Angajatorii care isi sfatuiau angajatii sa-si faca PFA pentru a nu le mai plati taxele salariale ar putea sa fie nevoiti sa nu mai apeleze la aceasta metoda pentru a-si plati colaboratorii.
Astfel, daca pana la 1 iulie activitatile depuse de acest tip de angajati erau considerate ca independente in raport cu cei care ii plateau, actiunile ar putea fi reclasificate ca dependente, informează Wall-street.ro.
Potrivit ordonantei de urgenta (OUG 58/2010) care a modificat incepand cu 1 iulie regimul de taxare a PFA, ale carei norme de aplicare nu se cunosc inca, o activitate va fi considera dependenta daca se indeplineste unul dintre criteriile:
- beneficiarul de venit se afla in subordinea platitorului si respecta conditiile de munca,
- foloseşte echipamentele de lucru ale platitorului,
- contribuie doar cu activitate intelectuala, nu si cu bani proprii,
- primeste bani pentru delegatii si incaseaza bani pentru concediu.
Ultimul criteriu spune ca o activitate este dependenta daca indeplineste „orice alte elemente care reflecta natura dependenta a activitatii”.
„Exista cateva solutii pe care angajatorii ar putea sa le foloseasca pentru a nu-si adauga costuri ca urmare a schimbarilor legislative care au avut loc la 1 iulie”, spune Iulia Radocea, consultant al Wolf Theiss Tax Advisory.
Printre modalitatile identificate se numara infiintarea unei firme proprii de catre fiecare salariat intr-o alta tara, de exemplu, in Bulgaria.
„Infiintarea unei societati in Bulgaria reprezinta o solutie buna. Totusi, trebuie analizat foarte bine costul pe care il presupune infiintarea unei firme pentru respectivul salariat”, afirma Mihaela Scarlatescu, partener in cadrul casei de avocatura Scarlatescu Law Office.
Modalitatea platilor intre doua firme poate fi aplicata si in interiorul Romaniei, adauga Marius Decuseara Brandenburg, partener în cadrul grupului Trend Consult Romania.
Astfel, un angajat platit pana acum pe baza unui contract de drepturi de autor isi poate face un SRL, prin care angajatorul sa-l plateasca incepand cu 1 iulie. Prin aceasta metoda, angajatorul nu va fi obligat sa plateasca impozite suplimentare.
Cum iti faci firma in Bulgaria
Pana se vor destepta autoritatile de la Bucuresti, cele din Bulgaria nu pot decat sa profite. Pentru patronii romani s-au infiintat si firme de consultanta la sud de Dunare, care ii ajuta cu tot ce au nevoie si le infiinteaza firma in doar o zi. Ele le ofera chiar si sediu social celor care nu vor sa cumpere sau sa inchirieze o proprietate in Bulgaria, arată Ziare.com.
Totul costa cateva sute de euro, in aceasta suma fiind incluse toate taxele necesare si comisionul consultantilor. La aceasta suma nu mai trebuie adaugat decat capitalul social, care in Bulgaria este acum de numai 2 leva. Adica putin peste un euro.
Procesul de inregistrare a unei companii dureaza in jur de 2 zile lucratoare, iar taxele de inregistrare sunt de 250 de leva. Astfel, rezervarea denumirii firmei la nivel national costa 50 de leva si inca 4 leva comision bancar; taxa de inregistrare in Registrul Comertului e de 160 de leva si inca 4 leva comision bancar; taxele notariale sunt de 30 de leva sau de doar 10 leva daca este vorba de un SRL cu asociat unic care este si administrator.
Comision bancar pentru deschiderea unui cont de capital social costa alti 10 leva, iar un certificat constatator facut imediat dupa infiintare, 10 leva. Onorariul variaza intre 180 de euro si 300 de euro, in functie de numarul de asociati.
In cazul unui SRL cu asociat unic, toate cheltuielile o sa fie de 130 de euro iar comisionul, de 180 de euro.
Bulgaria are unul din cele mai mici impozite din Uniunea Europeana pentru profitul companiilor, fiind de numai 10% iar impozitul pe dividende este de 5 procente. De asemenea, firmele din tara vecina nu sunt obligate sa depuna declaratii fiscale trimestriale, ci doar o declaratie anuala de impozit pe profit pana la data de 31 martie a anului urmator. Tot pana la 31 martie, societatile trebuie sa plateasca si impozitul pe profit anual.
Si cota TVA este mai redusa in Bulgaria: 20% sau 7%. Nu exista o cota redusa pentru produsele de prima necesitate, ci doar pentru agentiile de turism care platesc un TVA de 7% pentru serviciile de cazare intr-un hotel si pentru transportul aferent al turistilor.