Operatorul român de restaurante Sphera Franchise Group înregistrează vânzări cu 32% mai mari și un profit net cu 71% mai mare în 2022
Sphera Franchise Group (“Sphera”), cel mai mare grup din industria serviciilor de alimentație publică din România, a încheiat anul 2022 cu vânzări consolidate în restaurante de 1,3 miliarde de lei, în creștere cu 32% față de 2021, cel mai ridicat nivel atins vreodată de grup. Datorită unui management eficient al costurilor, creșterii numărului total de tranzacții și ajustărilor de preț, EBITDA normalizat a ajuns la 102,7 milioane RON, în creștere cu 40% față de anul precedent. Astfel, Sphera încheie anul 2022 cu o profitabilitate sănătoasă, cu un profit net normalizat de 44,3 milioane RON, cu 71% mai mare decât în 2021.
Profit net normalizat de 44,3 milioane RON
“Rezultatele puternice ale Sphera în 2022 sunt o dovadă a eficienței strategiei noastre și a forței mărcilor noastre în atingerea unei creșteri sănătoase care să susțină performanța. Ne-am angajat să ne dezvoltăm durabil pe termen lung, oferind în același timp produse și servicii excelente clienților noștri, un mediu favorabil pentru angajații noștri, randamente pozitive pentru investitorii noștri și sprijin în comunitate, iar 2022 este dovada că ne respectăm această promisiune în ciuda provocărilor. Ne-am confruntat cu un an dificil și volatilitatea mediului economic persistă, dar Sphera se bazează pe fundamente solide și vom continua să ne bazăm pe acestea pentru a ne duce la îndeplinire strategia și a ne atinge obiectivele, în beneficiul clienților, investitorilor, angajaților și comunităților noastre deopotrivă”, a declarat Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group.
Performanța din 2022 s-a datorat rezultatelor solide pe toate piețele și mărcile, cu o creștere de două cifre a vânzărilor. KFC România a contribuit cu vânzări de 946,9 milioane RON (+29% YoY), KFC Italia cu 166,3 milioane RON (+46% YoY), Pizza Hut cu 122,9 milioane RON (+37% YoY), Taco Bell cu 69,3 milioane RON (+42% YoY) și KFC Moldova cu 17,4 milioane RON (+40% YoY).
Vânzările generate în România s-au ridicat la 1,14 miliarde RON (+30% YoY), urmată de Italia cu 166,3 milioane RON (+46% YoY) și Republica Moldova cu 17,4 milioane RON (+40% YoY).
Datorită gestionării eficiente a costurilor, ponderea G&A în vânzări a scăzut cu 0,8pp în 2022 față de 2021, în ciuda unei creșteri de 12% YoY. Ca urmare, profitul operațional a ajuns la 53,2 milioane RON în 2022, o creștere de 51% față de 2021.
Un alt record în T4, care susține performanța generală din 2022
Rezultatele pozitive din 2022 au fost puternic susținute de performanța excelentă din T4, un nou record în ceea ce privește vânzările. Veniturile tuturor magazinelor au ajuns la 369,2 milioane RON, o creștere de 36% față de T4 2021, susținută de deschiderea a 8 restaurante noi în cursul anului 2022. Datorită prezenței tot mai mari a clienților în magazine, ceea ce a dus la o creștere a tranzacțiilor în general, împreună cu ajustările de preț și gestionarea eficientă a costurilor, Sphera a înregistrat un EBITDA de 43,9 milioane RON, în creștere cu 239% YoY, și un profit net de 23,4 milioane RON, comparativ cu o pierdere netă de 0,7 milioane RON în T4 2021.
“Cu rezultatele din T4, precum și în 2022 în general, Sphera și-a confirmat, încă o dată, potențialul de a oferi performanță. Am navigat cu succes într-un an dificil, cu creșteri masive ale costului inputurilor, context macroeconomic volatil și presiuni inflaționiste. În timp ce incertitudinea persistă, suntem încrezători în managementul riguros al costurilor și în strategia noastră perspicace față de clienți pentru a continua traiectoria de creștere profitabilă”, a declarat Valentin Budeș, CFO, Sphera Franchise Group.
Vânzările generate în T4 2022 în România au contribuit cu 315,6 milioane de lei, Italia cu 48,5 milioane de lei, în timp ce Republica Moldova a atins o bornă istorică, rezultatele trimestrului depășind 5,1 milioane de lei. În ceea ce privește împărțirea pe branduri, în T4 2022, KFC a adus venituri în valoare totală de 315,1 milioane RON, Pizza Hut – 34,2 milioane RON și Taco Bell – 19,9 milioane RON.
Performanța excelentă din T4 2022 a contribuit la rezultatul întregului an cu un profit operațional al restaurantului de 44,6 milioane RON, triplu față de T4 2021.
Grupul a continuat să își valorifice canalele proprii, rata vânzărilor generate în magazin și prin canalele proprii de livrare ajungând la 84% din venituri în T4 2022 față de 74% în T4 2021.
Cheltuielile restaurantului în T4 2022 au crescut semnificativ mai lent decât vânzările, cu 25% YoY, cu costuri de alimente și materiale în creștere cu 34% YoY, din cauza mediului inflaționist general și a creșterii costurilor cu energia. Al doilea cel mai mare contribuitor la cheltuielile restaurantului din trimestru a fost costul salariilor, rezultat din creșterile salariale medii și stimulentele de performanță mai mari. Cu toate acestea, salarizarea arată o productivitate crescută, deoarece ponderea acestei linii de costuri în raport cu vânzările a scăzut de la 23,4% în T4 2021 la 20,2% în T4 2022.
În 2022, Sphera a deschis 8 restaurante noi: 4 KFC în România, 2 Pizza Hut și 2 Taco Bell. La 31 decembrie 2022, Sphera Franchise Group opera 177 de restaurante: 96 de restaurante KFC în România, 2 în Moldova și 20 în Italia, precum și 43 de restaurante Pizza Hut (inclusiv un subfranciză Pizza Hut Delivery), 15 restaurante Taco Bell și un restaurant Paul.
La 31 decembrie 2022, Grupul avea 4.935 de angajați, din care 4.450 în România, 411 în Italia și 74 în Republica Moldova.
Sursa – www.romania-insider.com