Franța lansează un pachet de măsuri ecologice și credite fiscale care vizează atragerea de miliarde de euro în investiții și stimularea industriei franceze, inclusiv legarea subvențiilor pentru mașinile electrice de restricții de mediu care ar favoriza producătorii europeni.
Acțiunea condusă de președintele Emmanuel Macron este parțial o mișcare de a contracara pachetul de stimulare ecologică de 369 de miliarde de dolari al Washingtonului, care a atras producătorii și producătorii de baterii din industrii precum energia eoliană în SUA, stârnind temeri în Europa că va provoca un exod de companii.
Macron face, de asemenea, un impuls mai larg pentru a încerca să stimuleze locurile de muncă în producție, o zonă în care Franța este în urmă cu unii dintre vecinii săi, cum ar fi Germania, și pentru a crește contribuția industriei la producția economică de la 10 la 15%.
Președintele a susținut că UE ar trebui să introducă o legislație „Cumpărați european” similară părților din Legea SUA pentru reducerea inflației, care ar favoriza componentele și produsele fabricate în Europa. Dar ideea nu a reușit să câștige sprijin la Bruxelles sau printre alți membri ai UE care sunt mai sceptici față de politicile protecționiste.
În schimb, UE a optat anul acesta să relaxeze regulile privind ajutoarele de stat privind subvențiile, permițând țărilor să ofere stimulente mai ușor și a luat alți pași pentru a stimula industriile ecologice din regiune.
Aceasta a deschis calea pentru ca Franța să acționeze la nivel național pentru a-și avansa propriile ambiții.
Președintele francez Emmanuel Macron, stânga, cu șeful Tesla, Elon Musk, la Palatul Élysée din Paris, luni © Michel Euler/Pool/EPA-EFE/Shutterstock
Marți, guvernul francez a prezentat un proiect de lege care include modificările subvențiilor pentru vehiculele electrice și noi credite fiscale pe care companiile care produc echipamente de energie regenerabilă, pompe de căldură și baterii le-ar putea solicita pentru a acoperi între 20 și 45% din cheltuielile lor de capital. Acestea ar urma să intre în vigoare de anul viitor, guvernul fiind așteptat să distribuie 500 de milioane de euro pe an în cadrul schemei.
Pe lângă măsurile de accelerare a procedurilor de înființare a fabricilor, Franța estimează că poate debloca o investiție ecologică suplimentară de 23 de miliarde de euro până în 2030 și poate crea 40.000 de locuri de muncă suplimentare.
„Nu avem niciun motiv să fim stânjeniți de comparațiile cu Statele Unite”, a spus ministrul de finanțe Bruno Le Maire, adăugând că ajutorul oferit este comparabil cu cel din UE.
În ceea ce privește mașinile electrice, legea ar dezavantaja efectiv unii producători non-europeni. Stimulentele în valoare de între 5.000 și 7.000 de euro pentru vehiculele electrice noi le-ar exclude pe cele considerate a fi fost asamblate într-un mod mai puțin ecologic, inclusiv în fabrici care sunt alimentate cu cărbune, și ar putea începe în cursul acestui an.
Ministrul francez de finanțe Bruno Le Maire: „Nu este rolul nostru să folosim fonduri publice pentru a finanța dezvoltarea fabricilor din Asia” © Geoffroy Van Der Hasselt/AFP via Getty Images
„Aceste măsuri ne vor determina să rezervăm acest bonus mașinilor fabricate în Europa”, a spus Le Maire. Ministerul de Finanțe a spus că mașinile produse în China au produs cu 45% mai multe emisii decât cele din Europa. Aproximativ 40% din stimulentele anuale estimate la 1,2 miliarde de euro pentru achiziționarea de mașini electrice acordate în Franța au fost destinate mașinilor fabricate în Asia din ianuarie, a adăugat Le Maire.
„Nu este rolul nostru să folosim fonduri publice pentru a finanța dezvoltarea fabricilor din Asia”, a spus el.
Un oficial guvernamental a adăugat că măsurile sunt permise în conformitate cu regulile UE, deoarece nu echivalează cu blocarea importurilor. Rămâne însă de văzut dacă planurile vor stârni critici din partea producătorilor auto străini sau a țărilor afectate.
Producătorii de mașini europeni au fost din ce în ce mai preocupați de concurența creată de afluxul de vehicule electrice mai ieftine fabricate în China și, în același timp, se întrec pentru a-și stimula propriile lanțuri locale de aprovizionare, inclusiv prin producerea de baterii.
Franța lansează subvenții în faza incipientă pentru pornirea bateriilor, cum ar fi ProLogium din Taiwan, de exemplu, în timp ce Envision din China înființează și o fabrică lângă o fabrică Renault.
În același timp, Franța caută să atragă pe cât posibil investitorii de peste mări, inclusiv miliardarul Elon Musk și marca sa de mașini electrice din SUA Tesla, care la începutul acestui an a redus planurile de producție de baterii în Germania, invocând ademenirea președintelui american Joe Biden. stimulente.
Macron s-a întâlnit luni cu Musk la Palatul Élysée, înaintea unui summit al directorilor executivi internaționali numit „Alege Franța”, la care guvernul încearcă să atragă investitorii străini.
Summitul din acest an are loc în momentul în care popularitatea președintelui francez a fost afectată de mișcarea sa de a crește vârsta de pensionare. El a încercat să întoarcă pagina lunilor de proteste concentrându-se pe prioritatea sa de mult timp de a stimula ocuparea forței de muncă pentru a consolida economia franceză și a curăța finanțele publice.
După întâlnirea cu Macron și Le Maire, Musk a spus că Tesla va face „investiții semnificative” în Franța în viitor, fără a oferi detalii.
Proiectul de lege al Franței privind industriile verzi mai trebuie să-și facă loc în parlament, unde alianța centristă a lui Macron nu mai are o majoritate. Oficialii guvernamentali au declarat marți că cred că ar putea ajunge la un consens pentru proiectul de lege, care urmează să fie examinat la Senat în iunie și la Adunarea Națională în iulie.
Sursa – www.ft.com