru afacerea Meta.
Inteligența artificială are un rol cheie în serviciile principale ale companiei prin îmbunătățirea modului în care oamenii se “exprimă creativ” și găsesc conținut, a spus el, precum și prin creșterea productivității și a vitezei inginerilor companiei. După cum a relatat Financial Times la sfârșitul lunii trecute, AI este acum, de asemenea, un motor important pentru publicitatea Meta, ajutând la depășirea unora dintre daunele aduse capacităților sale de targetare a reclamelor cauzate de modificările aduse de Apple în materie de confidențialitate.
Bineînțeles, AI este o tehnologie importantă și în spatele metaversului, iar Zuckerberg nu prea dă înapoi de la viziunea sa VR pe termen lung. Dar în ceea ce privește problemele care au cel mai imediat impact asupra competitivității companiei sale – contracararea ascensiunii TikTok, stimularea angajamentului, creșterea veniturilor, perfecționarea eficienței echipelor de ingineri Meta – AI este acum centrală.
Microsoft, între timp, se confruntă cu o provocare AI foarte diferită. În timp ce Zuckerberg încearcă să își reechipare compania, gestionând în același timp o reducere semnificativă a cheltuielilor, Microsoft are un avans. Legăturile strânse pe care le-a creat cu OpenAI în urmă cu trei ani l-au plasat într-o poziție privilegiată pentru a lansa AI generativă către mase. Întrebarea este acum să schimbe modul în care sute de milioane de oameni folosesc software-ul său.
Săptămâna aceasta, Microsoft a prezentat modul în care intenționează să introducă noi funcții de inteligență artificială în aplicații software utilizate pe scară largă, cum ar fi Word și Excel. Acest lucru înseamnă să pună instrumente de inteligență artificială generativă în mâinile lucrătorilor pentru a-i face mai creativi; să permită oamenilor să își controleze aplicațiile folosind comenzi în limbaj natural; și să introducă “agenți” software care pot săpa prin munca unui utilizator pentru a găsi și evidenția materialul relevant.
Toate acestea sună bine în teorie, dar sunt “lucrătorii din domeniul informației” din lume pregătiți pentru marile schimbări în practicile de lucru pe care le va aduce această tehnologie? Și îi va face cu adevărat mai productivi?
Inteligența artificială generativă a devenit rapid ceva fără de care nicio companie de tehnologie nu vrea să rămână fără. Există o cursă pentru a o implanta în software-ul și serviciile de internet utilizate pe scară largă. Va fi nevoie de încercări și erori pentru a afla care dintre promisiunile care au fost făcute pentru această tehnologie se vor dovedi a fi adevărate și care sunt doar niște exagerări.
Optimiștii susțin că IA se pretează mai bine decât alte tehnologii la adoptarea în masă. Succesul viral al ChatGPT arată atractivitatea utilizării limbajului natural pentru a controla computerele. Acest lucru ar putea avea o relevanță deosebită pentru clienții Microsoft: pe măsură ce compania a adăugat mai multe funcții aplicațiilor sale, făcându-le mai complicate, lucrătorii s-au străduit să țină pasul. Viața ar putea fi mult mai ușoară atunci când toate programele software vor răspunde la comenzi simple în limbaj natural.
Dar Microsoft a mai pariat pe noi interfețe de calcul presupuse a fi transformatoare și a rămas fără rezultate, de la reproiectarea Windows pentru a fi mai întâi tactil (utilizatorii de PC au urât-o) la promisiunea că asistenții vocali anteriori, cum ar fi Cortana, vor schimba complet informatica. Va fi diferit de data aceasta? Pe măsură ce Microsoft și restul Big Tech se grăbesc să demonstreze că inteligența artificială poate face ca serviciile lor să devină din nou relevante, suntem pe cale să aflăm.
Sursa – www.ft.com