“Plăcinta dobrogeană”, recunoscută oficial ca produs românesc în urma negocierilor cu Bulgaria
România va obține recunoașterea europeană și o etichetă de Indicație Geografică Protejată (IGP) pentru produsul “Plăcinta Dobrogeană”, în ciuda opoziției de aproape doi ani a Bulgariei.
“S-a ajuns la un acord prin care România va primi recunoaștere europeană și va înregistra produsul “Plăcinta Dobrogeană IGP” în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, cu toate drepturile, pe o perioadă nelimitată, după ultimele negocieri diplomatice între ministerele Agriculturii din România și Bulgaria, în dialog cu Direcția Generală Agricultură și Dezvoltare Rurală (DG Agri) a Comisiei Europene (CE). Opoziția Bulgariei se bazează pe istoria comună a regiunii Dobrogea, care includea teritorii din Bulgaria, iar vecinii noștri au făcut o opoziție hotărâtă și susținută timp de aproape doi ani”, a declarat Ionuț Diaconeasa, consilier în cadrul Direcției Generale pentru Afaceri Europene și Relații Internaționale din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), citat de G4Media.
El a precizat că Bulgaria va avea dreptul de a folosi denumirea “Dobrudzhanka banitsa” doar la nivel local, în regiunea din sudul județului Constanța și fără recunoaștere IGP, cu caractere chirilice sau latine, pentru o perioadă de 10 ani, deși inițial a solicitat 15 ani. Bulgaria nu poate exporta produsul cu denumirea tradusă în limba română ca “Plăcintă dobrogeană”.
“Faptul că și alte state ne urmează eforturile, în acest caz vecinii noștri bulgari, demonstrează notorietatea și calitatea excepțională a produselor românești, care sunt foarte apreciate pe piață și care, încet-încet, își fac loc atât pe piața europeană, cât și în registrul produselor recunoscute de Comisia Europeană pentru calitatea lor”, a adăugat Diaconeasa.
Eforturile pentru obținerea recunoașterii europene, IGP, a acestui produs au început în 2017, an în care a fost înființată Asociația Tradițional Moesis, cu scopul de a promova produsele și producătorii tradiționali români, precum și de a construi identitatea produselor românești atât pe plan intern, cât și internațional. Un an mai târziu, în decembrie 2018, a fost depusă la MADR documentația pentru obținerea recunoașterii europene a produsului “Plăcintă dobrogeană – Indicație Geografică Protejată”. Cererea a fost publicată în Jurnalul Oficial al UE în februarie 2021. Bulgaria a depus o declarație de opoziție motivată. Începând cu luna iulie 2021, CE a invitat oponentul și solicitantul să înceapă consultările.
“Plăcinta dobrogeană” este un produs de patiserie parțial copt, congelat și crud-congelat, fabricat din foi umplute cu brânză telemea sărată, amestecată cu brânză de oaie și ouă. Foile produsului se obțin prin întinderea și tragerea aluatului. Foile cu umplutură sunt rulate, încrețite și așezate în formă de spirală în tăvi rotunde.
Plăcinta este sărată și are o consistență moale și fragedă datorită amestecului de ou și iaurt turnat deasupra, în comparație cu alte produse de același tip care au o consistență crocantă cu o suprafață ușor casantă. O altă diferență față de alte produse de același tip constă în utilizarea unui aluat necongelat pentru foi, aluatul proaspăt fiind pregătit pentru fiecare lot de produs finit.
Până în prezent, România are 10 produse recunoscute pe sisteme europene de calitate, dintre care nouă au IGP, respectiv IGP: Dulceața de prune Topoloveni, Salamul de Sibiu, Novacul afumat din Țara Bârsei, Heringul afumat de Dunăre, Cârnații de Pleșcoi, Brânza Telemea de Sibiu, Brânza Kashkaval de Saveni, Salata tradițională cu icre de știucă de Tulcea, Salata tradițională cu icre de crap și unul, Brânza Telemea de Ibănești, cu Denumire de Origine Protejată (DOP). Registrul european enumeră în total 1.760 de produse.
Sursa – www.romania-insider.com