Inditex, proprietarul Zara, care își vinde afacerile din Rusia, a declarat că rămâne dispus să se întoarcă în țară dacă „situația se schimbă”, în timp ce a dezvăluit un plan de investiții de 1,6 miliarde de euro, destinat în parte să cucerească piața ultracompetitivă din SUA.
Óscar García, directorul executiv al celui mai mare retailer de modă din lume, a declarat că, deși își vinde cele 502 magazine din Rusia – cândva a doua piață ca mărime a Inditex după Spania – a păstrat opțiunea de a reveni în parteneriat cu cumpărătorul din Orientul Mijlociu.
În urma invaziei lui Vladimir Putin în Ucraina, grupul spaniol a declarat în octombrie anul trecut că va vinde afacerea din Rusia, care a angajat 9.000 de persoane, către grupul Daher din Emiratele Arabe Unite. García a declarat miercuri că „procesul este încă în curs de desfășurare”.
„Dacă am lua decizia de a ne relua operațiunile din Rusia pentru că situația s-a schimbat – și, desigur, nu cred că acest lucru se va întâmpla pe termen scurt – ne-am putea relua activitățile tocmai cu acele magazine pe care le transferăm către Grupul Daher”, a spus el.
În aceste circumstanțe, Inditex „ar urma să își desfășoare operațiunile cu propriile noastre formate, cu Daher în calitate de francizat”, a explicat el. Inditex nu face multe acorduri de franciză, dar are mai multe în Orientul Mijlociu, iar unul dintre parteneri este Azadea, un grup în care Daher are o participație.
Inditex, ale cărui mărci includ Massimo Dutti și Bershka, nu a dezvăluit valoarea tranzacției sale cu Daher. Afacerea exclude vânzarea oricăror produse Inditex în magazinele Daher, cu excepția cazului în care grupul spaniol revine în mod oficial în țară, deși experții spun că există riscul ca bunurile să fie importate din altă parte și să fie contrafăcute.
În urma închiderii din Rusia, SUA a devenit a doua cea mai mare piață a Inditex în funcție de vânzări. Dar García a declarat că prezența sa a rămas relativ mică – compania are doar 100 de magazine în SUA, față de peste 1.200 în Spania – în timp ce a anunțat planuri îndrăznețe de expansiune pentru această țară.
„(SUA) este o piață în care pentru fiecare 100 de dolari de modă vândută luăm mai puțin de 50 de cenți din această sumă. Așa că vedem oportunități de creștere foarte puternice”, a adăugat el.
Mișcarea înseamnă că Inditex va încerca să evite erorile altor retaileri europeni care s-au străduit să se impună în SUA, o piață profitabilă, dar dificilă, despre care unii analiști spun că are deja prea multe magazine. Rivalul său spaniol mai mic, Mango, are ambiții similare în SUA, dar se confruntă, de asemenea, cu consumatori ale căror bugete sunt presate de inflație.
Marcos López, directorul piețelor de capital al Inditex, a declarat că Inditex se va angaja în 30 de proiecte în SUA în următorii trei ani. Acestea cuprind 10 magazine noi în New York, Boston, Charlotte, Los Angeles, Las Vegas, Dallas, San Antonio și Baton Rouge, precum și 20 de renovări și extinderi.
García a declarat că „cea mai mare parte” din cheltuielile de capital de 1,6 miliarde de euro planificate pentru acest an vor fi destinate deschiderii sau extinderii de magazine în întreaga lume, menționând că Inditex se îndepărtează de magazinele mai mici. „Vrem magazine mai mari. Ne-am mărit suprafața medie cu 30%”, a spus acesta.
Dar el a adăugat că Inditex, care are un teanc de numerar de 10 miliarde de euro, va investi, de asemenea, în îmbunătățirea sistemului său de distribuție.
Patricia Cifuentes, analist la Bestinver, a declarat că planul mai mare decât se aștepta pentru cheltuielile de capital, împreună cu generarea mai mică de numerar, a contribuit la scăderea acțiunilor companiei cu peste 5% miercuri, după ce aceasta și-a dezvăluit rezultatele. Piața spaniolă în general a scăzut cu aproape 4%.
Pentru cele 12 luni până la sfârșitul lunii ianuarie, Inditex a înregistrat cifre record, vânzările crescând cu 17,5% la 32,6 miliarde de euro, iar profitul net urcând cu 27% la 4,1 miliarde de euro. În ultimul trimestru al perioadei, Inditex a înregistrat un profit net de 1 miliard de euro la vânzări care au crescut cu 13,4%, ajungând la 9,5 miliarde de euro.
Acțiunile H&M, unul dintre principalii rivali ai Inditex, au scăzut miercuri cu peste 8%, după ce a raportat o creștere a vânzărilor mai slabă decât se aștepta în cele trei luni de la sfârșitul lunii februarie. Vânzările sale au crescut cu 12% față de anul trecut, la puțin sub 5 miliarde de euro.
Sursa – www.ft.com