Cea de-a patra companie aeriană internă din India după numărul de pasageri a cerut falimentul și a anulat brusc sute de zboruri, dând vina pe un furnizor de motoare din SUA pentru eșecul său.
Transportatorul low-cost Go First este prima companie aeriană indiană importantă care se prăbușește de la 2019, când Jet Airways a devenit al treilea transportator care a dispărut într-un deceniu. Cu toate acestea, vine în timp ce industria aviatică în creștere din India și-a revenit după pandemie și a atins niveluri record de pasageri.
Go First, care înregistrează pierderi și care zboară de aproape două decenii, a anunțat marți că a anulat toate zborurile din 3 mai până în 5 mai și a depus o cerere de insolvență voluntară la Tribunalul Național de Drept al Companiilor din India.
Compania aeriană a declarat că „a fost nevoită să ia această măsură din cauza numărului tot mai mare de motoare defecte furnizate de Pratt & Whitney”, despre care Go First a afirmat că au forțat-o să țină la sol aproximativ jumătate din flota sa de 57 Airbus A320neo și i-au cauzat pierderi de venituri și cheltuieli în valoare de 108 miliarde de rupii (1,3 miliarde de dolari).
Go First a acuzat, de asemenea, Pratt & Whitney, deținută de Raytheon, că nu a respectat un ordin al unui arbitru de urgență din Singapore, care a ordonat companiei să furnizeze „cel puțin 10 motoare de rezervă în stare de funcționare închiriate până la 27 aprilie 2023”, și a acuzat-o că a făcut compania aeriană neprofitabilă.
Pratt & Whitney a declarat că este „angajat în succesul clienților noștri aerieni și continuăm să acordăm prioritate programelor de livrare pentru toți clienții”.
Producătorul de motoare a adăugat: „P&W respectă hotărârea de arbitraj din martie 2023 legată de Go First. Deoarece aceasta este acum o chestiune de litigiu, nu vom face alte comentarii „.
Falimentul brusc al companiei aeriene este cea mai recentă întorsătură pe piața aviatică indiană, unde transportatorii s-au luptat în mod istoric să se ridice la înălțimea potențialului lor. În timp ce ONU prognozează că India va depăși China ca fiind cea mai populată țară din lume în acest an, companiile sale aeriene operează mai puțin de 20% din avioanele care zboară pentru companiile aeriene chineze, potrivit companiei de date de aviație Cirium.
Dar, după ani de boom și de criză, industria aviatică internă a Indiei a început să se consolideze, principala companie aeriană IndiGo dominând mai mult de jumătate din piață. Go First se luptă pentru cota de piață alături de companii aeriene, inclusiv trei transportatori deținuți parțial de Tata Group – Air India, Vistara și AirAsia India.
Go First a reprezentat 7,8% din cota de piață internă în primele trei luni ale acestui an, potrivit statisticilor oficiale de aviație, ceea ce îl face al patrulea transportator intern din India. Acesta a operat, de asemenea, zboruri externe de la Abu Dhabi la Bangkok.
Go Airlines, care nu este cotată la bursă, face parte dintr-un conglomerat controlat de familia Wadia, care conduce afaceri în India de mai bine de un secol. Încercarea de IPO a Go Airlines din 2021 a eșuat pe fondul pandemiei de coronavirus, iar proprietarii Go First au investit 24 miliarde de rupii (300 milioane de dolari) în compania aeriană în ultimii doi ani.
Mulți analiști au spus că problemele Go First au rădăcini adânci.
Jitendra Bhargava, fost director executiv al Air India, a declarat că Go First „nu a părut niciodată să fie ambițioasă, agresivă pe piață”. Bhargava a adăugat că Go First a angajat și concediat un șir de directori executivi: „Stabilitatea nu a existat”.
Analistul independent de aviație Neelam Mathews a comparat Go First în mod nefavorabil cu liderul de piață Indigo, adăugând: „Ceva a mers prost acolo, nu puteți pune doar pe Pratt & Whitney.”
Sursa – www.ft.com