Starbucks a renunțat la planurile de a vinde cafenelele sale din Marea Britanie operate de proprietari și s-a angajat în schimb să deschidă 100 de puncte de vânzare în acest an, după ce o propunere de a trece la un model de afaceri complet francizat a înfuriat partenerii de franciză existenți.
Duncan Moir, președintele Starbucks pentru Europa, Orientul Mijlociu și Africa (Emea), a declarat luni că, în ciuda faptului că este „precaut în ceea ce privește mediul macroeconomic”, lanțul de cafenele a planificat să aibă un număr mai mare de magazine mai mici, conduse digital și de locuri drive-through, în urma unei investiții de 30 de milioane de lire sterline în Marea Britanie.
Lanțul de cafenele cu sediul în Seattle a angajat anul trecut consilieri de la banca americană Houlihan Lokey, care este specializată în transferarea carve-out-urilor corporative către firmele de capital privat cu o evaluare de până la 1 miliard de dolari, pentru a oferi consultanță cu privire la o posibilă vânzare a celor 318 puncte de vânzare gestionate în Marea Britanie. Starbucks a declarat la momentul respectiv că nu a fost niciodată într-un proces formal de vânzare.
Dar ideea a fost abandonată după ce deținătorii de licențe existente și-au exprimat opoziția față de acest plan, de teamă că ar scădea investițiile în afacere și ar dăuna mărcii, potrivit unor persoane familiarizate cu această chestiune. Starbucks nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii.
În Marea Britanie, a cincea piață ca mărime a Starbucks, există 1.066 de magazine, dintre care 70% sunt deja francizate.
Moir a declarat că afacerile Starbucks din Marea Britanie și Emea au avut un „an foarte puternic” în 2022. Lanțul de cafea a generat venituri de 449,3 milioane de lire sterline în anul până la începutul lunii octombrie, în creștere cu 37% față de anul precedent și peste nivelurile de dinainte de pandemie.
Dar profiturile înainte de impozitare la ramura din Marea Britanie au scăzut cu 24% față de anul precedent, ajungând la 12,6 milioane de lire sterline, din cauza „investițiilor în salarizarea personalului, a presiunilor inflaționiste și a beneficiilor excepționale”, a adăugat compania.
Costa Coffee, cel mai mare lanț de cafenele din Marea Britanie, a declarat luni că va crește salariile personalului din cele 1.520 de magazine deținute de companie cu 6,1-7,3% din aprilie, ca parte a celei de-a treia creșteri salariale din ultimele 12 luni. Costa investește 12 milioane de lire sterline în plus în salarii și beneficii pentru personal, a adăugat acesta.
Starbucks, care are peste 35.000 de magazine în întreaga lume și care este condusă în tandem de fondatorul Howard Schultz și de viitorul director general Laxman Narasimhan până când Schultz se retrage la o poziție neexecutivă în aprilie, se concentrează în principal pe operațiunile sale din SUA și China.
Conducerea globală a Starbucks „se concentrează 100% pe afacerile deținute de companie pe aceste două piețe”, alte teritorii fiind în mare parte „marginalizate”, a declarat o persoană familiarizată cu această chestiune.
Compania a declarat luni că va renova, de asemenea, 30 de magazine deținute de companie ca parte a investiției sale în Marea Britanie. Se așteaptă ca extinderea magazinelor să fie „determinată în principal de partenerii săi licențiați”, a declarat luni Starbucks.
În SUA, lanțul de cafenele a fost prins într-o dispută tensionată cu personalul, 268 dintre cele 9.000 de magazine operate de Starbucks votând pentru sindicalizare. La începutul acestei luni, judecătorul Michael Rosas de la National Labor Relations Board a decis că Starbucks a comis „sute de practici neloiale de muncă” ca răspuns la eforturile de sindicalizare din Buffalo.
În China, unde Starbucks plănuiește să se extindă de la 6.100 de magazine la 9.000 de locații până la sfârșitul anului 2025 și care se așteaptă să depășească piața de origine a lanțului de cafenele din SUA, vânzările au fost împiedicate de politica zero-Covid de la Beijing. Atunci când restricțiile au fost ridicate în decembrie anul trecut, iar infecțiile au crescut vertiginos, aceasta a dus la o „scădere dramatică a activității consumatorilor”, a declarat Schultz în cadrul unei teleconferințe privind câștigurile de luna trecută.
Sursa – www.ft.com