Șeful celui mai mare sindicat de transport din Marea Britanie a declarat că nu se va „dezarma” prin acceptarea unor condiții prealabile pentru discuțiile salariale, la începutul a 48 de ore de greve care vor provoca o perturbare extinsă a serviciilor de trenuri din Marea Britanie într-un weekend sportiv aglomerat.
Secretarul general al RMT, Mick Lynch a declarat pentru BBC că ar fi „complet iresponsabil” ca sindicatul – ai cărui membri au ieșit vineri – să semneze condițiile stabilite de companiile de exploatare a trenurilor reprezentate de Rail Delivery Group.
Cearta continuă privind salariile dintre RMT și angajatori, care a început în iunie anul trecut, vine în timp ce lucrătorii din sectorul public și privat fac presiuni pentru creșteri mai mari pe fondul crizei costului vieții.
Cele două zile de greve vor afecta majoritatea operatorilor de trenuri din Anglia, iar greva de vineri a gardienilor și a personalului din gări afiliați la RMT a înjumătățit aproximativ numărul de servicii. Tot mai puține servicii vor funcționa sâmbătă din cauza unei opriri a sindicatului conductorilor de tren Aslef, care este blocat într-o dispută salarială separată cu 14 operatori de trenuri.
Greva de sâmbătă va fi deosebit de severă pentru persoanele care încearcă să ajungă la două dintre cele mai mari evenimente sportive anuale din Anglia – finala Cupei FA pe stadionul Wembley din Londra și reuniunea de curse Derby la hipodromul Epsom Downs din Surrey.
Finala Cupei este între Manchester United și Manchester City, ai căror suporteri ar fi folosit în mod normal serviciul Avanti West Coast.
Aslef și RMT spun că ofertele salariale pentru anii financiari 2022-23 și 2023-24 reprezintă reduceri în termeni reali. Operatorii de trenuri au propus creșteri salariale de 4% pentru ambii ani pentru membrii Aslef, în timp ce lucrătorilor RMT li s-au oferit creșteri de 5% pentru anul trecut și 4% în acest an.
Oferta pentru RMT, care în martie a rezolvat o dispută salarială de lungă durată cu proprietarul infrastructurii Network Rail, include sume minime garantate în numerar care ar oferi personalului cel mai prost plătit o creștere de până la 13% în ambii ani.
Lynch a declarat vineri că, ca parte a unei înțelegeri, RDG a ordonat sindicatului să declare că disputa a fost rezolvată înainte de a intra în trei luni de discuții privind reformele, inclusiv închiderea birourilor de bilete subutilizate.
„Ne-au cerut să facem acest lucru fără niciun mandat (pentru greve suplimentare) și fără nicio pârghie la masa negocierilor”, a declarat el pentru BBC. „Au vrut să ne dezarmeze la masa negocierilor și pur și simplu nu putem face asta. Ar fi complet iresponsabil”.
Într-o scrisoare separată adresată parlamentarilor, Lynch a susținut că disputa a costat deja economia aproape 5 miliarde de lire sterline. Cifra s-a bazat în principal pe afirmația grupului de lobby Hospitality UK, care susține că membrii săi au pierdut venituri de 3,25 miliarde de lire sterline din cauza întreruperilor.
RDG a declarat că a contestat caracterizarea de către Lynch a condițiilor prealabile și că negociatorii RMT au avut un record de a fi de acord cu termenii, doar pentru a fi respinși de membrii executivului sindicatului.
Acesta a cerut conducerii sindicatului „să se angajeze serios în fața provocărilor financiare cu care se confruntă industria … și să se întoarcă la masă pentru a putea rezolva această dispută”.
Într-un efort de a compensa perturbarea, Asociația de Fotbal a aranjat 120 de autocare, 60 pentru suporterii fiecărui club, pentru a aduce sâmbătă fanii din Manchester la Londra. De asemenea, a aranjat o parcare suplimentară în Wembley.
Între timp, hipodromul Epsom Downs a pus la dispoziție parcări suplimentare pentru zecile de mii de persoane care se așteaptă să participe, avertizând că nicio gară din apropiere nu va fi deschisă.
Sindicatele au ajuns la acorduri separate privind salariile cu Transport for London, Transport for Wales, Merseytravel și ScotRail, ceea ce înseamnă că serviciile lor nu vor fi afectate. Trei operațiuni comerciale cu „acces deschis” – Hull Trains, Grand Central și Lumo – sunt, de asemenea, scutite.
Ministerul Transporturilor nu a răspuns imediat la o solicitare de comentarii.
Sursa – www.ft.com