Bugetul de stat intră luni (11 ianuarie 2010) în plen, după dezbateri laborioase în comisiile de specialitate
Bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale au fost adoptate duminică dimineaţă, după dezbateri laborioase, piatra de încercare a parlamentarilor dovedindu-se a fi majorarea punctului de pensie.
Creşterea punctului de pensie, la 45%, şi votată de comisiile de muncă, a suscitat dezbateri aprinse în comisiile de specialitate, soldate iniţial cu respingerea bugetului asigurărilor sociale, pentru ca apoi parlamentarii să decidă reluarea votului şi adoptarea în final a documentului.
Revenirea asupra votului a fost motivată de parlamentarii finanţişti prin dorinţa evitării oricăror explicaţii publice asupra deciziei luate, în condiţiile în care respingerea bugetului asigurărilor sociale pe 2010 ar fi presupus revenirea la cel din 2009 şi, potrivit social-democratului Viorel Ştefan, stagnarea pensiilor la nivelul anului trecut.
Dezbaterile asupra bugetului de stat şi cel al asigurărilor sociale au debutat sâmbătă dimineaţă la ora 10.00, însă au fost întrerupte de nenumărate pauze de consultări, generate de neînţelegerile privind votul asupra unor amendamente.
Cu toate acestea, membrii comisiilor de specialitate au respectat votul acordat sâmbătă dimineaţă – ca şedinţa să fie încheiată numai după finalizarea dezbaterilor bugetului de stat şi cel al asigurărilor sociale. Cele 29 de capitole ale bugetului general de stat nu au suferit modificări radicale, în ciuda celor câteva mii de amendamente depuse de opoziţie.
Comisiile au acceptat însă o serie de amendamente la bugetul de stat ce vizează condiţiile de finanţare ale programelor naţionale, cu trimitere directă către administraţiile locale. Concret, comisiile de specialitate au decis ca programele naţionale de infrastructură să fie finanţate în ordinea aprobării. De asemenea, Ministerul Finanţelor a fost obligat să facă o raportare trimestrială Parlamentului despre banii destinaţi acestor programe.
Un alt amendament important la bugetul general de stat se referă la interzicerea acordării oricăror premii sau altor stimulente în cadrul companiilor ce deţin capital de stat, indiferent dacă au înregistrat sau nu profit. Totuşi, secretarul de stat în MFP Gheorghe Gherghina a avertizat că acest amendament este practic inutil, în condiţiile în care s-ar putea solda cu creşterii salariale, în plafonul alocat premiilor şi stimulentelor.
De asemenea, comisiile reunite de buget-finanţe ale Parlamentului au admis amendamentul pentru eliminarea impozitului minim. Anexele la bugetul de stat care vizau ministerele nu au suferit nici ele modificări importante, fiind adoptate în forma depusă de Executiv sau cu modificări agreate de ordonatorii principali de credite sau de comisiile avizatoare.
Curtea Constituţională şi Institutul Cultural Român au fost singurele instituţii ale căror bugete au fost respinse de comisiile de buget-finanţe. Dacă în cazul CCR, parlamentarii au criticat majorările de salarii pentru judecători, în ceea ce priveşte ICR comisiile au decis ca instituţia să beneficieze de acelaşi buget ca în 2009.
În rest, toate celelalte instituţii aflate în subordinea Parlamentului au primit un vot favorabil asupra bugetelor.