Doar 11% dintre elevii din România din clasele 1-8 au obținut un scor „funcțional” la competențele de alfabetizare, ceea ce înseamnă că au capacitatea de a localiza, înțelege și sintetiza informații dintr-un text scris.
Cea de-a doua ediție a „Raportului privind nivelul de alfabetizare a elevilor din România”, lansat de BRIO cu sprijinul AVE, arată că doar 11% dintre elevii din România pot localiza, înțelege și sintetiza cu ușurință informații dintr-un text scris. Dintre elevii testați, 42% au fost clasificați ca fiind „nefuncționali”, ceea ce îi plasează în poziția de analfabetism funcțional, în timp ce aproximativ 47% dintre ei se află în categoria „funcționalitate minimă”.
Raportul s-a bazat pe aproximativ 15.000 de teste valide efectuate de elevii din clasele 1-8 din toate regiunile țării, în perioada aprilie 2022 – martie 2023.
Rezultatele arată că nivelul de alfabetizare este, în general, uniform pentru categoriile de vârstă cuprinse între 6-14 ani. Astfel, dacă procentul de nefuncționali la 6 ani este de 44,34%, acesta ajunge la 40,39% pentru cei de 14 ani, deci nivelul de nefuncționalitate scade cu doar 3,95% după terminarea școlii primare și a celei secundare.
„Analfabetismul funcțional nu dispare atunci când copilul părăsește sistemul de educație formală, este o umbră care îl însoțește pe tot parcursul vieții și acoperă o mare parte din viața sa, împiedicându-l să progreseze în vreun fel ca individ”, a declarat Gabi Bartic, CEO al BRIO.
În ultimele 12 luni, elevii din România au avut ocazia de a-și testa gratuit nivelul de alfabetizare prin intermediul platformei BRIO, prin evaluarea a trei componente: localizarea informației, înțelegerea și evaluarea și reflecția. Elevii care au fost clasificați ca fiind „funcționali” la capitolul alfabetizare au demonstrat capacitatea de a interpreta și integra idei și informații dintr-un text dat, de a deduce relații cauză-efect și ipoteze, de a stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte, evenimente sau concepte și de a trage concluzia generală a textului.
Teste similare urmează să fie susținute anual, conform inițiativei România Educată, susținută de președintele României și de Ministerul Educației. Scopul testelor și al altor măsuri este de a reduce rata analfabetismului funcțional cu 50% până în 2030, potrivit ministrului educației, Ligia Deca.
Datele din „Raportul privind nivelul de alfabetizare a elevilor din România” au fost colectate prin intermediul unui instrument de evaluare (test) elaborat cu sprijinul AVE și al altor ONG-uri: Teach for Romania, InfinitEdu, Asociația pentru Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice, Asociația OvidiuRo, Fundația Noi Orizonturi și Asociația Română de Alfabetizare. Din 2021, testul de evaluare a competențelor de citire și scriere a fost inclus în platforma gratuită Alfabetar.ro, iar din 2022, eficiența testării a fost mult îmbunătățită de Digital Nation, partener tehnologic. Până în prezent, 500 de profesori au testat platforma, iar anul acesta au petrecut 5.200 de ore alegând și folosind o parte din cele 25.000 de exerciții de alfabetizare.
„Ne dorim ca Alfabetar.ro să fie instrumentul care să le ofere profesorilor toate resursele necesare pentru a identifica și îmbunătăți nivelul de alfabetizare al elevilor lor. Îmbunătățirea abilităților de alfabetizare nu este suficientă pentru a interveni o singură dată, este nevoie de o intervenție pe termen lung la care orice copil poate avea acces, indiferent de nivelul de alfabetizare. Avem o responsabilitate comună de a-i sprijini pe toți cei implicați în acest proces, pentru că, fără a prioritiza competențele de alfabetizare, punem în pericol potențialul copiilor din România”, a explicat Silvia Toth, Director de Programe Educaționale, AVE.
Platforma de alfabetizare Alfabetar.ro și „Raportul privind nivelul de alfabetizare a elevilor din România” sunt susținute de BRD GROUPE SOCIETE GENERALE, BRD Asigurări de Viață, BRD Asset Management și Societe Generale Global Solution Centre.
Sursa – www.romania-insider.com