Tortul – sau templul- o nouă atracție pentru Waddesdon
Waddesdon, castelul fals-francez construit de un Rothschild îndurerat pe dealurile Buckinghamshire, a avut întotdeauna un element de cofetărie. Acum are lucrul real. Luna viitoare, proprietatea dezvăluie Wedding Cake, o fantezie uriașă de 12 m roz, verde, albastru și galben, construită din 25.000 de plăci ceramice lucrate manual. Este împodobită cu heruvimi, delfini, păsări și sfinți (toate din ceramică) și se mândrește cu elemente de apă funcționale și un baldachin de „stele” iluminate cu LED-uri. Cuplurile se vor putea căsători în interiorul acesteia și se vor urca pe cele trei etaje ale tortului pentru a admira priveliștea. Chiar și luând în considerare gustul familiei pentru opulent și rafinat (celebrul „goût Rothschild”), acesta este destul de ceva. Dar ce este? O prostie?
“Da!” spune Joana Vasconcelos, 51 de ani, artista portugheză care l-a conceput, deși este relaxată în privința terminologiei. Dar Jacob, al patrulea baron Rothschild – custode al moșiei Waddesdon și omul care a comandat tortul – este mai exigent. „Nu ar trebui să fie o prostie, ar trebui să fie ceva mai puternic decât atât”, spune bărbatul de 91 de ani, care a cumpărat chiar zilele trecute o carte despre prostiile georgiane. „Să începem să spunem că este un templu?”
Finisări aplicate exteriorului ornamentat al tortului de nuntă de Joana Vasconcelos la Waddesdon © Giulio Ghirardi
Tortul – sau templul – reprezintă multe lucruri: o nouă atracție pentru Waddesdon, care este deținut de National Trust, dar încă condus de Fundația Rothschild; o altă comisie arhitecturală de avangardă de către „Lord R”, așa cum îl numesc toată lumea aici – un colecționar și filantrop de arte care a finanțat și pe teren construcția foarte severa și modernistă Flint House; și o continuare a operei și preocupărilor lui Vasconcelos. Ea a impresionat Veneția, Versailles și în alte părți cu comentariile ei superdimensionate despre domesticitatea și dorința feminină.
Templul se potrivește bine în Waddesdon – „este un loc destul de nebun, nu-i așa?
Cel mai mult, însă, este apogeul relației dintre artist și baron, care se adoră în mod clar unul pe celălalt într-un mod de cretă și brânză. Vasconcelos, într-un pulover mare, roz, împodobit cu o broșă fluture roz, îl completează frumos pe Lord R, deștept, într-o cămașă albastru pal și decolteu în V acvamarin, atunci când se întrunesc în Waddesdon’s Dairy. (De obicei, pentru Waddesdon, Dairy nu este o magazie cu o găleată pentru lapte, ci un conac puternic din cărămidă cu trei aripi la marginea proprietății; un Reynolds atârnă în sala noastră de ședințe.) Aceasta este a treia lor colaborare de fel. Prima a fost atunci când Vasconcelos și-a oferit sculptura Pavillon de Thé (un ceainic masiv din fier forjat) pentru o expoziție din 2012 în grădinile lui Waddesdon. „Aceasta a fost momentul în care am văzut-o prima oară lucrând corect și m-am îndrăgostit cu adevărat de ea”, spune Lord Rothschild.
Apoi, i-a cerut să creeze Lafite, două sculpturi uriașe de sfeșnic care sunt făcute din sticle cu semnătura familiei sale Château Lafite. Acestea se află în Parc din 2015. Așa că, atunci când Vasconcelos i-a spus lui Lord Rothschild despre ideea ei pentru o sculptură în tort, se pare că a existat o anumită inevitabilitate.
„I-am spus că am un proiect imposibil”, zâmbește Vasconcelos. „Le numesc „proiecte imposibile” – lucrurile pe care mi-aș dori să le fac, dar pentru a le realiza trebuie să găsești colecția potrivită și locul potrivit. Ai ideea, dar trebuie să fie materializată de cineva care o înțelege, care spune: „Și eu o văd.”” Ea știe acest lucru mai ales că tocmai a lucrat la show-ul Dior pentru femei AW23, unde a proiectat întregul set în Jardin des Tuileries – o instalație tentaculară suprarealistă realizată din pene, țesături, paiete și multe altele.
Tortul este realizat din 25.000 de plăci ceramice lucrate manual și decorate cu obiecte ceramice © Giulio GhirardiSchema interioară de culori este albastru, roz și galben și există „stele” LED © Giulio Ghirardi
„Mă gândeam la acești mari colecționari, aceste nume mari ale culturii, din care faci parte”, îi spune ea lordului Rothschild, „și domnul (Bernard) Arnault. Nu faci aceste obiecte mari de nicăieri. Există o istorie în spate… trebuie să interacționezi cu personalitatea – trebuie să ne înțelegem unul pe celălalt pentru a realiza un proiect atât de mare și a-l face corect. Nu mulți oameni din lume pot face asta.” E ca Leonardo cu Medici, spune ea, sau Guggenheim cu diverși moderniști. Lordul Rothschild stă lângă ea, ascultând, dar puțin stânjenit. „Destul despre mine!” el plânge în cele din urmă.
Afecțiunea pare la fel de bine, întrucât tortul a durat mai mult decât se aștepta, iar construcția lui se reduce la sârmă. Întârzierile au fost cauzate de pandemie, de dificultățile logistice legate de realizarea manuală a fiecărei piese, de dus-întors între Buckinghamshire și vastul studio de la Lisabona al lui Vasconcelos (tortul este și un omagiu barocului portughez). „Am avut niște sughițuri și probleme”, ridică ea din umeri. „Este ca o piesă de artizanat – ca tricotarea cu ceramică.”
„Ea are un temperament fantastic”, se alătură lordul Rothschild, „dar asta se întâmplă de peste patru ani. Ți-ai pierdut vreodată inima?” o intreaba el. “Nu!” plânge ea, aproape șocată. A făcut el? „Am avut suișuri și coborâșuri. Nu mi-am pierdut inima.”
Când Vasconcelos a fost rugat să fie prima femeie care a deschis Bienala de la Veneția în 2005, ea le-a dăruit A Noiva (Mireasa), o sculptură albă, care este de fapt un candelabru realizat din 25.000 de tampoane. Când a luat-o pe Versailles în 2012, ea a creat o verighetă vastă făcută din ornamente de mașină, „diamantul” său făcut din pahare de whisky. Tortul, pentru ea, incheie o trilogie matrimoniala. Doar două persoane, subliniază ea, își pot croi drum până în vârful edificiului, pe scări paralele întortocheate – dar nu trebuie să fie mire și mireasă tradițional.
„Poți să ai două femei, doi bărbați, oameni care nu se cunosc… Vei avea o situație incomodă în care tu urci și altcineva urcă și – pop! – te întâlnești acolo. Și așa e azi, când oamenii merg pe Tinder și se căsătoresc.” Lordul Rothschild oferă un alt unghi. „Doi oameni – bătrâni ca mine – când au văzut asta au spus, și-ar putea reînnoi jurămintele în ea?”
Templul se potrivește, de asemenea, frumos în povestea mai largă a Waddesdon. În primul rând „pentru că avem o colecție imensă de porțelan aici”, spune Lord Rothschild. „Meissen, Sèvres și cetera. Așa că ați putea să vă scuzați spunând că este o extensie a colecției.” Dar dincolo de asta, el spune: „Vreau să spun, este un loc destul de nebun, nu-i așa?”
Waddesdon a fost construit în anii 1870-1880 ca poate cea mai mare distragere a atenției de la durere de Ferdinand de Rothschild, a cărui soție Evelina murise în timpul nașterii. „Era un om profund melancolic și avea această fantezie de a aduna trăsăturile castelelor din Loira pentru a crea Waddesdon”, spune Lord Rothschild despre strămoșul său. Ferdinand a umplut conacul cu aurite și Gainsborough și, după cum s-a spus, grămezi de Sèvres. „Vreau să spun, este aproape la fel de nebun ca tortul, nu-i așa? Există o legătură între excentricitate și romantism și, de fapt, frumusețe.” Crede că lui Ferdinand i-ar fi plăcut tortul? „Umm…” O pauză de două secunde. „Cred că ar face-o.”
În ceea ce privește propria sa contribuție la moșie, el persistă să fie modest. „Slăbiciunea și puterea mea este că sunt purtat de ea”, spune el, dând din cap către Vasconcelos. Tortul a fost „cel mai provocator” lucru pe care l-a comandat. Moștenirea îi trece mult prin minte? „Nu”, răspunde el repede. “Nu chiar. Adică, sunt mândru că va fi aici – asta face parte din moștenire? Presupun că da, în contextul ăsta.” Vasconcelos, desigur, este mai vocal. „Peste 100 de ani, oamenii vor spune: „Soții Rothschild au făcut aici o colecție minunată de ceramică – dar apoi Jacob Rothschild a fost și mai nebun decât toți ceilalți și a făcut un tort de nuntă!”” Lord R, ca întotdeauna, dă din cap amabil, încă procesându-și ultima nebunie.
Tortul de nuntă se deschide la Waddesdon, Buckinghamshire, pe 8 iunie. Disponibil pentru rezervare până pe 26 octombrie
Sursa – www.ft.com