Ce loc de muncă ar putea ocupa ChatGPT în companiile românești?
Tehnologia ChatGPT, care generează răspunsuri și texte cu ajutorul inteligenței artificiale, ar putea îndeplini diverse sarcini și roluri, în special cele care implică muncă repetitivă, în companiile din România. Concret, ChatGPT ar putea fi un asistent, arhivar, analist de date, creator de conținut pentru bloguri sau redactor junior, având un rol de suport pentru angajații români. În același timp, ChatGPT îi scutește pe angajați de anumite sarcini și le oferă noi oportunități profesionale. Astfel, aceștia pot obține funcții mai importante și se pot dezvolta profesional și personal, potrivit unei analize realizate de mai multe companii românești din domeniul IT, marketing digital și HR.
Din articol
ChatGPT îi poate salva pe români de munca plictisitoare
Companiile din România consideră că GhatGPT sau o tehnologie similară nu ar putea înlocui angajații, ci mai degrabă ar putea prelua o parte din activitățile zilnice, în special cele de rutină.
“În acest moment, GhatGPT ar putea avea cu succes un post de arhivar, pentru generarea de diverse informații legate de evenimente, și un post de copywriter junior”, crede Andrei Georgescu, cofondator al White Image, cea mai mare companie de email marketing din România. Antreprenorul precizează că aplicația nu va putea înlocui munca unui profesionist, având în vedere că în prezent livrează multe răspunsuri eronate, dar ar putea fi afectate diverse poziții de junior.
În același timp, în opinia antreprenoarei Roxana Epure, Managing Partner al NextUp Solutions, tehnologiile avansate, precum ChatGPT, reprezintă o manifestare a nevoilor de automatizare a mediului de afaceri.
“ChatGPT poate prelua orice sarcină repetitivă, cum ar fi informațiile de care au nevoie clienții sau sarcinile de evaluare, cum ar fi sondajele de satisfacție a clienților. În acest fel, îmi pot sprijini angajații să scape de munca plictisitoare și să aibă timp și energie pentru a fi creativi. Poziția ierarhică nu este importantă pentru roboți, așa că nu m-aș ocupa să îl promovez, ci să îl însărcinez cu cât mai multe sarcini de comunicare interdepartamentală sau cu clienții”, spune Roxana Epure, Managing Partner al NextUp Solutions, una dintre cele mai mari companii de soluții software din România.
La rândul său, Daniel Ene, CMO&Partner Limitless Agency, una dintre cele mai mari agenții de marketing digital, subliniază că dacă ChatGPT ar fi fost angajat, ar fi primit o poziție de suport pentru a ajuta angajații, pentru a putea învăța și optimiza fluxurile din fiecare departament.
De asemenea, Elena Georgescu, fondatoarea companiei de headhunting True People, consideră că joburile de analiză de date, programare, cercetare sau administrare de date pot fi parțial îndeplinite de tehnologii precum ChatGPT. În schimb, locurile de muncă care necesită creativitate, interacțiune umană și inteligență emoțională ridicată nu vor fi ușor de replicat de astfel de tehnologii.
Ar putea ChatGPT să înlocuiască managerii din companii?
Potrivit reprezentanților companiei METAMINDS, deși ChatGPT poate îndeplini diverse sarcini și roluri într-o organizație, nu are aceleași abilități și calități pe care le au oamenii și care sunt necesare pentru pozițiile de conducere.
“Prin urmare, ChatGPT ar fi mai potrivit ca instrument sau asistent decât ca angajat sau manager într-o organizație. ChatGPT poate ajuta la cercetare, analiză, raportare, comunicare și rezolvare de probleme, dar nu poate înlocui judecata, creativitatea, empatia, etica și viziunea umană”, explică Marius Marinescu, CTO al METAMINDS. Specialistul în securitate cibernetică subliniază că ChatGPT poate fi folosit și pentru activități distructive de către infractorii cibernetici pentru a genera e-mailuri de phishing sau coduri malițioase pentru atacuri malware la scară largă, care pot ocoli metodele tradiționale de detectare.
De asemenea, reprezentanții companiei IT Thoughtworks România subliniază că aplicația GhatGPT nu ar putea îndeplini responsabilități importante într-o companie și nici nu ar putea înlocui angajații. Potrivit lui Ina Iovițoiu, Lead Data Scientist la Thoughtworks România, tehnologia GhatGPT nu are capacitățile de a lua decizii logice care să implice critici, deoarece în prezent nu excelează la acest capitol, motiv pentru care nu ar putea ajunge foarte sus în ierarhie. Astfel, în opinia specialistului, un rol potrivit ar putea fi acela de asistent inteligent pentru departamentul de Customer Support, unde poate ghida clienții în diverse procese operaționale sau poate oferi informații de bază.
ChatGPT, soluție de bază în industria de marketing!
Având în vedere că principala abilitate a ChatGPT este crearea de text, acesta ar putea juca un rol important în activitățile de marketing, aducând mari schimbări în industria creativă.
Potrivit specialiștilor de la White Image, cea mai mare agenție de email marketing din România, ChatGPT poate fi folosit parțial în activitățile creative și de SEO din cadrul agențiilor de publicitate, marketing digital sau în departamentele de marketing ale companiilor. “Nu cred că ChatGPT ar putea fi o tehnologie de bază în marketing, având în vedere că toate informațiile pe care le oferă trebuie verificate și nu poate analiza situații complexe. Oricât de mult s-ar specula pe această temă, suntem departe de acest punct”, explică Andrei Georgescu, co-fondator al White Image.
În același timp, Daniel Ene, CMO&Partner Limitless Agency, subliniază că o aplicație precum ChatGPT nu va putea înlocui o persoană sau un departament din industria de marketing digital, dar posibilitățile sunt nelimitate. Potrivit specialistului în marketing digital, ChatGPT poate crea reclame, poate genera idei de conținut și texte pentru site-uri și bloguri, poate căuta cuvinte cheie, poate genera titluri și descrieri pentru zona de SEO și, implicit, poate genera conținut pentru paginile de produs și paginile de categorie dintr-un magazin online. “Cel mai greu pentru acest instrument este partea de SEO pentru un site sau un magazin online. Nu credem că acest lucru va fi posibil cel puțin în curând, dar ne poate ajuta foarte mult. Acum, din testele făcute de noi, cel puțin în România și în limba română, rezultatele nu sunt foarte bune, dar știm că se vor îmbunătăți mult în perioade scurte”, conchide Daniel Ene, CMO&Partner Limitless Agency.
În fine, din perspectiva recrutării angajaților, Elena Georgescu, fondatoarea True People, atrage atenția că inteligența artificială poate înlocui toate rolurile care se bazează pe informații și pe analiza datelor, dar nu și pe cele care se bazează pe uman, pe emoțional, pe empatie și pe relația dintre oameni. Joburile cu o componentă de chatbot pentru asistență clienți, rolurile de analist, raportare de date, elemente de comunicare și programare de bază pot fi realizate de tehnologie, dar este puțin probabil ca AI să preia rolurile de strategie și leadership și comunicare de criză sau chiar comerciale.
Sursa – www.romaniajournal.ro