Spania încearcă să-l împiedice pe Ferrovial să se mute în Olanda
Spania examinează dacă poate forța Ferrovial să solicite aprobarea cabinetului pentru decizia grupului de infrastructură de a-și muta sediul central în Țările de Jos, adâncind conflictul dintre guvernul socialist și una dintre cele mai mari companii ale țării.
Un înalt oficial spaniol a declarat că guvernul „se uită” dacă ar putea folosi o lege de preluare pentru a determina Ferrovial să obțină aprobarea oficială pentru planul său, care a fost descris drept o trădare de către premierul Pedro Sánchez.
Ferrovial, care deține parțial aeroportul Heathrow din Londra și este evaluată la aproximativ 20 de miliarde de euro, a șocat Spania săptămâna trecută, spunând că își va muta sediul central în Țările de Jos pentru a facilita listarea acțiunilor sale la bursa din New York. Compania vrea să fuzioneze compania-mamă din Madrid într-o filială deținută în totalitate, Ferrovial International, care are sediul în Țările de Jos din 2018.
Conform unei legi de preluare pe care o evaluează guvernul spaniol, ofertanții străini – inclusiv cei din UE – trebuie să solicite aprobarea cabinetului pentru tranzacții în sectoare strategice, inclusiv infrastructura critică.
„În principiu, s-ar putea ca autorizația cabinetului să fie necesară, dar analizăm asta”, a spus oficialul, adăugând în același timp: „Nu este că le vom preveni sau împiedicăm”.
Prevederile legii preluării afectează investițiile care ar avea ca rezultat ca un investitor străin să dețină o participație de cel puțin 10% într-o companie spaniolă. Planurile companiei nu par să îndeplinească aceste criterii, deoarece proprietarul filialei din Țările de Jos care ar fi achizitorul este o companie spaniolă sub forma grupului-mamă Ferrovial.
Dar oficialul a spus că natura circulară a tranzacției înseamnă că legea ar putea fi încă relevantă. „Ceea ce este neobișnuit este că compania străină este în continuare controlată de o companie spaniolă, care este aceeași companie pe care urmează să o achiziționeze. Așa că studiem cazul.” Teresa Ribera, unul dintre viceprim-miniștrii Spaniei, a ridicat luni ideea aprobării cabinetului.
Ferrovial contestă că este necesară aprobarea guvernului. „Înțelegem că nu are nevoie de niciun fel de autorizare”, a spus un purtător de cuvânt al companiei. „Aceasta este o fuziune inversă, dar internă. . . Nu există niciun motiv pentru care acea legislație ar trebui să se aplice.”
Separat, autoritatea de reglementare a valorilor mobiliare din Spania a declarat că nu este mulțumită de argumentul lui Ferrovial că trebuie să se afle în Olanda pentru a se lista în SUA. „Nu ne-au explicat dificultățile tehnice legate de listarea în SUA dacă aveți sediul la Madrid”, a spus un oficial de la CNMV, autoritatea de reglementare. „Dacă ni le explică, le vom analiza.”
Ferrovial a înfuriat guvernul ridicând întrebări cu privire la mediul de afaceri spaniol cu declarația că Țările de Jos oferă un „cadru legal stabil”.
Marți, Antonio Garamendi, șeful CEOE, principalul grup de lobby de afaceri din Spania, a declarat că o încercare guvernamentală de a bloca mișcarea Ferrovial este „cea mai bună modalitate de a exista și mai multă nesiguranță juridică în Spania”.
Guvernul spaniol a spus că una dintre motivațiile Ferrovial este să-și reducă factura fiscală prin mutarea în Țările de Jos, reînviind o dezbatere la nivelul UE asupra concurenței fiscale. Comisia Europeană a declarat că combaterea evadării fiscale este una dintre prioritățile sale, în timp ce Ferrovial insistă că schimbarea nu va avea „un impact fiscal semnificativ” asupra grupului.
Managerul miliardarului de fonduri speculative Chris Hohn, al cărui fond TCI este unul dintre cei mai mari acționari ai Ferrovial, a susținut decizia companiei, declarând că face parte din „o tendință în creștere de a debloca valoare pentru acționari prin listarea în SUA”. Jonathan Amouyal, partener la TCI, a declarat: „Ne străduim să vedem cum acest argument (pentru un veto al cabinetului) ar putea zbura în instanțe. Acționarii sunt aceiași înainte și după tranzacție.”
Sursa – www.ft.com