Boom Supersonic își propune să zboare „oriunde în lume în patru ore pentru 100 USD”

Industria aviatică este în criză, există o presiune globală pentru reducerea emisiilor de carbon și mulți dintre noi nu am călcat într-un avion și nici nu i-am îmbrățișat pe cei dragi îndepărtați, de mai bine de un an.

Revigorarea visului supersonic, care a murit odată cu retragerea lui Concorde acum aproape două decenii pare, la început, o fantezie revoltătoare.

Avionul britanic-francez Concorde, unul dintre singurele două avioane supersonice care au operat comercial, a zburat din 1969 până în 2003, a fost ridicol de scump și a fost un dezastru ecologic.

Dar acum, o nouă grupă de start-up-uri lucrează la proiecte supersonice și hipersonice. Boom Supersonic, în luna octombrie a anului trecut, a fost primul care a lansat un avion demonstrativ IRL sincer-la-bunătate, XB1.

CNN Travel l-a ajuns din urmă pe fondatorul și CEO-ul său, Blake Scholl, pentru a vorbi despre Overture, avionul comercial Mach 2.2 pe care dorește să-l scoată în aer până în 2026 și despre planurile ambițioase ale companiei pe termen lung.

Ruperea barierei timpului
„Fie eșuăm, fie schimbăm lumea”, spune Scholl la un apel video din Denver, Colorado.
Nu a existat nicio accelerare majoră în timpii de călătorie de la Jet Age din anii ’50 și ’60, iar echipa sa speră să schimbe acest lucru.
„Acea barieră a timpului este ceea ce ne ține departe. Credem că este extrem de important să rupem bariera timpului, mai mult decât bariera sunetului.”

Conceput pentru a avea o capacitate de 65 – 88 de persoane, Overture se va concentra pe peste 500 de rute în principal transoceanice, care vor beneficia de viteza Mach-2.2 a aeronavei – de peste două ori mai rapidă decât avioanele comerciale subsonice de astăzi.

O călătorie de la New York la Londra ar dura doar trei ore și 15 minute, în timp ce Los Angeles-Sydney ar fi redusă la opt ore și jumătate.
Spargerea barierei timpului ne-ar putea schimba viața, spune Scholl. „Se schimbă unde ne putem face concediile, se schimbă unde putem face afaceri, schimbări de care te poți îndrăgosti sau de care poți fi aproape”.

Stabiliți obiectivul, apoi lucrați
Cronologia actuală a Boom Supersonic este de a zbura prototipul de aeronavă XB1 la scara 1: 3 „pe la sfârșitul anului”, a început terenul într-o nouă fabrică americană în 2022 (locația TBD) și apoi va începe să construiască primul avion Overture în 2023.
„Ne vedem pe noi înșine ca să luăm locul de unde a rămas Concorde și să reparăm cele mai importante lucruri care sunt sustenabilitatea economică și de mediu”, spune Scholl.
Accesibilitatea este esențială. Scopul său este ca, companiile aeriene să poată stabili tarife la un preț similar clasei de afaceri – spre deosebire de Concorde, care până în anii ’90 plătea în jur de 12.000 de dolari pentru o călătorie dus-întors sau 20.000 de dolari în banii de astăzi.
„Asta nu înseamnă călătorie, este ca un lucru pe care ai putea spera să-l faci o dată în viață”, spune Scholl, înainte de a adăuga „Versus de unde vrem să ajungem, care este oriunde în lume în patru ore pentru 100 de dolari”.
Da, ai auzit bine.
„Acum ne va lua timp să ajungem acolo”, spune Scholl. Visul de patru ore și 100 de dolari este obiectivul pe termen lung al lui Boom, două sau trei generații de avioane pe linie.
„O mulțime de oameni gândesc cu unul sau doi pași înainte”, spune el. „Mi se pare de ajutor să mă gândesc mult mai departe și să spun„ unde vrem să fim într-un deceniu sau doi? Și ce este posibil la scara respectivă? ” Atunci lucrezi și spui „cum ajungem acolo?”. ”


Oportunitate pandemică
Cum intenționează Boom să ajungă acolo prin proiectarea unui nou plan 100% neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon de la bază. Starea actuală nebună a lumii a fost de fapt un bonus neintenționat.
„Nu mi-aș dori pandemia lumii, dar de fapt va accelera adoptarea supersonicului”, spune Scholl.
Companiile aeriene au trebuit să-și reducă flotele și, în unele cazuri, a forțat o pensionare anticipată pentru avioanele cu corp larg, cum ar fi Boeing 777 și Airbus A380.
„Pe măsură ce lucrurile revin în modul de creștere”, spune Scholl, „există o oportunitate de a construi o flotă de nouă generație, care este supersonică. Aceasta face, de fapt, mai ușor de adoptat”.
Apoi, există un avion slab de 199 de metri (60 de metri) de linii super-svelte, fără spațiu în interior pentru acele locuri nedorite din mijloc – un avantaj post-pandemie.
„Fizica nu vă permite să proiectați un jet supersonic urât”, spune Scholl. Dar, oricât de vesel poate fi exteriorul său, „Este cam același factor de formă ca un 757, așa că se potrivește porțile cu corp îngust, ceea ce determină de fapt companiile aeriene să îl iubească cu adevărat”.
Porțile cu corp larg sunt la un preț excelent în aeroporturile super-aglomerate de astăzi, astfel încât avioanele mari își găsesc mai greu spațiu – dar nu pentru un umil Boeing 557, 737 sau, spune, Scholl, o Boom Overture.

Experiență la bord
„Supersonicul are câteva avantaje inerente”, spune Scholl. „Ca și cum nu vrei să fii într-un avion pentru că ești îngrijorat de următoarea pandemie, ei bine, este mai bine să fii pe avion pentru o perioadă mai scurtă de timp”.
Prima misiune a lui Boom, spune el, a fost să fie suficient de rapidă pentru a face diferența. În timp ce, în cele din urmă, echipa sa dorește să poată conecta orice punct din lume în patru ore, în acest stadiu un obiectiv cheie a fost să poată transforma un zbor lung, de noapte și cu escale, într-un zbor de zi.
„În loc să plătiți în clasa business pentru un pat în avion, veți obține cel mai bun pat din lume, care este cel de acasă cu o seară înainte de a pleca”, spune Scholl.
Cu mai puțină concentrare pe acele facilități pe distanțe lungi, înseamnă că echipa a reușit să se concentreze pe a face experiența de la bord curată, netăgăduită și cât mai relaxantă posibil.

Carbon neutru
Pentru mulți este greu să scuturi ideea că, călătoriile supersonice trebuie să fie inerent costisitoare și risipitoare. Dar spune Scholl: „Ne ajută să ne amintim că vorbim literalmente despre tehnologia anilor 1960. S-au schimbat atât de multe lucruri”.
Tehnologia avioanelor „a trecut de la aluminiu la fibră de carbon, de la reguli de hârtie de proiectare și glisare și tuneluri eoliene, până la posibilitatea de a optimiza avioanele pentru simularea computerului. Am schimbat complet modul în care construim motoare cu reacție, așa că acum sunt mai silențioase și sunt mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil.
Aceasta înseamnă că, costurile zborului supersonic au scăzut cu mult și, în același timp, acum suntem capabili să construim sprijinul pentru combustibili alternativi.
„Ceea ce faci în esență este să aspiri carbonul din atmosferă, să-l lichefiezi în combustibilul pentru jet, apoi îl pui în avion”, spune Scholl.

„Un obiectiv îndrăzneț”
Deci, cât de realistă este ambiția pe termen lung a Boom Supersonic de a se conecta oriunde în lume în patru ore, la un preț de doar 100 USD?
„Este un scop îndrăzneț!” spune profesorul Sean O’Keefe, expert în industria aviației la Universitatea Syracuse, care a fost președinte al Airbus și secretar al marinei SUA. „Și uneori asta este ceea ce este nevoie: pentru a obține pe cineva care chiar crede în capacitatea lor de a face așa ceva, pentru a-l face să ajungă să fie.”
Obstacolul major este că „dincolo de atingerea vitezei, generează o cantitate feroce de căldură. Orice motor convențional s-ar topi”. Va fi nevoie de progrese suplimentare în știința materialelor – și depinde de invenții sau descoperiri ulterioare.

Deși este fezabil, O’Keefe consideră că „va necesita două sau trei generații de tehnologie, dezvoltare și descoperire – ceea ce echivalează cu aproximativ 20 de ani”.

Interesul pentru proiectul Boom a fost ridicat. Acum câteva săptămâni, Scholl s-a adresat subcomitetului pentru aviație al Camerei Reprezentanților din SUA, iar în aprilie American Express Ventures a fost cel mai recent investitor de profil care și-a deschis portofelul. Boom spune că are în prezent 6 miliarde de dolari în precomenzi de aeronave Overture.
Cel mai tare concurent al lui Boom în cursa supersonică este Aerion, cu sediul în Florida, care, în martie 2021, și-a dezvăluit planurile pentru un avion comercial Mach 4+ numit Aerion AS3, care ar putea transporta 50 de pasageri.

Sursa: CNN
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata