Prelungirea birocratiei excesive pe banii IMM-urilor – 7 ani de dubla inregistrare pentru angajatori

 
Prin Ordonanta de Urgenta nr. 148/2008, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 765 din data de 13 noiembrie 2008, se modifica Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, prelungindu-se cu inca 2 ani, pana pe 31 decembrie 2010, obligatia angajatorilor privind completarea carnetelor de munca, cu mentinerea obligatiei completarii registrului general de evidenta a salariatilor.
La data intrarii in vigoare a Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, era reglementata obligatia fiecarui angajator de a infiinta un registru general de evidenta a salariatilor, in conditiile eliminarii obligatiei lor privind completarea carnetelor de munca.
 
Desi obligatia fiecarui angajator de a infiinta registrul general de evidenta a salariatilor a fost aplicabila imediat, eliminarea obligatiei privind completarea carnetelor de munca a fost amanata succesiv, data initiala stabilita in acest sens de 31.12.2003 fiind prelungita pana la data de 31.12.2006, apoi pana la data de 31.12.2008, iar prin O.U.G. nr. 148/2008, pana la data de 31.12.2010.
 
Prelungirea timp de 7 ani a dublei inregistrari a fost dispusa in conditiile in care angajatorii din domeniul privat suporta atat costurile realizarii completarii registrului general de evidenta a salariatilor, cat si plata comisioanelor obligatorii catre inspectoratele teritoriale de munca.
Astfel, conform art. 5 alin. (1) din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a persoanelor incadrate in munca, cu modificarile si completarile ulterioare: "Pentru prestarea serviciilor prevazute in prezenta lege, inspectoratele teritoriale de munca vor percepe un comision stabilit dupa cum urmeaza:
 
1) 0,75% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le pastreaza si le completeaza carnetele de munca;
2) 0,25% din fondul lunar de salarii, angajatorilor carora le presteaza serviciile prevazute la art. 3, constand in verificarea si certificarea legalitatii inregistrarilor efectuate de catre acestia". Sumele reprezentand comisionul respectiv constituie venituri proprii ale Inspectiei Muncii.
 
Culmea birocratiei, pentru plata comisionului, conform art. 5 alin. (3) din Legea nr. 130/1999, angajatorii au obligatia sa calculeze comisionul si sa depuna lunar la inspectoratul teritorial de munca o declaratie fiscala privind stabilirea comisionului, astfel ajungandu-se ca in fiecare luna, angajatorii sa completeze si sa depuna pentru un singur salariat un numar minim de 9 declaratii privind evidenta salariatilor lor si a contributiilor obligatorii la fondurile de asigurari sociale.
 
Pozitia CNIPMMR privind O.U.G. nr. 148/2008
 
In cadrul Comisiei de dialog social constituita la nivelul Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei in care a fost prezentat proiectul Ordonantei de Urgenta nr. 148/2008, reprezentantul CNIPMMR a avut o pozitie ferma de dezaprobare a adoptarii masurii prelungirii pana la data de 31.12.2010 a completarii carnetelor de munca, in conditiile existentei obligatiei fiecarui angajator de a completa registrul general de evidenta a salariatilor, ale perceperii de comisioane de catre inspectoratele teritoriale de munca pentru completarea carnetelor de munca, in contextul existentei unei birocratii excesive in domeniul obligatiilor declarative ale angajatorilor si al efectelor crizei asupra IMM-urilor din Romania.
 
Reprezentantul CNIPMMR a solicitat ca in cazul prelungirii pana la data de 31.12.2010 a completarii carnetelor de munca, sa fie eliminate comisioanele percepute de inspectoratele teritoriale de munca, prin abrogarea art. 5 alin. (1) din Legea nr. 130/1999.
 
Efectele birocratiei in domeniile obligatiilor declarative ale angajatorilor
 
Zile la rand, un angajat al fiecarei societati comerciale pierde ore intregi pe la cozi, depunand declaratii la Casa Judeteana de Pensii, Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca, Inspectoratul Teritorial de Munca, Directia Generala a Finantelor Publice sau Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate.
Exista numeroase probleme in a doua jumatate a fiecarei luni, mai ales in jurul datei de 25, termenul limita de depunere a declaratiilor, cand la ghiseele unor institutii se formeaza cozi interminabile.
 
Agentii economici care au calitatea de angajator sunt nevoiti :
 
1) sa consume resurse materiale si umane deosebite pentru a indeplini obligatiile prevazute de legislatia in vigoare privind depunerea declaratiilor referitoare la evidenta salariatilor lor si a contributiilor obligatorii la fondurile de asigurari sociale;
2) sa depuna declaratiile obligatorii la diferite institutii ale caror sedii se afla in locatii diferite si, totodata, in baza unor proceduri diferite.
 
Birocratia ii afecteaza cel mai mult pe agentii economici cu putini angajati, acestia fiind nevoiti de multe ori sa se ocupe personal de depunerea declaratiilor obligatorii.
Reducerea birocratiei pentru IMM-uri este o prioritate a U.E.
 
Elementele majore care se refera la abordarea IMM-urilor in Uniunea Europeana :
 
1) Printre prioritatile Uniunii Europene pentru IMM-uri se numara si reducerea birocratiei cu 30%;
2) IMM-urile din U.E. cheltuiesc cu birocratia minim 5% din veniturile realizate;
3) 30% din cheltuielile cu birocratia ale IMM-urilor trebuie reduse, ceea ce semnifica zeci de miliarde euro ce vor ramane IMM-urilor pentru dezvoltare si consum;
4) UE a declansat o actiune de simplificare a legislatiei existente, care are in vedere cu prioritate:
a) eliminarea prevederilor si reglementarilor care sunt inutile;
b) eliminarea prevederilor care se repeta in mai multe reglementari;
c) eliminarea prevederilor care nu se pot aplica.
Reducerea birocratiei este inclusa si in Planul de relansare economica al Comisiei Europene aprobat in cadrul Consiliului European din 11-12 decembrie 2008.
 
Propunerile formulate de CNIPMMR pentru simplificarea birocratiei: birou unic si declaratie unica pentru angajatori.
Pentru asigurarea unui mediu economic bazat pe principii europene, Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania formuleaza urmatoarele propuneri privind simplificarea procedurilor referitoare la indeplinirea obligatiilor declarative si de plata a contributiilor obligatorii ale angajatorilor:
 
1) crearea un sistem coerent si simplu de relationare a institutiilor publice cu competente privind primirea declaratiilor obligatorii si a contributiilor la bugetul general consolidat si bugetele fondurilor de asigurari sociale, in care elementul central sa fie contribuabilul;
 
2) eliminarea procedurilor birocratice administrative si implementarea de proceduri unitare pentru toate obligatiile declarative;
 
3) infiintarea unui Birou Unic, care sa functioneze in cadrul Administratiilor Finantelor Publice Judetene, respectiv Administratiilor Finantelor Publice ale sectoarelor municipiului Bucuresti, astfel incat angajatorii sa poata sa obtina toate informatiile intr-un singur loc si sa-si indeplineasca obligatiile declarative, in conditii civilizate si fara a pierde timp, evitandu-se risipa de resurse materiale si umane;
 
4) reglementarea unei proceduri unice pentru toate obligatiile declarative ale angajatorilor si stabilirea unui singur formular pentru toate informatiile necesare institutiilor publice cu competente in domeniu (Casa de Pensii, Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca, Inspectoratul de Munca, Directia Generala a Finantelor Publice sau Casa de Asigurari de Sanatate);
 
5) eliminarea obligatiilor declarative a acelorasi informatii, la mai multe institutii;
 
6) asigurarea circuitului informatiilor intre institutiile publice, fara implicarea si supra-solicitarea contribuabilului;
 
7) simplificarea si imbunatatirea procesului de depunere de catre angajatori a declaratiilor privind contributiile obligatorii si a platii lor la bugetul general consolidat;
 
8) implementarea unui sistem electronic de depunere on-line a tuturor declaratiilor obligatorii;
 
9) asigurarea informarii corecte si complete a contribuabililor privind toate obligatiile lor declarative si contributiile la bugetul general consolidat, prin afisare, publicare pe site, pliante, ghiduri, consultanta, care sa fie gratuite si accesibile tuturor societatilor comerciale;
 
10) acordarea unei atentii deosebite pentru simplificarea procedurilor referitoare la indeplinirea obligatiilor declarative ale angajatorilor care se incadreaza in categoria IMM-urilor (declaratii trimestriale, o singura declaratie, un singur ordin de plata). (immromania.ro)
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata